CTR – Click Trough Rate

Hvad er CTR?

Click Trough Rate eller CTR også kendt som klikfrekvens på dansk. CTR sætter antal klik i forhold til antal visninger. Med andre ord, hvor mange procent, af dem som har set annoncen, som klikker på den. CTR udregnes på følgende måde: 2 klik / 100 visninger = CTR på 2 %.

Hvornår er din CTR god?

Om din CTR er god afhænger af flere parametre, hvorfor at der ikke findes en endegyldigt svar. Det er samtidig afgørende forskel på, om du kigger på søge-annoncer, shopping-annoncer eller display-annoncer (video- og bannerannoncer). Hvis dine annoncer er placeret højt på Google med høj relevans, kan du sagtens opnå en CTR på 10 %. Omvendt, vil du i langt de fleste tilfælde opleve en CTR omkring 1 % for video eller displayannoncer, da dette betragtes som push-markedsføring, hvor brugeren ikke aktivt har søgt efter dit produkt. Konteksten er derfor essentiel for at kunne konkludere, om man har en god CTR.

Hvorfor er det vigtigt at have en god CTR?

CTR er et parameter, som indikerer kvaliteten af din annonce. Hvis du vil sælge dine produkter er det i langt de fleste tilfælde en nødvendighed, at brugeren vælger at klikke sig ind på din side. På den baggrund er det afgørende at have fængende og ikke mindst relevante annoncer. Desuden har en god CTR en positiv effekt på dit kvalitetsresultat, hvilket medfører, at du sænker din CPC/klikpris eller forbedrer din position på Google. En højere placering på Google hæver din CTR og bidrager dermed til et en positiv spiral.

Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.