Kan man automatisere sig ud af alle problemer med Google Ads?

Vi er i en tid, hvor automatisering og machine learning er de helt store samtaleemner og et område, som klart er blevet større og større. Derfor er automatisering af håndtering på den betalte søgeannoncering også et voksende emne. Jeg har derfor sat mig for at skrive lidt omkring, hvordan du bør tilgå dette, hvis du annoncerer på Google.

Sidder du og håndterer en Google Ads konto og hører mere om mere om smart bidding, automatiserede budstrategier eller lignende, men ikke ved, om det er noget for dig, så håber jeg, at jeg kan gøre dig lidt klogere i dette indlæg. Når du har læst det, skulle du gerne være klar til at tage en beslutning, hvorvidt du er klar til at lægge din annoncering i hænderne på maskinerne.

Du kan ikke bygge et hus uden et sundt fundament
Du må aldrig starte noget automatiseret, hvis ikke der er styr på fundamentet! Det er virkelig vigtigt, og må være regel nummer et.

Automation baseret på data og simulering af denne kan føre til, at beslutninger træffes på et forkert grundlag, hvis ikke data er korrekt. Forstil dig at en bestyrelse skal tage en forretningskritisk beslutning, men den information, de får, er enten mangelfuld eller direkte forkert. Hvis den rigtige beslutning bliver taget i sådan en situation, er det mere held end forstand. Det kan sammenlignes med automation, hvis ikke vi giver maskinen det rigtige data, hvordan skulle den så nogensinde kunne lykkes?

Derfor er det vigtigt, at du måler de rigtige konverteringer, værdisætter disse korrekt og undgår så vidt som muligt nedbrud i tracking. Det lyder basalt, men jeg har flere gange oplevet, at der ikke har været styr på tracking– alligevel er der mange, som tror, at maskinen er en mirakelmager. Lad mig fortælle dig en hemmelighed… Det er den ikke. Dermed ikke sagt, at den ikke kan hjælpe dig – men at sætte den på autopilot uden at oplyse destinationen er dømt til at fejle på forhånd.

Jo flere huse du har bygget, desto mere sikker er du på den rette konstruktion
Når alt data er på plads, og vi er sikre på, at tracking spiller, så er det desværre stadig ikke plug and play. Når man sætter automatiserede budstrategier i gang, er min anbefaling altid at optimere mod en konvertering.

En konvertering kan være mange ting; tilføjelse til kurven, oprettelse af lead, tilmelding til nyhedsbrev eller et direkte køb (eventuelt med en omsætning). Det er også muligt at optimere mod klik og visningsandel, men jeg tvivler på, at du har startet en virksomhed for at få flest klik på Google. Udfordringen, som jeg ofte støder på her, er, at man som virksomhed kører automatiserede budstrategier mod køb, men kun får 10 konverteringer fra Google Ads om måneden.

Her er udfordringen, at du igen kan ende med at fortælle maskinen noget forkert. Hvis disse 10 kunder har en forbindelse, så er algoritmen god til at finde den og dernæst forudsige, at den korrelation skaber øget salg.

Lad os sige, at du driver en klassisk bilforhandler og har haft ét salg til en mand, som var 66 år. Herefter fortæller du alle dine sælgere, at jeres målgruppe er mænd på 66 år. Det er nok ikke et retvisende billede af virkeligheden, men måske mere et tilfælde.

Det kan sammenlignes med, hvordan automatiserede bud virker. Det betyder også, at jo flere konverteringer, som kommer i gennem, jo klogere bliver algoritmen, og jo klogere valg kan den dermed tage.

Netop her kan du skabe stor værdi, men det kræver, at du giver den nok at arbejde med.

Med det rigtige værktøj kan huset blive mere robust
Nu er der styr på tracking – du modtager nok konverteringer til, at algoritmen har de rette forudsætninger for at lykkes. Hertil kommer næste område du skal fokusere på; at skabe de bedste arbejdsbetingelser for algoritmen.

For at forstå hvad jeg mener, skal man forstå den auktion som generelt foregår på Google, og hvad automatiserede budstrategier gør.

Når der bliver lavet en søgning på Google, sættes der gang i en auktionsrunde. Her vil den med den højeste annoncerangering på det givne søgeord vinde og ligge nummer et.

For at gøre det meget simpelt skal du tænke; den der byder højest, vinder. Hvis søgeordet er det eneste parameter, du byder på, vil det være en on-going kamp om at ligge højest, og en kamp man, som annoncør, altid vil tabe.

Det er derfor væsentligt, at buddet ikke kun er på søgningen, men også på personen som søger. Her har du flere muligheder for at sætte justeringer til buddet, alt afhængigt af hvem som taster.

Lad os sige, at du vil byde 10% højere på søgninger fra mobil, 15% lavere på brugere som er i markedet for tasker og 5% højere på kvinder i alderen 18-25. Så begynder du at have et mere strategisk bud end blot alle, som søger efter eksempelvis ”klipklappere”. Det er basically det, som en automatisk budstrategi gør. Men den gør det ikke i bulks, men på hver eneste søgning, som du er relevant for. Fedt ik? Udfordringen bliver så, hvis alle dine konkurrenter gør det samme, på samme datagrundlag.

Den eneste forskel kan være, hvor I leder brugerne hen. Her bør du give mere information til algoritmen, for at skabe en konkurrencemæssigfordel. Det kunne være målgruppe baseret på egen data på baggrund af cookies compliance eller persondata (husk at have samtykke). Her kan du arbejde med lignende målgrupper og skabe endnu mere data til algoritmen, som kan give dig en fordel i auktionen, fordi algoritmen ved mere om lige netop dine kunder.

Afrunding
Så kan du automatisere dig ud af alle problemer? Nej.

Kan automatiseret budstrategier hjælpe dig? Ja, men du er selv arkitekten, som skal gøre det muligt. Det er ikke en mirakelopskrift.

Så hvis du gør følgende i dit eget Google Ads-setup, så skulle du gerne opnå succes med automatisering:

  • Sørg for at dit tracking-setup spiller.
  • Optimér mod et konverteringspunkt med nok data, men som også skaber den efterspurgte værdi for forretningen.
  • Opsæt målgrupper som kan give en konkurrencemæssig fordel.
  • Test det for at sikre, at det den rigtige retning for dig at gå.

Er du tvivl om, hvorvidt du skal bruge automation?

Så ring til Kasper og få en uforpligtende snak om dit setup.