Google Analytics

Google Analytics – Mål effekten af din marketingindsats

Google Analytics er et gratis webanalyseværktøj, som er brugt til at generere detaljeret statistik over brugeradfærd på din hjemmeside. Du kan f.eks. se hvem dine kunder er, hvor de kommer fra, hvor lang tid de har besøgt din hjemmeside, om de har besøgt dig før og meget mere. Systemet egner sig rigtig godt til dig, hvis du gerne vil have dybere indsigt i, hvordan dine brugere interagerer med din hjemmeside.

Google Analytics kan spore mange forskellige ting. Det kan f.eks. spore, hvordan at brugeren fandt frem til siden – var det via Google, Facebook eller noget helt tredje? Men det kan også bruges til at måle, hvordan brugeren udfører specifikke handlinger, som er relevante for dig. Det kan f.eks. være nyhedsbrevstilmeldinger, udfyldelse af kontaktformular, et online køb på en ecommerce shop el. noget helt fjerde. Alt dette skal skræddersys til netop din virksomhed, så du sikrer, at du får målt på de rigtige ting fra start.

Så kort sagt: Med Google Analytics får du en dybere forståelse, som gør det muligt at lave bedre annoncer, styrke dine marketingstiltag men også få en dybere forståelse for, hvordan dine forbrugere egentlig interagere hjemmesiden, og hvor du kan optimere.

Vi vil altid anbefale, at du opsætter din Google Analytics løsning via Google Tag Manager.

 

Hvordan kommer jeg i gang?

Google Analytics er et gratis webanalyseværktøj, som er let at installere og at komme i gang med. Når du implementerer basiskoden til Google Analytics på alle dine sider på hjemmesiden, får du adgang til rigtig meget standard data om brugernes adfærd, hvor du allerede fra dag 1 kan blive klogere. Dog vil vi anbefale, at hvis du skal have det fulde udbytte, vil det kræve en større opsætning, hvor du har din digitale forretningen i fokus, samt hvilke ting du egentlig skal måle på.

 

Men hvad er egentlig ikke med fra starten af, når jeg installerer Google Analytics?

Google Analytics vil udelukkende tracke de basisinformationer, som systemet har som grundindstilling. Det betyder, at systemet tracker altså ikke køb på din webshop, eller udfyldelse af kontaktformularer. Det er op til dig, om at sætte det op.

I nogle tilfælde kan det være nemt, andre kan det ikke. Det afhænger meget af, hvilket CMS du benytter dig af, da nogle af disse har indbyggede funktionaliteter, som du kan gøre brug af for at lette på arbejdet.

F.eks. har Shopify og WooCommerce begge en relativ plug-and-play løsning til et fuldt Enhanced Ecommerce setup, hvor man bare ligger sin tracking-kode ind, og så er man i gang.

Har du brug for sparring? Så Kontakt os her, så hjælper vi dig på rette spor.