Performance marketing

Hvad er performance marketing?

Performance marketing er en tilgang til digital markedsføring, der fokuserer på at måle og optimere resultaterne af marketingaktiviteter ud fra deres effektivitet og ROI (Return On Investment). Med performance marketing er målet at opnå en konkret handling fra den potentielle kunde, såsom et køb, en tilmelding eller en download, og samtidig maksimere overskuddet ved at minimere omkostningerne.

Hvordan adskiller performance marketing sig fra traditionel marketing?

Performance marketing adskiller sig fra mere traditionelle former for marketing ved at være mere datadrevet og målbart. Med performance marketing kan virksomheder måle nøjagtigt, hvor meget de bruger på at skaffe en kunde, og hvor meget den enkelte kunde genererer i indtægter. Ved at anvende avancerede måleværktøjer og analysere data fra digitale kampagner kan virksomhederne finjustere deres markedsføringsstrategier i realtid og opnå bedre resultater.

Hvilke typer performance marketing findes der?

De forskellige typer af performance marketing omfatter blandt andet:

  • Søgemaskineannoncering (SEM): Her købes annoncer på søgemaskiner som Google og Bing, der vises for brugere, der søger efter bestemte søgeord. Annoncerne vises normalt øverst på søgeresultatsiden og er markeret som annoncer.

 

  • Søgemaskineoptimering (SEO): SEO er en teknisk og langsigtet proces, der sigter mod at forbedre synligheden og få gratis trafik til en hjemmeside i de organiske søgeresultater på søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo. SEO involverer optimering af hjemmesidens struktur, indhold og linkprofil for at øge synligheden og rangordningen i søgeresultaterne.

 

  • Annoncering på sociale medier (Paid Social): Her oprettes annoncer på sociale medieplatforme som Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter og LinkedIn for at nå specifikke målgrupper og segmenter med henblik på, at de køber eller interagere med annoncøren budskab.

 

  • Email-marketing (Marketing automation): Handler om at bruge email-marketing til at kommunikere direkte med kunderne f.eks. igennem personlige tilbud og kampagner. Email-marketing kan være en effektiv måde at fastholde og engagere eksisterende kunder og samtidig tiltrække nye, hvis man ellers har permissions til at gøre dette.

 

  • Content Marketing: Her fokuseres på skabe værdifuldt og engagerende indhold, der tiltrækker og fastholder kunderne. Content marketing kan tage mange former, herunder blogindlæg, videoer, podcasts og infografikker.

 

  • Affiliate markedsføring: Her samarbejder man typisk med et affiliatenetværk, for at promovere sine produkter eller tjenester. Virksomheden betaler en provision for hver kunde, der gennemfører en bestemt handling, f.eks. et køb eller en tilmelding.

 

Få hjælp af Danmarks eneste transparente performance marketing bureau

Hos Refyne har vores performance marketing specialister i gennemsnit mere end 5 års erfaring med at opnå målbare resultater for nogle af Danmarks mest anerkendte brands. Få hjælp til at tage dit performance marketing setup til det næste niveau.

Kontakt os her.