Server-side Tracking: Sådan virker det

I dette blogindlæg får du en grundlæggende introduktion til server-side-tracking. Jeg kommer nærmere ind på, hvordan du opsætter server-side-tracking på dit website, og jeg kommer blandt andet også ind på fordelene, ulemperne, samt hvad det vil koste dig at komme igang med server-side-tracking.

 

Hvad er server-side tracking?

Server-side tracking er en teknologi, som kobles på din eksisterende tracking-løsning i f.eks. Google Tag Manager for at kunne imødekomme nogle af de tekniske begrænsninger.

Teknologien er en helt lavpraktisk måde, hvorpå data bliver sendt på. Frem for data bliver sendt fra clienten/enheden/browseren direkte til GA4, Meta, LinkedIn eller en anden platform (client-side). Referer server-side til at dataen først bliver sendt fra clienten/browseren direkte til en tredjeparts server, som derfra sendes til marketingsplatformene.

Rent konceptuelt kan det forklares ved at i stedet for at det bliver en browser der sender data, sættes der en server op som mellemled som så i stedet sender dataen afsted i sin endelige form.  

 

Hvad er forskellen på server-side og client-side tracking?

Client-side er den traditionelle form for tracking. Det kører formodentlig gennem en implementering af Google Tag Manager, eller via Facebook pixels installeret direkte på sitet. Den sender i reel tid data afsted som det sker på websitet. Det er denne teknologi, som Marketing har benyttet sig af altid og vil fortsætte med i en rum tid endnu.

Til kontrast viser billedet at Server-side kobler en server-container på som et mellemled mellem din eksisterende tracking-opsætning og slutpunktet. Dette er smart, fordi det giver fuld kontrol over, hvilken data der sendes via serveren til slutpunktet. For eksempel, hvis der skal sendes data til meta ads via Facebook Conversion API, kan man inkludere brugerdata i serveren inden afsendelse, hvilket vil hæve Event Match Quality Score. Dette gøres typisk ved at hashe kundedata, inden de sendes til platformene.

En server-side løsning er i sin enkelhed en separat server-installation, som kører særskilt fra kundens computer og er knap så afhængige af, hvad der sker lokalt hos kunden som kunne blokere data.

 

Hvorfor er server-side-tracking en god idé?

Tracking er i forandring. Specielt indenfor de senere år med intelligent tracking prevention (ITP), GDPR og consent banner, private browsing, inkognito og adblockers. Tracking er endt mellem et samsurium af juridiske begrænsninger indenfor privatlivet samt tech-giganters kamp mod hinanden. Server-side-tracking er en af de muligheder som kan stille tracking-løsninger bedre overfor de teknologiske forandringer i landskabet. Dertil oplever Refyne at desto mere data du sender til marketings algoritmerne, desto mere får vores kunder ud af deres digitale marketings spend, fordi algoritmerne har mere og bedre data at løbe efter. Det er i dag blive en hygiejne faktor/no brainer for ecommerce virksomheder i vækst og som vil nå deres digitale KPI.

 

Sådan opsættes server-side tracking via Google Tag Manager

Du kan opsætte Server-side tracking på flere måder.

Det mest gængse herhjemme er en Server-side container via Google Tag Manager.

Dette gør du på følgende måde:

  • Gå ind i din Konto i Google Tag Manager under Admin.
  • Tryk på “plus” ikonet i toppen til højre under din Container.
  • Skriv et navn til din Server-side container og vælg “Server”.

Herefter vil du få en pop-up, hvor du får muligheden for at Google automatisk klargører din server for dig, eller en manuel installation. Vi vil altid anbefale, at du foretager en manuel installation i din foretrukne Cloud løsning (AWS eller Google Cloud), da en automatisk installation vil resultere i en server-konfiguration i USA og ikke EU (og foruden være for dyr i daglig drift kontra en manuel installation).

Herefter skal du konfigurere en virtuel server, hvor du vil hoste din Server-side motor og koble op med den container konfiguration, som Google fx kan udstede.

Vi kommer ikke til at dække selve server-opsætningen i sømmene i denne artikel, men hvis du har brug for hjælp til opsætning af din server-side installation – så er du velkommen til at kontakte os her.

 

Fordele ved server-side tracking i markedsføring

Server-side løsninger kan virke komplekse og dyre, men de kan faktisk opnås relativ smertefrit – og uden store omkostninger, hverken i kroner eller tid. Vi har set, at investeringen typisk tjenes hjem indenfor et par måneder med et ret gængs mediespend. Server-side kan ydermere give Googleads, SnapChat ads, Pinterest Ads, Tiktok ads, Microsoft ads og Meta ads algoritmerne mere præcis og rigere data, som gør det muligt at målrette dine annoncerne langt skarpere og opnå bedre resultater.

 

Server-side tracking forbedrer datakvalitet med 20-50%

Traditionel client-side tracking er sårbar over for adblockere,  og browserrestriktioner, hvilket kan føre til tab af værdifulde data. Det resulterer ofte i trafik der ikke kan attribueres og brugere der ikke kan genkendes efter tidligere besøg. Hvilket er særlig problematisk, hvis brugeren er vundet via en digital markedsførings kampagne, men ikke kan genkendes ved det næste besøg. Med server-side tracking optimeres data kvalitet med min. 20%, som gør at virksomheder kan spore 20% mere end de kunne sammenlignet med client side.

 

Mere / bedre data til marketingsalgoritmerne

At kunne spore plus 20% mere data end man kunne før er jo godt. Men der hvor det rigtig giver værdi er ved at kunne sende denne ekstra data afsted til marketingsalgoritmerne! Disse algoritmer får mere data at optimere og targetere dem digitale annoncering på baggrund af. Ved at sende flere signaler/data, gør simpelthen at der opnås bedre resultater på alle marketingsplatforme.

