PPC – (Pay-Per-Click)

Hvad er PPC (pay-per-click)?

PPC er en forkortelse for pay-per-Click, og er en meget udbredt afregningsform der benyttes på indenfor marketing, mere specifikt online markedsføring. PPC annoncering går ud på, at en annoncør betaler hver gang en bruger klikker på deres annonce.

Når din PPC marketing fungerer optimalt, er prisen for det enkelte klik ikke essentielt. Det skyldes at klikket gerne skulle være mere værd end det, du betaler for det. Eksempelvis hvis du giver 10 kroner for et klik, men klikket betyder at en bruger ender med at købe for 100 kroner, så har du en ROAS (Return-of-ad-spend) 100. Det betyder at du får pengene 100 gange igen, hver gang du bruger en krone på PPC.

Læs også: Hvad er SEM?

Hvilke typer PPC marketing findes der?

Der er flere typer inden PPC annoncering, herunder:

 

  • 01 | Søgeannoncering: Annoncer der vises øverst på søgeresultaterne, når brugere søger efter specifikke søgeord på f.eks. Google eller Bing
  • 02 | Displayannoncering: Annoncer der vises på hjemmesider og apps, som brugerne besøger.
  • 03 | Shoppingannoncering: Annoncer der vises i søgeresultaterne, når brugere søger efter specifikke produkter.
  • 04 | Videoannoncering: Annoncer der vises før, under eller efter videoer på streamingtjenester som YouTube.
  • 05 | Social annoncering: Annoncer der vises på sociale medieplatforme som Facebook, Instagram, Pinterest og Twitter.
  • 06 | Remarketing annoncering: Annoncer rettet mod brugere, der allerede har besøgt dit website
  • 07 | Appannoncering: Annoncer der vises i appbutikker og mobilapps.

 

Hvilke alternativer findes der til PPC annoncering?

Der findes en del alternativer til PPC modellen. De mest populære er følgende:

 

  • 01 | CPM (Cost-Per-Mille), også kendt som Cost-Per-Thousand. CPM-baserede annoncer betales i forhold til det antal visninger, som annoncen modtager. Dette betyder, at annonceudbydere betaler for hver tusind gange, deres annonce bliver vist. CPM kan være en god løsning, hvis du ønsker at øge synligheden af dit brand, da det tillader dig at nå ud til et bredere publikum uden at skulle betale for en enkelt klik.
  • 02 | CPA (Cost-Per-Acquisition eller Cost-Per-Action), hvor der betales i forhold til den handling, en bruger tager efter at have klikket på en annonce.

 

Hvad er fordelene ved en PPC marketing fremfor f.eks. CPM?

PPC har flere fordele sammenlignet med andre afregningsmodeller såsom CPM, men den alt overskyggende fordel er, at du har kun betaler når folk klikker. At du kun betaler når brugerne klikker giver dig bedre kontrol over dine markedsføringsomkostninger. Med CPM betaler du for hver tusinde visninger, uanset om der er nogen, der klikker på din annonce eller ej, hvilket kan føre til unødvendige omkostninger.

Læs også: Hvad er en Google Ads konsulent

Læs også: Hvad er en Facebook Specialist

Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.