Søgeordsanalyse

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er ret beset hele fundamentet for det efterfølgende arbejde med søgemaskineoptimering – SEO. Søgeordsanalysen giver indsigt i, hvilke ord, der bliver anvendt, når der søges efter produkter eller ydelser, som din virksomhed udbyder på jeres site. Baseret på den indsigt, som søgeordsanalysen har bidraget med, kan man identificere de søgeord, som giver mening for din virksomhed at blive fundet på i søgemaskinerne.

En søgeordsanalyse viser samtidig også, hvor mange søgninger, der er på de enkelte søgninger og dermed se få indblik i, hvor der er størst potentiale for at fleste besøgende på sit website.

Det er du naturligvis ikke alene om, så det er plausibelt at forvente, at konkurrenterne har gjort sig tilsvarende overvejelser. Det resulterer samtidig i, at konkurrencen er intens, hvilket afspejler sig i, at det arbejde, man lægger i at rangere højt, skal være tilsvarende grundigt og omfattende. I kraft af dette, kan der være god mening i at starte med søgetermer, der har færre søgninger og derfra arbejde sig gradvist op med mere trafik til siden over tid.

Søgeintention

Når man foretager en søgeordsanalyse, giver det mening at anskue søgeintentionen. Søgeintentionen er den bagvedliggende hensigt med søgningen. Det kan være uklart at afdække, hvad den pågældende søgeintention er, når en bruger indtaster en søgning. I takt med udviklingen af AI (artificial intelligence) samt diverse algoritmer, bliver Google gradvist bedre til at blotlægge, hvad søgeintentionen er. Man kan opdele søgeintentioner i fire kategorier:

  • Navigationssøgning – Her søger brugeren efter en specifik side, som brugeren kender i forvejen, men måske ikke kan huske URL’en på.
  • Informationssøgning – Den mest udbredt intention, hvor brugeren søger efter telefonnumre, nyheder eller fakta. Typisk søgeord med hvad, hvordan, hvor, hvorfor osv.
  • Produktsøgning – Brugeren søger efter informationer om et specifikt produkt eller ydelse. Man er typisk i en undersøgende fase, hvor man indhenter information såsom pris, kvalitet, mærke og model til at danne et beslutningsgrundlag.
  • Transaktionssøgning – Her er intentionen at foretage en transaktion eller handling. Her er detaljer og produktspecifikationer ikke nødvendige. Det er ikke overvejelseskøb, så processen skal være kort – dette kan indebære flere CTA’er (call to action).

Bliv endnu klogere på SEO og få øget forståelse for, hvordan din søgeordsanalyse spiller en afgørende rolle i din organiske placering.

Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.