Website cookie checker

Cookiestatistik

Her kan du teste et vilkårligt website for cookies.

Længere nede har vi også lavet en analyse af 5.000 forskellige websites, og hvordan cookie-samtykket udvikler sig i Danmark.

Hvordan er udviklingen herhjemme?

Vi har analyseret 5.000 forskellige hjemmesider i Danmark for at få et aggregeret overblik over, hvordan cookie-samtykket udvikler sig i Danmark.

Dette er med afsæt i, hvorvidt et website tracker cookies uden samtykke eller ej i dag.

Analysen tager udgangspunkt i 5.000 tilfældige størrelser af websites. Alt fra C20 til start-up virksomheder.

76.5%

Af de analyserede websites sætter en form for cookie uagtet af samtykke fra brugeren. Det er ikke nødvendigvis møntet på statistik, marketing eller ulovligt i det hele taget.

37.0%

Af de analyserede websites sætter en Google Analytics cookie uden samtykke fra brugeren.

18.0%

Af de analyserede websites sætter en Facebook cookie (Facebook Pixel) uden samtykke fra brugeren.

20.8%

Af de analyserede websites sætter en generel Marketing-cookie uden samtykke fra brugeren.

Samtykke kan være en game-changer for mange

For mange virksomheder i Danmark er marketing kritisk. COVID19s effekt på brugeradfærden har gjort, at brugerne i langt højere grad stiler mod en online tilstedeværelse.

De sidste par år har tracking og cookies ændret sig markant. ITP, ATT, ETP er blot nogle af de tiltag, som der er blevet udviklet af browsers til at understøtte brugernes privatliv.

Det har været med til at skabe konkurrencemæssige fordele for dem, som ikke vælger at rette op på manglende samtykke i markedet.

Google Analytics & Facebook

24,8% sætter en Google Analytics cookie, men ikke Facebook

Og dette kan der være flere grunde til, at man har valgt at gøre.

Hvis man kigger på mulighederne for eksponering, er Facebook og f.eks. GDN/Adform/Criteo m.v. de platforme, som jagter kunderne mest.

Det er nok også dem, som kunden erfarer mest. Search annoncering / Analytics har en langt mindre eksponering for den gængse kunde (antaget man ikke kører Audiences over på GDN).

Milepæle for cookieudvikling i Danmark indenfor Marketing

Erhvervsstyrelsen

Ny bekendtgørelse ang. cookiepolitik

D. 10. December 2019 udsendte Erhvervsstyrelsen en ny vejledning om, hvordan cookies fremover skal håndteres på et website.

Det betyder, at fra og med denne dato er det ikke længere tilladt at sætte cookies brugt til markedsføring eller analyse uden samtykke fra brugeren.

Consent-raten i Danmark

Vores erfaring siger 75%...

Siden 2019 har vi opsat og analyseret mange forskellige cookies setups.

Det er svært at skære alle brancher og former for websites over én kam, men en generel tendens er, at gennemsnittet for Danmark er på 75% siger vores erfaringer os.

September 2017

Safaris ITP & Privacy tiltag

Tracking er den marketinggren, som forandrer sig mest. De sidste 4 år er der årligt sket ændringer i landskabet, som har været forandrende for, hvordan vi sporer digitale fodspor enten via en unik identifier eller en cookie.

Er du nysgerrig på specifikke cookies?

Til den nysgerrige, har vi her listet de mest brugte cookies uden samtykke i analysen.

Husk at f.eks. Google Analytics har flere forskellige cookies og potentielt forskellig navngivning. Nedenstående er de unikke cookienavne.

1861 _ga (Google Analytics)
901 _fbp (Facebook Pixel)
359 _gcl_au (Google Ads)
209 _hjid (Hotjar)
189 _sn_a (Sleeknote Analytics)
133 nmstat (SiteImprove)
88 _uetsid (Bing Ads)
45 _pin_unauth (Pinterest)