CASE: Tillid skabte resultater

Indledning

Wellvita, som udvikler og sælger effektive kosttilskud af højeste kvalitet, ville i år prøve at øge mængden af samtykke de havde på deres kundebase og potentielle nye kunder, som de måtte kommunikere direkte til. Samtidigt ville de aktivere dem i forbindelse med en julekalender, hvor man dagligt, efter at have deltaget, kunne hoppe direkte ind i deres webshop og købe deres produkter.

Wellvita havde ikke før kørt en julekalender i dette format og startede derfor en dialog med Refyne om, hvordan der skulle annonceres for julekalenderen for at opnå et ambitiøst antal samtykkeerklæringer og tilmeldinger til årets julekalender til en forudbestemt maksomkostning per lead (CPL).

Målgruppen

Wellvita henvender sig primært til den ældre målgruppe. Så en af udfordringerne var, at disse tilmeldinger primært skulle komme fra brugere, som var +50 år. Det sætter en begrænsning i målretningen, da vi bare i Danmark vil skære 3.000.000 potentielle deltagere fra. Det har en direkte påvirkning på den CPM (omkostning per tusind visninger), som vi ville ende med at skulle betale til Facebook.

Wellvita har en stærk tilstedeværelse i hele Skandinavien, og julekalenderen blev derfor sat op i både Danmark, Sverige, Norge og Finland, og det var underordnet, hvilket af de fire lande et lead kom fra.

+10.000 nye leads

I de to måneder hvor julekalenderen var online, anskaffede vi mere end 10.000 leads og over 300 leads per dag på tværs af de fire lande.

34% lavere CPL end target

Budgettet blev sat ud fra en ambitiøs pris per lead. Denne kom vi ikke bare under, men var næsten en tredjedel lavere end målsætningen.

Refyne valgte at spille på flere heste!

Som udgangspunkt var målet at drive trafik fra Facebook til den skræddersyede landing page, som kunne blive konverteret til leads på den pågældende landing page ved at give deres e-mail og samtykke. Da målgruppen var relativt låst, var anbefalingen fra Refyne at annoncere til brugerne på forskellige måder for at holde omkostningen per lead nede på det niveau, som var sat som målsætning. Det betød, at vi fra Refyne anbefalede at drive leads gennem flere målretningsmetoder og flytte budgettet til den målgruppe, det format eller den målsætning, som hver især holdte leadprisen lavest.

Budgetfordelingen mellem lande

Da vi ved, at der kan være forskel i brugen af de sociale medier og kendskabet til Wellvita, ville vi ikke forudbestemme tilgangen i hvert land, men i stedet lade performance styre, hvor budgettet skulle placeres. Det betød også, at budgettet ikke var fordelt på samme måde i Sverige, som i Danmark, da vi oplevede, at forskellige målgrupper og formater gav forskellige resultater i de forskellige lande.

Partnerskab og tillid skabte resultater

Da vi først satte gang i indsamling af tilmeldinger til julekalenderen i november, oplevede vi en hård start, hvor vi hurtigt gik fra en lav CPL til en CPL, som ramte den målsætning, som vi havde sat. Da vi under hele kampagnen havde en tæt dialog med Wellvita, lavede vi de nødvendige justeringer i løbet af kampagnen. Her blev blandt andet tilføjet nye kreativer, som viste kampagnen i et andet lys. Vi testede samtidigt andre målgrupper, som vi også mente var relevante for at blive eksponeret af budskaber omkring julekalenderen.

Det gjorde, at vi fik løftet performance igen, og da vi ramte december måned, eksploderede antallet af leads og interessen i julekalenderen fra Wellvita.

Nøglen for den succes, vi oplevede med annoncering på julekalenderen, var uden tvivl det partnerskab og tilliden mellem Refyne og Wellvita foruden en tro på kampagnen samt de justeringer, som vi i fællesskab lavede. Det gjorde, at vi endte med at generere mere end 10.000 leads på halvanden måned til en CPL som var 34% lavere end den, der var sat som målsætning for kampagnen af Wellvita.

Vil du gerne høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at øge dine leads?

Ring til Kasper og få en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.