Relaterede søgninger
Hvad er relaterede søgninger?
Relaterede søgninger henviser til de forslag til søgeord eller emner, som en søgemaskine viser, når en bruger har indtastet et bestemt søgeord eller en sætning i søgefeltet. Disse forslag til søgeord eller emner er baseret på den oprindelige søgning og er beregnet til at hjælpe brugeren med at indsnævre deres søgning eller finde yderligere information, der kan være relevant for deres oprindelige søgning.
Relaterede søgninger kan vises på forskellige måder afhængigt af søgemaskinen og kan omfatte søgeforespørgsler, der er:
- Synonymer for det oprindelige søgeord
- Yderligere specifikationer eller detaljer om det oprindelige emne
- Emner, der er relateret til det oprindelige emne
- Alternativer til det oprindelige søgeord
Relaterede søgninger er nyttige for personer der Google, da de kan hjælpe med at finde flere oplysninger eller indsnævre deres søgning til mere specifikke resultater, afhængigt af hvad de leder efter.
Nedenstående er et eksempel på relaterede søgninger, når man har søgt på “Mobilabonnement”
Hvordan kan du bruge Google’s relaterede søgninger?
Relaterede søgninger på Google kan bruges til at forbedre dit arbejde med SEO på forskellige måder. Lad os dykke ned i et par af disse måder:
Til din søgeordsanalyse
Googles relaterede søgninger kan være behjælpelige når du skal have foretaget en søgeordsanalyse. Du kan her kopierer de ord, som fremkommer i de relaterede søgninger til søgeordsanalyse værktøjer såsom Ahrefs, UberSuggest eller Google Keyword Planner. Her vil du kunne få oplysninger om, hvor mange der søger på disse termer, og få dybere indsigter ind i konkurrencen på de enkelte søgetermer.
Forstå brugernes hensigt med søgningen
Relaterede søgninger bidrager til at forstå hensigten bag en søgning. De hjælper dig med at se, hvilken slags information folk leder efter. Dette gør det lettere for dig at skabe indhold, der er interessant for dine besøgende.
For eksempel, hvis du vil lave en søgeordsanalyse for salg af mobiltelefoni og søger efter “mobilabonnement”, så vil du fra vores tidligere eksempel se, at du bør overveje at skabe indhold, som også indeholder “Bedste mobilabonnement”, “Mobilabonnement tilbud” osv.
For en forståelse for de spørgsmål brugerne stiller
Hver gang du søger på Google, stiller du egentlig et spørgsmål. Det samme gælder for dine kunder. Relaterede søgninger viser og hjælper dig med at forstå hvad en bruger ønsker at opnå med sin søgning. I dette tilfælde de spørgsmål, de sandsynligvis vil stille.
Hvis vi henviser til det tidligere eksempel om mobilabonnenent, så ville det give være oplagt at strukturerer sin side, således at det står klart og tydeligt, hvilke mobilabonnementer der er på tilbud, samt hvilke der indeholder fri data.
Forskellen på relaterede søgninger og folk spørger også om?
“Relaterede søgninger” og “Folk spørger også om” er begge funktioner i Google, som viser relaterede spørgsmål og foreslåede søgninger, men de har forskellige formål og kan give forskellige typer af oplysninger.
“Relaterede søgninger” viser andre søgeord eller sætninger, som er relateret til det søgeord, du har indtastet. Disse forslag vises normalt i bunden af søgeresultatsiden og kan give dig ideer til andre søgeord, som du kan bruge i din forskning eller optimering af indhold.
“Folk spørger også om” viser en liste over spørgsmål, som folk ofte stiller om emnet i deres søgninger. Disse spørgsmål vises typisk som en dropdown-menu på søgeresultatsiden, og de kan give dig en idé om, hvad andre mennesker interesserer sig for i relation til det emne, du søger på.
Overvejer du hyre en SEO konsulent til at tage din virksomhed til det næste niveau?