Attribution

Hvad er marketing attribution?

Når man beskæftiger sig med marketing attribution, vurderer man sit marketing mix samt hvilke elementer, som er mest udbytterige for din virksomhed. Her er det essentielt, at man ikke tillægger den marketingkanal, som fører til købet, alt værdien. Her kigger man nemlig også på kundens digitale rejse samt undersøger hvilke elementer, som også skal tilskrives, at der foretages et køb – deraf ‘attribution’ eller som vi kender det på dansk: tilskrivning.

Når man anvender attribution til at fastlægge sit marketing mix, er det essentielt, at man gennemgår og er særdeles opmærksom på den afgørende værdi, der er forbundet med at skabe et sammenspil med sine marketingkanaler. Det indebærer, at man kigger nærmere på synergien mellem kanalerne i en kunderejse samt hvordan de bidrager til hinandens effekt.

Hvordan kan marketing attribution være afgørende?

Hvis du som annoncør kun arbejder og måler på en enkelt kanal, og agerer du på baggrund af disse data, er sandsynligheden forholdsvis stor for, at du når frem til en række misvisende konklusioner hvilket kan resultere i, at du famler i blinde. Det er her, at marketing attribution kommer ind i billedet, da det bidrager med afgørende indsigt i kunderejsen samt være med til at belyse om en given marketing aktivitet er værdiskabende. Hvis du ikke anvender marketing attribution baserer du dine analyse og konklusioner på sidste klik. Det kan eksempelvis være, at en bruger klikker på en annonce på Facebook, får Facebook derved al kreditten for konverteringen. Det er med til at hæmme indsigten i hvilke tidligere touch-points, som har ført brugeren til klikket.

Som opsummering kan man sige, at ved at anvende attribution modelling analyserer man hele kunderejsen med de respektive touch-points frem til sidste klik. På den måde tilskrives alle de marketing elementer, som har medvirket til, at brugeren har klikket ind på din side.

Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.