Customer Data Platform (CDP)

Er du træt af silo-opdelte kundedata? Går I glip af værdifuld indsigt og muligheder? Overvej om en CDP kan give jer det fulde potentiale af jeres kundedata – med indsigt og vækst til følge.

Hvad er en CDP (Customer Data Platform)?

En CDP, eller customer data platform, er en dataløsning, der indsamler, gemmer og analyserer kundedata fra forskellige kilder ét centralt sted. Det giver et samlet overblik over den enkelte kunde. Det giver virksomheder mulighed for at træffe datadrevne beslutninger for at forbedre deres markedsføring, salg og kundeservice.
Det giver virksomheder det komplette billede af kunden, så de kan tage skridt til at forbedre deres forhold til dem og øge omsætningen.

Hvorfor bør I overveje en CDP?

Forestil dig at at navigere i en storby uden et kort. Du kan muligvis finde vej til et par steder, men du vil sandsynligvis fare vild og gå glip af mange af de bedste seværdigheder og oplevelser. Forestil dig nu at du navigerer i din virksomheds kundedata uden en CDP. Du kan muligvis indsamle og analysere nogle oplysninger, men du vil sandsynligvis gå glip af værdifuld indsigt og muligheder.

En CDP, eller kundedataplatform, er som et kort for dine kundedata. Det giver dig mulighed for at indsamle, gemme og analysere alle dine kundedata ét sted, hvilket giver dig et komplet og præcist overblik over dine kunder. Med en CDP kan du bedre forstå dine kunders behov og adfærd og bruge de oplysninger til at forbedre din markedsføring, salg og kundeservice.

Tænk på en CDP som en schweizerkniv til dine kundedata. Den har alle de værktøjer, du behøver for at opnå fulde sammenhæng, fra dataindsamling til analyse til aktivering. Og ligesom en schweizerkniv er en CDP alsidig og kan gøre dit liv lettere i en række forskellige situationer.

En CDP et kraftfuldt værktøj, der kan hjælpe dig med bedre at forstå og engagere dig med dine kunder, hvilket fører til øget omsætning og vækst for din virksomhed. Du bør ikke navigere blindt i dine kundedata. Invester i en CDP og se, hvilken forskel det kan gøre.

Vi kan hjælpe med Raptor CDP

Vi kan hjælpe med Raptor CDP. Raptors platform giver en holistisk tilgang til kundedatastyring, så du kan træffe datadrevne beslutninger, der skaber inkrementel vækst.

Raptos CDP omfavner f.eks. muligheden for CLV-analyse der giver dig mulighed for at forstå værdien af hver enkelt kunde – og kundetype. Med de oplysninger kan du optimere din marketing- og salgsindsats og målrette dine indsatser mod de mest værdifulde kunder og derigennem øge omsætningen.

Raptors omnichannel-tilgang giver dig mulighed for at spore og analysere kundeinteraktioner på tværs af alle kanaler, fra e-mail til sociale medier til køb i butikken. Det giver dig et komplet overblik over kunderejsen og giver dig mulighed for at skabe mere personlige og effektive marketingkampagner.

Hyper-personalisering tager dette et skridt videre, ved at bruge prediction til at skabe mere personaliserede kampagner, der taler direkte til den enkelte kunde. Det fører til højere engagement som igen fører til flere konverteringer.

Dynamisk og realtidssegmentering giver dig mulighed for at segmentere dine kunder i realtid, baseret på deres adfærd og interaktioner. Det giver dig mulighed for hurtigt at identificere og målrette dine indsatser mod specifikke grupper, såsom kunder med høj værdi eller de kunder, du er i risiko for at miste.

Raptor CDP er et af de stærkeste værktøjer i markedet til at frigøre det fulde potentiale af kundedata. Med deres platform vil du være i stand til at forstå værdien af hver enkelt kunde, skabe meget personlige kampagner.

Du er velkommen til at række ud hvis du vil høre om Raptor CDP er det rigtige valg for jer. Du finder kontaktinfo nederst på siden.

Custimy er et godt alternativ til e-commerce

Custimy CDP er en stærk CDP-løsning til ecommerce. Deres platform er designet specifikt til at hjælpe webshops med at nå deres mål og forbedre deres resultater.

Med Custimy CDP vil du være i stand til at skaffe flere kunder ved at målrette mod den rigtige målgruppe på det rigtige tidspunkt med det rigtige budskab. Det fører til øget trafik og salg, hvilket igen betyder mere overskud for din virksomhed.

At fastholde eksisterende kunder er lige så vigtigt som at skaffe nye, og Custimy CDP hjælper dig med netop dét. Ved at forstå dine kunders adfærd og præferencer kan du oprette personlige kampagner og tilbud, der får dem til at vende tilbage for at købe mere.

Custimy CDP hjælper dig også med at forbedre dine marketingresultater. Med deres platform vil du være i stand til at spore og analysere kundeinteraktioner på tværs af alle kanaler, fra e-mail til sociale medier til din webshop. Det giver dig et komplet overblik over kunderejsen og giver dig mulighed for at skabe mere effektive marketingkampagner.

Som webshop er din churn rate også afgørende for at drive en sund forretning. Custimy CDP hjælper dig med at identificere kunder, der potentielt er ved at churne, og sende dem målrettede personlige kampagner for at holde dem engagerede og loyale.

Derudover har Custimy CDP et insights cockpit, der giver dig et godt overblik over dine kundedata, hvilket gør det nemt at evaluere performance og træffe de rigtige beslutninger baseret på data.

