CPM – Cost Per Mille

I denne artikel gør vi dig klogere på CPM som begreb, samt hvad det indebærer med hensyn til hvordan det udregnes samt hvordan det indgår i samspil med Google Ads.

Hvad er CPM?

CPM står for Cost Per Mille eller på godt dansk: Pris pr. tusind. CPM er en afregningsmodel og betegner prisen pr. 1.000 annoncevisninger. CPM er en model, som egner sig til til displayannonceringer, hvor visninger er målet. Disse displayannoncer kan være billedannoncer, videoannoncer og tekstannoncer på diverse platforme – eksempelvis sociale media-platforme eller på blogs og nyhedsmedier.

Der findes også øvrige afregningsmodeller såsom CPC og CPA. Her betaler annoncøren kun, når brugeren klikker på en given annonce eller konverterer til et lead.

Afregningsmodellerne CPC og CPA er typisk mere udbredt og foretrukket fremfor CPM blandt annoncører, da den indebærer betaling for mere konkrete resultater. Det betyder dog ikke, at der ikke findes situationer, hvor CPM er den mest hensigtsmæssige afregningsmodel. Den bliver hyppigt anvendt, hvis hensigten med kampagnen er brand awareness og viderebringe et budskab, hvor der ikke hersker et mål om, at målgruppen besøger din hjemmeside. Det kunne eksempelvis være McDonalds, som udelukkende sælger deres produkter i fysiske restauranter.

Hvordan udregnes CPM? 

CPM-prisen for en kampagne udregnes ved at dividere kostprisen med antallet af tusinde visninger. Formlen ser således ud: kostpris/(visninger/1000). Hvis kostprisen er 5.000 kr., og antallet visninger er 100.000, er CPM-prisen med andre ord 50 kr.

I den forbindelse er det nærliggende at stille spørgsmålet,  hvad er en god CPM-pris? Det forholder sig bare sådan, at CPM-priser kan variere kraftigt og i høj grad være afhængige af, hvilket mediet der annonceres på, størrelsen på annoncerne samt hvor på siden annoncerne er placeret. Således er det tæt på umuligt at levere svar på, hvad en god og mindre god CPM-pris er uden at kende til den givne situation.

CPM i sammenspil med Google Ads

Hvis du bare har en lille smule erfaring med Paid Search – Google Ads i forvejen, ved du, at din virksomhed har mulighed for at byde ind med din annonce i et såkaldt auktionssystem.

På trods af, at CPC i dag er langt mere anvendt end CPM på Google, kan du stadig uden problemer anvende CPM som afregningsmodel. Du byder således den pris, du ønsker at betale pr. 1.000 visninger.

Hvis du således vil forbedre din placering, skal du byde en højere pris end de nuværende annoncer, der bliver vist.

Læs mere om Google Ads priser

Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.