UTM – Urchin Tracking Module

Hvad er UTM og hvorfor er det afgørende for din digitale marketing?

UTM står for Urchin Tracking Module og er faktisk en lille kode, som vedhæftes udvalgte URL’er med formålet om at genere data og indsigt til Google Analytics, hvor du herefter kan følge med i en given digital marketing kampagne.  Når en bruger så klikker på URL’en med en vedhæftet UTM-kode, bliver alle de tags, du har inkluderet, sendt til samt tracket i Google Analytics.

Det er i den forbindelse afgørende for din content-, distributions- og annonceringsstrategi at få indsigt i, hvor din online trafik kommer fra. Ved at vedhæfte en UTM-kode på dine URL’er kan du se, hvor dine kunder kommer fra samt hvilket content, de interagerer med.

UTM er særligt afgørende og værdiskabende, når vi skal besvare følgende spørgsmål angående den digitale marketing:

  • Hvordan konkluderer vi, om vores kampagne og publicerede annoncer virker, som vi håber og har tiltænkt?
  • Taget vores omsætning på vores shop i betragtning, hvilken kanal performer så bedst?
  • Reagerer og interagerer brugerne bedst med vores 16-9 video eller 1×1-format?
  • Hvilken overskrift performede bedst?
  • Hvor meget trafik generer vores sociale kanaler kontra vores e-mail-marketing indsatser?

Sådan ser URL builderen ud, hvor du kan lave din egen UTM-kode.

UTM-koden består af 5 parametre:

  • UTM Campaign source – Kilden hvorfra, at den besøgende kommer fra. Kunne fx. være: Google, LinkedIn eller Facebook
  • UTM Campaign Medium – Medium angiver hvilket medie/tool, du har benyttet. Kunne fx. være email, banner og CPC
  • UTM Campaing Name – Navnet på din overordnede kampagne fx. Blackfriday eller julekalender
  • UTM Campaign Term – Anvendes typisk i betalt annoncering, hvor du vil tracke på bestemte søgetermer, som dine annoncer indeholder eller et målrettet mod
  • UTM Campaign Content – Med kampagnebeskrivelsen kan du adskille og genkende indholdet af dine annoncer og se, hvad der performede

Hos Refyne hjælper vi en lang række spændende virksomheder med deres digitale marketing. Kontakt os endelig og hør mere omkring, hvordan vi kan optimere din digitale performance. Vi er specialiseret inden for: SEO, Paid Social, Paid Search, Webanalyse og Tracking samt konverteringsoptimering.