CPC

Hvad er CPC og hvad står det for?

CPC står helt enkelt for cost per click og er den mest almindelige måde, annoncører bliver krediteret inden for paid search. Det betyder derfor, hvad prisen er for det klik, man har fået leveret af en annonceringsplatform. Det er ofte forbundet med PPC (pay per click), som er en måde at annoncere på.

Når man annoncerer på en søgemaskine, betaler man som udgangspunkt kun for de klik, som bliver foretaget på annoncen. Det betyder, at som man kender det fra annoncering i online bannerformat eller på de sociale medier, betaler man ikke en CPM-pris (cost per 1.000 impressions), men en klikpris for hver gang, annoncen er blevet klikket på. Denne pris er variabel og baseret ud fra den auktion som foregår. Her bestemmes en ad rank eller annoncerangering, som har en direkte effekt på, hvilken pris du betaler.

Vil du vide mere om ad rank og auktion så læs mere her.

For ethvert søgeord skal en max cpc bestemmes. Den bestemmer, hvad der er det maksimale, man som annoncør er villig til at betale for et klik på lige netop dette søgeord. For at komme med i auktionen, kan der være en nedre grænse. På søgeord med høj konkurrence fra andre annoncører, som også kan se værdi i at annoncere på lige netop dette søgeord, vil man ikke bare kunne sætte et lavt bud og vente på at trafikken strømmer ind til sitet. En stor del af annoncering på paid search er derfor at kunne vurdere, hvor meget man er villig til at betale for et klik, og i lige så høj grad hvornår, bægeret tipper over.

Klikprisen tilpasses efterfølgende ud fra andre parametre end bare det enkelte keyword. Hvis man har opfattelsen af, at den eneste afgørende parameter i, hvad man er villig til at betale for et klik, er hvad brugeren søger på, vil være at skyde helt ved siden af. Nogle af de parametre, som kan spille ind, er geografi, demografi, enhed, tid på dagen, dag på ugen og om det er en bruger, som har set annoncørens side før. Det er derfor her, der bliver lagt meget tid fra en specialist i at sørge for, at max CPC’en bliver tilpasset til den rette bruger, på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt.

Et eksempel på hvor en søgeterm ikke vil være nok, kunne være en bruger, som søger efter “låst ude”. Dette er et overordnet generisk søgeord (vil du læse mere om keywords så klik her), som formentlig har en relativ akut brug for handling. Det er sjældent man researcher på, hvad man mon gør i en sådan situation. Derfor vil man også opleve høj konkurrence, da der er kort fra søgning til handling. Brugeren her søger i Aarhus midt om natten, hvor relevant er denne søgning for en låsesmed, som kun opererer i Storkøbenhavn? Formentlig irrelevant at skulle drive lige netop denne bruger til annoncørens side. Havde det nu været i København, ville det være en helt anden case. Derfor skal en max CPC aldrig blot bestemmes ud fra søgeordet, men tages med som en helhed for brugeren, som søger.

Vil du vide mere om CPC og klikpriser, så tøv ikke med at kontakte os.