Skriv eller ring hvis du ønsker at drøfte om Custimy CDP er den rette løsning for jer. Du finder kontaktinfo nederst på siden.

Implementering af CDP

Er I klar til at udnytte det fulde potentiale af jeres kundedata? At implementere en CDP for første gang kan virke omfattende, men med den rigtige planlægning og de rette overvejelser er der ikke noget at være bekymret for.

Trin 1: I skal vurdere jeres nuværende datalandskab. Før I kan implementere en CDP, skal I forstå, hvilke data I har i øjeblikket, og hvor de er gemt. Det vil hjælpe jer med at identificere områder til forbedring samt eventuelle mangler.

Trin 2: Definer jeres mål og delmål. Hvad vil I opnå med en CDP? Øget omsætning? Forbedret kundeengagement? At have målene på plads, vil hjælpe jer med at vælge den rigtige CDP og gøre det nemmere at planlægge implementeringen af jeres CDP.

Trin 3: Vælg den rigtige CDP. Alle CDP’er er ikke skabt lige. Sørg for at vælge en CDP, der matcher jeres mål, og at jeres valg af CDP, kan integreres problemfrit med jeres øvrige systemer.

Trin 4: Implementer og test. Når I har valgt jeres CDP, er det tid til at implementere det. Sørg for at teste det grundigt og afhjælp eventuelle problemer eller fejl, der opstår.

Trin 5: Træn og uddan ansatte i CDP. Jeres ansatte skal vide, hvordan man bruger jeres nye CDP effektivt, så sørg for at tænke træning og uddannelse ind i den samlede plan.

Vigtige overvejelser:

Datastyring: Sørg for, at din CDP er i overensstemmelse med alle relevante datalove og regler.

Datakvalitet: Sørg for, at din CDP er i stand til at håndtere og behandle data af høj kvalitet.

Skalerbarhed: Din CDP bør være i stand til at skalere med din virksomhed, efterhånden som den vokser.

Integration: Din CDP bør være i stand til at integrere med dine eksisterende systemer og værktøjer.

Hvornår er en CDP ikke det rigtige?

Overvejer du, om en CDP virkelig er nødvendig for din virksomhed? Selvom en CDP kan være et kraftfuldt værktøj til at få det maksimale ud af dine kundedata, er der visse situationer, hvor det måske ikke er det mest nærliggende valg at investere i en CDP.

  • Hvis du har en lille kundebase: Hvis din kundebase er lille, og du har en god forståelse for dine kunders behov og adfærd, er en CDP nok ikke nødvendig.
  • Hvis du har et begrænset budget: En CDP kan være en betydelig investering, og hvis dit budget er begrænset, kan det være bedre at investere i andre dele af din virksomhed.
  • Hvis du ikke behøver at analysere kundedata: En CDP giver dig mulighed for at analysere kundedata, men hvis du ikke har brug for det analyseniveau, er det en CDP nok ikke det rigtige.
  • Hvis du ikke behøver at automatisere kundeinteraktioner: En CDP giver dig mulighed for at automatisere kundeinteraktioner, men hvis du ikke har brug for den grad af automatisering, er det måske ikke nødvendigt.

Fundamentet i en CDP

Fundamentet i de fleste CDPer er bygget på tre grundelementer: Dataindsamling, data unification og dataaktivering. De tre søjler arbejder sammen for at give dig et komplet og præcist overblik over dine kunder, så du kan træffe datadrevne beslutninger og samtidig bruge dataen aktivt til at vækste din forretning.

Dataindsamling. Det er processen med at indsamle og gemme kundedata fra forskellige kilder, såsom events på dit website, sociale medier, e-mail og mere. De data gemmes derefter et centralt sted, hvilket gør det nemt at få adgang til og analysere.

Data unification. Det er processen med at tage alle de indsamlede data og samle dem i en enkelt kundevisning. Det giver dig mulighed for at se hele kunderejsen og forstå deres adfærd og præferencer. Det hjælper også med at eliminere datasiloer, der ofte fører til ufuldstændige eller unøjagtige data.

Dataaktivering. Det er processen med at bruge de indsamlede og forenede data til at drive reel vækst. Det omfatter bl.a. muligheden for at lave personaliserede marketingkampagner, forbedring af salg og kundeservice samt at træffe datadrevne beslutninger.

Tænk på de tre søjler som fundamentet i en CDP. Uden dem vil din CDP ikke være i stand til at give dig den indsigt, du har brug for for at vækste din virksomhed. Dataindsamling, data unification og dataaktivering arbejder sammen for at give dig et komplet overblik over dine kunder og hjælpe dig med at træffe datadrevne beslutninger.

Ovenpå det fundament har hver CDP ofte et ekstra lag af features der gør deres løsning unik sammenlignet med andres. Se bare forskellen på Raptor og Custimy ovenfor.

CDP-udbydere

Vi har samlet en liste over CDP-leverandører. På denne liste har vi samlet et udvalg af de bedste kundedataplatforme på markedet, som hver især har deres egne unikke features. Uanset størrelsen på jeres virksomhed – om den er lille eller stor, er der en CDP-løsning til jer (forudsat kundebasen er tilstede). Gennemse listen og find den, der passer perfekt til jeres virksomheds behov. I er også altid velkomne til at tage fat i os, så vil vi guide jer efter bedste evne.

Listen er som følger:

  • Raptor
  • Custimy
  • Clerk.io
  • Segment
  • Emarsys

Vil du høre mere om CDP?

Hos Refyne kan vi hjælpe dig med at vurdere dit behov for en CDP, samt hjælpe med at udvælge og implementere den CDP der matcher dit behov bedst.