SEM

Hvad står SEM for og hvad betyder det?

SEM står for ’Search Engine Marketing’ og disciplinen at markedsføre sig på søgemaskinen. Dette gøres ofte på to måder: Optimering af organiske rangeringer (SEO) og betalt annoncering (SEA). SEM bruges ofte som den betalte del, men er som begreb generelt markedsføring på søgemaskinerne.

Når man søger på en søgemaskine, vil en resultatside vises. Denne bliver forkortet SERP, som står for ’search engine result page’. Hvordan resultatsiden fremstår, er ofte bundet sammen med hvilken søgning som foretages. Det betyder, at man ikke kan forvente, at SERP ser ens ud på alle søgninger. Laver man eksempelvis en søgning rettet mod at få et lokalt resultat, vil man ofte opleve et uddrag fra Google Maps. Det kunne være en søgning som “frisør nær mig”. Hvis en søgning i højere grad er en informationssøgning, vil man kunne opleve et uddrag fra en kilde, som rangerer med et svar på det, som søges efter.

Det man vil kunne se, er, at der ved en del søgninger både er betalte placeringer og organiske placeringer. Ved søgeord som har en høj konkurrence, vil de første fire placeringer gå til annoncer. Her byder annoncøren ind på at få en plads på resultatsiden. Herefter vil der være organiske resultater, hvorefter man i bunden af resultatsiden vil se flere annoncer.

Får at opnå bedre placeringer organisk, vil man arbejde med SEO (search engine optimization). Det er en disciplin, hvor man gennem optimering af ens hjemmeside, hjælper Google med at komme med resultater, som passer på den søgning, som er foretaget. Du kan læse mere om SEO her.

Den anden del SEA (search engine advertising) også kaldet PPC eller Paid Search er en disciplin, hvor man gennem søgemaskinens egen indkøbsplatform, kan byde på hvilke søgeord, man ønsker at få vist annoncer på. I Danmark er de største søgemaskiner Google og Bing, hvor man indkøber annoncering gennem henholdsvis Google Ads og Bing Ads.

Der findes flere søgemaskiner rundt omkring i verden, hvorfor det er vigtigt, at man som en del at sin SEM-strategi kender markedet samt hvordan det agerer i forhold til brug af søgemaskiner. Skal man annoncere i Kina, bliver man nødt til at kende Baidu. Hvis man kigger mod at annoncere i USA, er Bing nok en vigtigere platform, end hvad vi kender den for i Danmark.

Vil du vide mere om SEM og hvordan du skal bruge det i dit marketing mix, er du meget velkommen til at kontakte os.