Udvidelser – Extensions

Hvad er extensions I Google Ads og hvordan bruger man dem?

En af de muligheder, man som annoncør via en søgemaskine har for at blive mere iøjnefaldende i arbejdet med paid search, er extensions eller udvidelser. Dette er et tillæg til den oprindelige annonce, som giver brugeren mere information og flere muligheder allerede fra annoncen på søgemaskinen. En af de mest brugte er ’sitelink’ eller udvidelse med ’undersidelinks’. Her giver man som annoncør brugeren mulighed for at navigere længere ned på ens hjemmeside eller prøve at krydssælge et produkt.

Sitelink (udvidelse med undersidelinks)

Sitelink udvidelsen er en af de mest brugte og kan sende brugeren dybere ned på ens hjemmeside. Ved en produktsøgning, kan det bruges som et “bestil nu” og derved drive brugeren længere, så konverteringsstien på ens hjemmeside bliver kortere. Det kan også bruges til at promovere tilbud, som ikke er helt passende på selve annoncen. Det kunne være, hvis en bruger søger efter Adidas sko, men der lige nu er tilbud på Nike. Her ville det være oplagt at bruge et sitelink for at oplyse brugeren omkring dette – samt sende trafik til sitet. På brand-søgninger giver det også muligheden for at afdække flere behov, da søgningen muligvis ikke har en direkte intention. Hvis man som annoncør har flere servicelines, og søgningen udelukkende er på annoncørens brand, kan man med fordel hjælpe brugeren det rette sted hen ved at bruge sitelinks.

Callout (infoudvidelser)

Callout udvidensen er en kort udvidelse, som kan give ekstra USP’er til annoncen. Her er det oplagt at skrive “fri fragt”, “14 dages returret” eller andet, som kan få annoncen – samt annoncøren til at differentiere sig. I en callout har man begrænset plads og ingen garanti for, at de bliver vist i en bestemt rækkefølge. Det er derfor vigtigt, at de kan stå alene.

Struktured snippets (udvidelse med websiteinfo)

Struktured snippets er en udvidelse, som fremstår i listeform. Her er et udvalg af overskrifter, man kan benytte og skrive hvilke informationer, som passer for annoncøren til denne overskrift. Et eksempel her kunne være destinationer, hvis man er et rejsebureau. Så bliver det muligt at liste forskellige destinationer op, som udbydes det pågældende rejsebureau. Med henblik på en endnu mere specifik søgning: For at blive i rejseterminologien, kunne dette være “rejser til Egypten”. Da der er flere destinationer i Egypten, kan en struktured snippets hjælpe med at vise brugeren, at lige netop dette rejsebureau udbyder drømmedestinationen, selvom det ikke var denne, som i første omgang blev søgt efter.

Call extension (opkaldsudvidelse)

Denne udvidelse giver brugeren mulighed for direkte at komme i kontakt med annoncøren. På mobil vil dette fremkomme som en knap, der kan klikkes på, som fungerer som en slags genvej til opkaldsfunktionen. På desktop og tablet vil der i annoncen fremgå et nummer til annoncøren, så de uden at skulle forbi hjemmesiden, hurtigt kan kontakte annoncøren. Dette kan især være brugbart ved leadgenerering eller til hjælp via kundeservice. Bemærk, at hvis du aktiverer calltracking , vil nummeret på desktop være et andet, for at Google har mulighed for at se hvilke opkald, som de har generet.

Lead form (udvidelse til kundeformular)

Lead form er en udvidelse, hvor du kan få brugeren til at skrive sig op, modtage nyhedsbrev, få et tilbud eller på anden måde give deres oplysninger til annoncøren. Her er det muligt at vælge forskellige oplysninger, som brugeren skal dele med annoncøren. Herefter kan man trække sine leads ud, og tilføje dem til ens CRMsystem. Der kan opsættes en webhook for at få leveret disse leads, ellers skal de hentes manuelt. Bemærk, at de kun gemmes i Google 30 dage, så det skal gøres minimum hver 30. Dag for ikke at miste leads.

Location og affiliate location extension (adresseudvidelse og adresseudvidelse for affiliate)

Har man som annoncør fysiske butikker, kan man med fordel bruge location extension. Denne udvidelse giver mulighed for at vise brugeren, hvor den nærmest butik er, og derved hjælpe brugeren ned i butikken. Du kan enten sætte dette op ved manuelt at opsætte dine butikker i Google Ads eller binde Google Ads og Google My Business sammen. Ved at binde Google Ads sammen med Google My Business, vil du bruge den data på dine butikker, som er tilgængelig i Google My Business. Det er også muligt at benytte affiliate location extension, som er en udvidelse, som kan bruges for annoncører, som sælger deres produkter hos retailkæder. Denne gør det muligt at vise, hvor den nærmeste retail forretning er, hvor produktet kan købes.

App extension

Denne udvidelse gør det muligt for brugeren at se og downloade annoncørens app efter en søgning. Hvis en app skal promoveres, og man ønsker, at flere benytter denne, er det oplagt at tilføje denne som en del af annoncen, så brugeren downloader appen. Den understøtter både android og iOS apps, disse skal dog tilføjes hver især, da brugeren skal sendes til forskellige app stores.

Promotion extension (promoveringsudvidelse)

Promotion extension giver dig som annoncør mulighed for at vise et tilbud eller anden form for rabat, som brugeren får lige nu. Denne kan både bindes op på en særlig højtid eller begivenhed. Dette kunne eksempelvis være Black Friday, hvor man via denne udvidelse annoncerer med et godt tilbud, som kan styrke annoncen. Dette kan både være i et beløb eller procent som man som bruger sparer lige nu. På denne kan også tilføjes periode, minimumsbeløb eller rabatkode.

 

Vil du vide mere om ’udvidelser’ inden for betalt annoncering samt hvad de kan gøre for din forretning, er du velkommen til at kontakte os.