PPC

PPC er en forkortelse for Pay Per Click og er en online annonceform, hvor du faktureres på baggrund af klik i stedet for visninger. PPC bruges ofte i forbindelse med betalt annoncering på søgemaskinen, hvor det netop er denne måde en annoncør faktureres på. Dette er tæt relateret med CPC, som indikerer omkostningen pr. klik. CPC står for ’cost per click’.

PPC-annoncering bruges af flere annoncører, da det har den fordel, at man udelukkende betaler for den trafik, man driver til ens hjemmeside. Det har derfor ofte lave indgangsbarrierer at benytte denne annonceform. PPC drives også ofte af mindre virksomheder for et lille månedligt budget.

Det andet store online annonceringsformat er annoncering, hvor man afregnes efter CPM. CPM står for ’cost per mille’ (omkostning per tusind), og er en afregningsmodel, hvor prisen omgøres i, hvad det har kostet at få tusind visninger. Dette bruges ofte i forbindelse med display annoncering, både når det gælder et programmatisk indkøb eller et ejerskab.

Fordelen ved PPC annoncering i forhold til en annonceringsform som er CPM-afregnet, er, at man ikke bliver afregnet på baggrund af antallet af visninger. Omvendt så vil man opleve, at sammenligner man CPM-priser på tværs af en PPC-kanal og en kanal afregnet gennem CPM, så vil man betale en væsentlig højere pris pr. tusind visninger. Det giver også god mening, da annonceplatformen, hvorpå man kan annoncere med en PPC-strategi, vil være bygget op til at drive trafik. Det betyder samtidig, at klikraten (CTR) på disse kanaler, som udgangspunkt altid vil være højere, end hvad tilfældet er for annonceplatforme, hvor der køres CPM strategier.

Så når man som annoncør skal beslutte hvorvidt, om man skal starte en PPC-annoncering eller vælge en anden annonceform, er det vigtigt, at man allerede inden ved, hvad man gerne vil have ud af ens annoncering.

Det er blevet muligt på flere platforme at blive afregnet på konverteringsbasis. Dette forkortes CPA og står for ’cost per acquisition’. Her er udbyderen af annoncepladserne villig til, at det er først når der er foretaget et køb, generet et lead eller en tredje konvertering, at man som annoncør bliver faktureret. Det er dog ofte krav til hvor stort et budget man har eller hvor mange konverteringer man generer, før at dette bliver en mulighed.

Det er dog vigtigt, at man som ny annoncør, som gerne vil starte en PPC-annoncering op, starter med at kigge på en hjemmeside og sikre, at denne er klar til at modtage de besøgende, og det er nemt for brugeren at udføre den handling, som man som annoncør, ønsker. Hertil skal der også sikres, at tracking på siden er opsat korrekt. Så man som annoncør også efterfølgende kan se, om brugeren har foretaget de handlinger på siden, som man ønskede. For trafikken er i sidste ende ikke noget værd, hvis ikke brugeren foretager en værdiskabende handling på hjemmesiden.

Vil du vide mere om PPC og have hjælp til opstart af PPC-annoncering, så kan du kontakte os her.