SEM (Search Engine Marketing)

Hvad er SEM (Search Engine Marketing)?

SEM står for Search Engine Marketing, som er en form for digital markedsføring, der involverer at promovere en virksomheds eller organisations hjemmeside i søgeresultaterne på søgemaskiner såsom Google, Bing og Yahoo. Det er her en udbredt misforståelse, at SEM udelukkende dækker over den betalte annoncering i søgemaskinerne, men faktisk dækker begrebet over både søgemaskineoptimering (SEO) og betalt annoncering via søgemaskinen (PPC)

Der er derfor 2 discipliner indenfor SEM:

  1. Search Engine Optimization (SEO): Dette omfatter teknikker til at forbedre en hjemmesides synlighed i organiske søgeresultater ved at optimere hjemmesidens indhold, interne og eksterne links, struktur og eventuel kodning.
  2. Search Engine Advertising (SEA) (også kaldet PPC – pay-per-click): Dette indebærer at betale for at placere annoncer i søgemaskinernes resultater. Annoncerne vises typisk øverst på resultatsiden og markeres som “annoncer”.

Fælles for både SEO og SEA/PPC er det, at begge har til formål forbedre en virksomheds synlighed i søgeresultaterne, øge trafikken til deres hjemmeside og generere flere potentielle kunder og salg.

SEM starter med en søgning

Udgangspunktet for SEM er, at når man søger på en søgemaskine, så vises en resultatside. Dette kaldes også en SERP (Search engine result page). En SERP på den mest populære søgemaskine i Danmark, som er Google kan indeholde både organiske søgeresultater (SEO) og betalte annoncer (SEA/PPC). Forskellen på disse 2 dele af søgeresultat siden er:

  • De organiske søgeresultater er resultatet af Googles algoritme, der rangerer relevante hjemmesider baseret på mange forskellige faktorer, såsom hjemmesidens indhold. Disse resultater er gratis og vises under eventuelle betalte annoncer på søgeresultatsiden. Det organiske søgeresultats udseende er indeholder typisk en overskrift (Title Tag), en beskrivelse (Meta Description) og en URL-adresse. De organiske resultater kan dog også se anderledes ud i form af Featured Snippets, videoresultater, billede resultater eller lokale søgeresultater.
  • PPC / SEA annoncer, vises typisk øverst på søgeresultatsiden og er på dansk markeret som “Annonce”. Disse annoncer er resultater af betalt annoncering, hvor virksomheder byder på specifikke søgeord og betaler for hvert klik på annoncen. Annoncer på f.eks. Google består også af en overskrift, en beskrivelse og en URL-adresse. Annoncerne kan også tage øvrige former såsom ved Google Shopping resultater, lokale resultater, og have have diverse annonceudvidelser såsom kundeanmeldeser, telefonnumre m.m.

 

Søgeord er fællesnævneren for SEM

Søgeord er det vigtigste element at forstå indenfor SEM. Søgeord er essentielle for SEM eftersom brugerne indtaster søgeord for at finde de informationer, produkter og services, som de leder efter. Det er derfor helt naturligt, at enhver SEM-strategi bør tage udgangspunkt i en grundig analyse af de søgeord, som brugerne anvender til at finde frem til netop dine produkter og services.

 

Søgeordanalysen skaber retningen for success med SEM

Før du går igang med at optimerer din hjemmeside eller opsætte betalte annoncer bør du få foretaget en dybdegående og udførlig søgeordsanalyse for din SEM-indsats.

At lave en god søgeordsanalyse ofte en relativt stor opgave, og kræver en erfaren SEO konsulent eller Google Ads konsulent. Der findes et masse forskellige tilgængelige værktøjer til netop såsom: Ahrefs (Betalt), Ubersuggest (Betalt), Google Search Console (Gratis) og Google Keyword Planner (Gratis) for at nævne et par stykker.

Når du bruger disse værktøjer bør du stiller dig selv spørgsmålet “Hvilke søgeord bruger mine potentielle kunder for at finde frem til mine produkter / services”.

 

Få hjælp af Danmarks eneste transparente SEM bureau

Hos Refyne har vores SEM konsulenter i gennemsnit mere end 5,2 års erfaring med at lave verdensklasse resultater på søgemaskinerne. Få hjælp til at lave en helstøbt SEM strategi på tværs af SEO og PPC / SEA.

Se vores kundetilfredshed

Klar til at snakke?