SERP

Hvad betyder SERP?

SERP er en forkortelse og står for Search Engine Results Page eller på dansk: søgeresultatsside, hvilket er det, som bliver vist, når man foretager en søgning i en søgemaskine fx. Google.

En SERP er altså en oversigt over hjemmesider, der er indekseret samt sat i rækkefølge alt efter, hvor relevante Google mener, at de er. De sider, som Google mener er relevante i henhold til det pågældende søgeord, bliver indekseret øverst for brugeren.

På billedet nedenfor er givet et eksempel på en Search Engine Results Page eller søgeresultatsside, hvor Google har indekseret søgeresultaterne baseret på søgningen: Hvad er klokken i København?

I SERP’en vises typisk følgende tre elementer: et title tag, en URL (link) og en meta description. Title tag samt meta description er til for at give brugeren et indtryk af, hvad siden samt potentielle undersider handler om. Her handler det om for dem, som har udarbejdet og administrerer siden, at sælge siden som interessant og relevant for brugeren. Dette eksempel tager udgangspunkt i en informationssøgning, hvor intentionen er at finde svar, men vigtigheden af title tag samt meta description er mindst ligeså vigtig ved resultater for bestemte produkter/services.

I arbejdet med title tags og meta descriptions er der flere SEO-relaterede elementer, som man skal tage i betragtning for at bevirke højere rangering samt flere kliks. I den forbindelse kan det give rigtigt god mening at anvende en SERP-simulator, hvori man kan guides til gode title tags og sælgende meta descriptions.

Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.