Sådan tjekker du automatisk efter broken links

Først og fremmest må jeg nok indrømme, at jeg har en arbejdsskade. Jeg kan blive godt og grundigt irriteret over, at små ting i annonceringen på Google ikke spiller. Brilliant basics, account hygiene kaldt det hvad du vil, men der er bare nogen ting, som får mit pis i kog, når jeg oplever det som bruger.

Det jeg dog bliver mest træt af, det er at ramme en 404-side, for det er SÅ let at undgå, og alligevel oplever jeg gang på gang, at en annonce leder mig til en 404-side. Google er heldigvis gode til at afvise, annoncer som leder til en 404-side, det sker desværre bare ikke med det samme, så derfor vil jeg gerne give et gratis tip, som kan minimere skaden ved døde links, og den metode jeg selv er glad for at bruge.

Når man arbejder med Google Ads, så har man muligheden for at arbejde med Google Ads Scripts. Scripts kan bruges til at automatisere manuelle processer, og sætte dem i system. Dette er super i forhold til at tjekke landingssider. Det er en tidskrævende opgave at gennemgå alle disse manuelt. Så her er et script fantastisk!

Google Ads har endda lavet et script til dig, som du bare kan implementere. Så at sætte dette op kræver kun basic forståelse for scripts, og du har derfor ikke behov for en udvikler til at kode dette.

Sådan sætter du et script op i din Google Ads

Du starter med at lave en kopi af dette Google Sheet.

Når du har kopieret det, vil du se dette sheet:
 

Vent med at lukke vinduet indtil, at vi er helt færdige, da vi skal bruge URL’en i vores kommende script.

Herefter gør du følgende:

  • Åben din Google Ads konto.
  • Tryk på “Tools” ikonet () og vælg “Scripts” under “BULK ACTIONS“.
  • Tryk på “+” Ikonet () for at tilføje et script.
  • Læg følgende script ind fra Google: Broken Link Checker
  • I dette script skal du således rette 2 ting. Din mail, hvor du gerne vil have sendt 404 fejl til, og spreadsheet URL’en.

Når det er rettet til, så kan du opsætte en plan for, hvornår den skal gentage dette.

På alle de konti jeg arbejder med, vil jeg gerne have dette blive tjekke hver morgen. Så det første jeg gør, når jeg møder ind, det er at rette eventuelle fejl i landingssider.

Sætter du dette op, vil du stoppe med at spilde dine penge annoncekroner og sørge for, at du ikke får ledt brugere ind til en 404-side. For selvom alle ikke bliver direkte irriteret over at få denne oplevelse – så tror jeg, at det er få, som ender med at købe, hvis ikke du vil hjælpe dem det rigtige sted hen eller annoncere på et udgået produkt.

Har du brug for sparring om effektivisering af dit Google Ads?

Ring til Kasper og få en uforpligtende sparring om dit setup