Paid search – Google Analytics søgetermer

I sidste uge blev jeg godt nok træt af Google Ads. Min generelle tilgang til online annoncering er hele tiden at teste, for på den måde hele tiden at blive klogere. I den forbindelse kørte jeg en test af broad match, i stedet for broad match modify. Jeg prøver konstant på, at finde små edges til at løfte performance. Måske annoncering i broad med en budstrategi som optimerede mod salg, kunne være svaret? Svaret var desværre ikke så let, hvilket resulterede i en lettere irritation.

Afgørende med indsigt i brugerens indgang

Da flere søgetermer blev anonymiseret i efteråret 2020, mistede vi en del indsigt i, hvilke søgninger som vi får visninger på. På den måde var det var forventet, at det ville falde lidt, men i denne case er jeg kun i stand til at se 23 % af alle eksponeringerne. Dette betyder, at 77 % af de eksponeringer, vi bliver vist på, ikke er tilgængelige. Det stopper dog ikke her, for på mere end halvdelen af salgene i denne kampagne i Google Ads, får vi heller ikke et indblik i, hvilken søgeterm der er anvendt på Google forud for salget. Ikke at vide, hvad som har været indgangen for brugeren på Google, er en problemstilling, som på ingen måde er hensigtsmæssig eller værdiskabende i arbejdet med Google Ads, da det reducerer muligheden for at optimere samt kvæler potentialet.

Har kvaliteten af salget betydning?

Jeg bliver nødt til at vide, hvilke søgeord, som konverterer. Dette er både med henblik på optimering, men også for at sikre, at vi ikke sælger katten i sækken. Her er vigtigt at gøre op med sig selv, om det blot er tilstrækkeligt og tilfredsstillende at få et salg? Eller om kvaliteten af salget også er værd at tage i betragtning?

Hvis vi sælger maling, som ikke kan bruges i et vådrum, og vi får et salg efter en søgning på vådrumsmaling, så er jeg af den overbevisning, at kunden vil blive slemt skuffet over både produktet, men også brandet, som har solgt produktet. Dette vil have langt større betydning for forretningen, end at have solgt en spand maling til 399 kr.

Jeg tvivler på, at jeg er den eneste, som sidder med dette problem. Spørgsmålet er bare, hvor mange søgetermer, som konverterer, du går glip af lige nu? Der er dog en løsning, selvom den langt fra er optimal.

Google Analytics og Google Ads

Bruger du Google Analytics og autotagging i Google Ads? Så bliver søgetermerne nemlig trukket ind i Google Analytics. Så vælger du rapporten, Search Queries under Google Ads i dine acquisition rapporter, så kan du få indsigt i hvilke søgetermer, som har drevet trafik og konverteret. Det vil dog være ud fra et last click synspunkt, så der vil med stor sandsynlighed være konverteringer, som du stadig ikke vil få indsigt i. Relateret til den pågældende case, har jeg nu indsigt i 75% af søgningerne, som har skabt salg – i stedet for de sølle 43,5 % som jeg kan se i Google Ads.

Mit næste skridt vil være at bygge et dashboard, hvor jeg konstant kan holde styr på de søgetermer, som jeg ikke kan se i Google Ads.

Har du brug for sparring om effektivisering af dit Google Ads?

Ring til Kasper og få en uforpligtende sparring om dit setup