Facebook Konsulent

Hvad er en Facebook Konsulent

En Facebook konsulent er en specialist, som enten arbejder med organisk eller betalt annoncering via Facebook (Meta) platform. Formålet med rollen som Facebook specialist består i at promoverer produkter eller services ved hjælp af digitale annoncer eller enten  i betalt eller ikke betalt form.

På trods af, at det sjældent er den samme person, som står for både den betalte og ikke betalte del af Facebook håndteringen, så er formålet med begge roller i sidste ende, at det skal medvirke til et forøget salg af virksomhedens produkter eller services.

 

Hvordan arbejder en Facebook Konsulent?

Hvis du overveje at ansætte en Facebook konsulent vil du som virksomhedsejer kunne forvente at specialisten enten er dygtig til begge, eller en af nedenstående 2 opgaver:

 

  • Organisk Indhold: Din Facebook ekspert kan hjælpe med at skabe verdensklasse organisk indhold på din virksomhedsprofil. Dette kan være alt fra deling af blog artikler, video materialer eller ved at skabe posts, som engagerer de brugerne som følger brandet.
  • Facebook annoncer: Din Facebook specialist kan hjælpe din virksomhed med at skrive indholdet til dine annoncer, udvælge kreativer, opsætte tracking af konverteringer, samt vedligeholde og optimerer på dine annoncer.

Af ovenstående beskæfitger vi os hos Refyne med begge dele, men langt de fleste virksomheder fokuserer idag primært på Facebook annoncer, da der er begrænset rækkevidde at hente ved at fokuserer på den organiske del. Et studio fra socialinsider.io viste at Facebook rækkevidde ratio på organiske posts i 2022 var på blot 8,60%. Det er derfor begrænset hvor meget man kan få ud af den organiske del af Facebook, hvorfor flere og flere virksomheder idag fokuserer på den betalte del.

 

Hvordan arbejder Refyne’s Facebook Specialister?

Refyne’s Facebook konsulenter arbejder vi meget metodisk med vores eget 3 trins approach, som overordnet set involverer 3 aktiviteter:

 

  • 01. Identificer nuværende situation: Ofte overtager vores facebook konsulenter en allerede eksisterende konto, hvorfor vi indledningsvist kigger ind i den aktuelle performance. Dette gør vi ved at gennemgå eventuelle strukturelle (F.eks. For mange kampagner og dermed for lidt data) eller tekniske udfordringer (F.eks. manglende tracking). Dette opsamler vi i et samlet audit, som agere som fundamentet for den efterfølgende strategi der ligges af Facebook konsuleten.

 

  • 02. Strategi & Metode: Baseret på vores findings i det indledende audit ligger vores Facebook konsulent en strategi for den fremtidige indsats, hvor tilgangen til at arbejde struktureret med tests, automatiseringer, samt valg af software (Såsom Smartly) der skal være medvirkende til, at vi kan løfte performance markant.

 

  • 03. Test & Learn: Sidste fase består i, at Facebook konsulent laver en revidering af den overordnet plan på bagrund af de resultater, som vi ser via indledende tests, og der ligges en plan for kontinuerlige opgaver og eksperimenter, som eksekveres i samarbejde med de personer hos kunden, som er relevante.

Step 03 i dette approach tilpasser Facebook konsulenten løbende i samarbejde med virksomheden, således at vi konstant sikre os optimal performance, og at strategien tilpasses til den aktuelle situation, som vi ser i markedet.

 

 

Hvordan er dagligdagen for en Facebook konsulent?

Når Facebook specialisten har styr på strategien og retningen for optimeringen rammer dagligdagen. Selvom strategien altid er afgørende for den langsigtede success er det i sidste ende dagligdagen, som gør, at vi kontinuerligt kan løfte vores niveau.

Nogle af de primære aktiviteter, som bør være en fast del af en Facebook konsulents hverdag er:

 

  • 01. Planlægning og oprettelse af betalte kampagner
  • 02. Monitorering og analyse af kampagne performance
  • 03. Optimeringer på baggrund af performance
  • 04. Holde sig opdateret på nye formater, nyheder osv.
  • 05. Samarbejde med tværfaglige teams (F.eks. Personer med ansvar for tracking, copy eller kreativer)
  • 06. Rapportering af kampagneresultater og levering af indsigter til virksomheden
  • 07. Budgetstyring og fordeling til kampagner ift. performance

 

Hvor meget tjener en Facebook konsulent i Danmark?

Lønnen for en person som går med titlen: ”Social Media Specialist” er i gennemsnit 37.006 kr. (Inkl. Pension) månedlige i følge jobindex’s lønberegner. Denne titlen er den tættest sammenlignelige titlen vi kunde finde til ”Facebook Konsulent”, og burde være relativt repræsentativt, da data tager udgangspunkt i 20 personer fordelt i Danmark.

 

Hvad tjener en Facebook konsulent hos Refyne?

Hvis vi sammenligner de 37.006 kr. med lønnen, som vi giver til personer som er ansat med titlen ”Paid Social Konsulent” så får ansatte hos Refyne i gennemsnit 13.5% – 24.84% mere i løn om måneden. Lønintervallet for en person, som hos Refyne er ansat med titlen Paid Social Konsulent vil i gennemsnit tjene mellem 42.000 – 46.200 kr. om måneden inkl. Pension.

Læs mere om lønåbenhed

 

Hvorfor betaler Refyne Facebook konsulenter mere i løn?

Hos Refyne har vi valgt at betale ansatte mere i løn af den primære årsag, at vi tror på at gode medarbejdervilkår leder til, at medarbejderne vælger at blive længere hos os.

Som potentiel kunde hos Refyne er det fordelagtigt, at vi betaler mere i løn end branche gennemsnittet da det ofte vil lede til, at du i et samarbejde vil opleve lavere udskiftning på teamet, samt et højere fagligt niveau, da vi har mindre medarbejder churn kontra øvrige bureauer.

 

Hvor meget erfaring har Facebook konsulenter hos Refyne?

En person som arbejder med titlen ”Paid Social Konsulent” hos Refyne har i skrivende stund: 5,41 års erfaring som fuldstidsansat hos enten bureau eller hos en annoncør.

Læs også:

Hvad er en SEO konsulent

Hvad er en Google Ads Konsulent