GTIN-numre
I denne guide kan du blive klogere på GTIN-numre. Her gennemgår vi hvilke typer af GTIN, der findes samt hvordan de bruges, og hvorfor de er så afgørende for eCommerce.
Hvad er et GTIN-nummer?
Et GTIN-nummer er også kendt under navnet Global Trade Item Number, som er et internationalt anerkendt system til at identificere produkter. GTIN-numre er sammenkørt af forskellige systemer for at sikre, at de overholder en fælles struktur. Derved hjælper det både fysisk stregkode-læsere samt databaser, som består af online-produkter.
Typer af GTIN-numre
Et GTIN-nummer kan bestå af 8, 12, 13 eller 14 cifre. Man kan med andre ord sige, at det er en numerisk udskrivning af et produkts stregkode. Der findes forskellige typer af GTIN-numre alt afhængig af, hvor i verden produktet kommer fra samt hvilken type produkter, det er.
Der bruges fire forskellige typer GTIN-numre:
- GTIN-8 – Bruges hovedsageligt til EAN-8 stregkoder
- GTIN-12 – Anvendes primært til UPC stregkoder
- GTIN-13 -Bruges oftest til ISBN, JAN samt EAN-13 stregkoder
- GTIN-14 – Anvendes til engrossalg samt multipack-produkter
Alle GTIN-numre, uanset antallet af cifre, er opbygget efter samme struktur. Strukturen er in firma-forstavelse, vare-reference samt et checkciffer. I GTIN-14 er der en ekstra “pakke niveaus indikator”, der fortæller, hvorvidt om produktet er en enkelt vare eller en kasse.
Hvorfor er GTIN så vigtige for ecommerce?
GTIN-numre er særligt vigtige for ecommerce, da mange sammenlignings-platforme, inklusiv Google og Amazon, anvender GTIN-numre. Hvis du derfor uploader et produkt på en af disse platforme gennem dit data feed, skal produktet have et GTIN-nummer.
Shopping platforme drager fordel af GTIN på følgende måder:
- GTIN numre hjælper med at forbinde det mest relevante match mellem brugersøgninger og de produkter, som er tilgængelige
- Samtidig kan platformene tilbyde sælgerne en funktionsrig shoppingoplevelse, da GTIN-numre gør dem i stand til at bruge produktets data visuelt i deres annoncer
Forbrugerne drager ligeledes fordel af GTIN når sælgere, søgemaskiner og sammenlignings shopping-søgemaskiner bruger GTIN numre:
- Forbrugerne får bedre produktsammenligninger, der kan hjælpe dem med at finde det rigtige produkt, den rigtige sælger og den rigtige pris
- De får vist flere relevante resultater, når de søger efter et produkt
Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.