Bounce rate

Hvad betyder bounce rate?

Bounce Rate er et begreb, som man bruger indenfor webanalyse og begrebet anvendes ofte som indikation på, hvor godt en bestemt landingsside performer. Bounce Raten giver udtryk for hvor mange, som lander på siden, men som ikke interagerer med selve siden. Det er i de fleste tilfælde et tegn på, at siden ikke er leveringsdygtig i form af svar samt ikke var i stand til at vække interesse hos den besøgende.

Havde siden formået af vække interesse, havde man sandsynligvis klikket videre til “læs mere” eller lignende områder på sitet. Foretager man intet og forlader siden, er der tale om et ‘bounce’ og det er i langt de fleste tilfælde betragtet som noget negativt.

Indenfor digital markedsføring med hensyn til SEO-optimering, er dette et aspekt, som er inkorporeret i Googles algoritme i forbindelse med vurderingen af en given side. Google vurderer det dermed som et kvalitetstempel for siden, når en besøgende klikker videre på siden, hvilket Google belønner i deres vurdering af en hjemmeside.

En misvisende bounce rate

Det kan ikke afvises, at en bounce rate kan være misvisende i form af, hvis man eksempelvis lander på en lang og god artikel, som man kaster sig over. Man finder måske præcis den viden, man søgte, og foretog sig derfor ikke yderligere. Man har måske sågar ladet fanen stå ‘åben’, så man nemt kunne tilgå siden igen. I den forbindelse vil ‘time-one-site’, som er et andet analyseparameter, også blive inkluderet i Googles vurdering af en side.

Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.