Funnel

Hvad er funnel?

Funnel, eller som vi kender det på dansk: en tragt, bruges ofte i marketingregi, hvor en funnel – eller salgspipeline – er en metafor for kunderejse, som er strategisk konstrueret af sælgeren.

Du forestiller dig måske kun, at nøje udarbejdede kunderejser mest finder sted i supermarkeder, hvor mejeriprodukterne altid er placeret allerbagerst i butikken, men sådan forholder det sig ikke.

Sådan kan en en digital funnel se ud

Der er flere grundlæggende elementer, som er med til at udforme den digitale rejse for kunden. Elementerne kan eksempelvis være:

  • Trigger – En slags igangsætter, hvor man bliver guided ind til en bestemt landingpage. Her kan man tilmelde sig nyhedsbrevet, som derved udløser en række automatisk generet salgsmails.
  • Engagement – Hensigterne med disse mails er at informere om produktet/produkterne, give kunden lyst til at købe, bidrage med information, så kunder føler, at det er klædt på til at træffe det bedste valg.
  • Landigpage/salgssiden – Samtlige mails leder videre til salgssiden, som skal overbevise kunden om at træffe den endelige beslutning om at købe.
  • Eftersalg – Når kunden har foretaget et køb, kan man med fordel lave en post-køb-serie, som giver kunden gode råd og tips til optimal brug af produktet.

Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.