Hvorfor er det godt at opnå bedre resultat. Fordi det nedsætter cost pr. køb (cpa) og forhøjer Return On Ad Spend (ROAS).

Her er nogle eksempler på hvordan server-side kan bidrage til at øge dit afkast på din digitale markedsføring.

 

2.a. Forbedringer som følge af server-side tracking til Meta Ads

Facebook Conversion API / Facebook Server-side gør det muligt for dig som annoncør at sende data direkte til Facebooks server. Måden hvorpå, at Facebook kan attribuere flere konverteringer til betalte kampagner er bl.a., at en Server-side løsning typisk kan omgå diverse Ad Blockers.

Yderligere har du mulighed for at integrere hashede kundeoplysninger i datastrømmen. Dette medfører, at Facebook i højere grad kan attribuere det enkelte køb ned på annoncevisningen og er dermed knap så afhængige af, at der er en Facebook cookie i live som ved traditionel Client-side tracking.

Typisk benytter man sig af både client-side og Server-side samtidig. Ved at koble et “Event ID” på, som vist på illustrationen ovenfor, så kan Facebook deduplikere, hvis de allerede har modtaget konverteringen. Men de supplerer den eksisterende konvertering med ekstra information. Det gør det muligt at bl.a. sende hashet kundedata eller ip adresse via Conversion API (server) og alm. browser data via Client-side.

Vi ser typisk en stigning på mellem 20-50% i rapporterede konverteringer i din annoncekonto ved, at du tilfører hashede kundeoplysninger på din datastrøm mod Facebook.

 

2b. Forbedringer som følge af server-side tracking til Google Ads

Ligesom Facebook har Server-side Google Tag Manager også en indbygget integration til Google Ads. Ligeledes har du også hér mulighed for at integrere kundeoplysninger i din sporing, som Google kan matche op med kundernes google profil. Dette kaldes Enhanced Conversion.

Vha. Server-Side og Enhanced Conversion kan du forvente en stigning i attribuerede konverteringer til dine kampagner på mellem 5-20%.

 

2c. Profit bidding gennem Server-side

​Profit bidding er en strategi inden for online annoncering, hvor budgivning baseres på den faktiske profit frem for blot omsætningen på produktet. Dette giver en mere præcis måling af kampagners effektivitet, da det tager højde for omkostninger som varekøb, fragt og emballage. Ved at fokusere på profit frem for omsætning kan virksomheder optimere deres annonceudgifter for at maksimere den reelle indtjening. Dette sikrer, at annoncekroner bruges på de mest rentable produkter eller tjenester, hvilket forbedrer den overordnede ROI. Men da man ikke vil lægge profitprisen offentligt, kan den sendes med via mellemleddet, som derved bliver et ekstra optimeringspunkt for marketingsalgoritmerne.

 

3. Server-side tracking og GDPR

Som ovenstående indikerer, kan der gennem mere data til dine algoritmer relativt hurtigt tjene en Server-side løsning hjem ved at effektivisere din datastrøm og medieaktivering. Gennem effektivisering vil algoritmerne få bedre arbejdsvilkår og deraf løfte den samlede digitale indtjening og afkast per mediekrone brugt.

Men hvordan spiller en Server-side og hashing af kundedata sammen med det juridiske aspekt og privatlivets udvikling?

Noget af det sværeste ved tracking i dag er at forstå, hvornår man skelner i mellem det juridiske element og det tracking- samt tekniske landskab i browser-opdateringer, som hindrer tekniske sporinger. Dette landskab forandrer sig løbende, og det vil det fortsætte med.

Dog har en Server-side tracking løsning som udgangspunkt ikke en direkte kobling til GDPR. Server-side tracking er en 100% lovlig måde at sende data på. Det er fordi, Server-side tracking opbevarer ikke informationer, men den processer, supplerer og videreformidler derimod en eksisterende datastrøm videre til ønskede slutdestinationer.

Derfor er det op til dig, hvilken information du ønsker at sende ind i din server side tracking-installation og videre til din slut destination.

 

Ulemper ved server-side tracking

Som udgangspunkt er der ikke en ulempe ved Server-side tracking. Der er heller ikke en gylden minimums spend på din digitale markedsføring, før vi vil vurdere, at du bør investere i en server-side tracking installation.

Hvis vi skal nævne en udfordring ved Server-side tracking, så vil det være, at det er et produkt i markedet, som er utrolig intransparent i, hvad det egentlig koster at få opsat – men også hvor lang tid det tager. Dertil vil server omkostningerne være lige trafik niveauet, men stadig på et relativt lavt niveau.

 

Hvad koster server-side tracking?

Server-side har forskellige løsninger. Nogle integrerer direkte via Stape.io (hvor de står for server-hosting), andre konfigurerer deres egen motor i en selvvalgt Cloud løsning, så du selv ejer din løsning.

Afhængig af valget af løsningen, kan du udkomme med en fuld integreret server-side løsning til alle dine betalte kanaler for mellem 15.000 – 30.000kr med forbehold for antal markeder og forretningens kompleksitet.

Hvis du ønsker at hoste din egen server, vil du typisk for en SMV virksomhed have en månedlig udgift på server omkostninger på ca. 300kr.

 

Få hjælp til opsætning af Refyne

Hos Refyne anbefaler vi altid, at vores kunder selv ejer deres løsning. Derfor anvender vi ikke tredjepartsværktøjer til opsætning af server-side tracking. I stedet tager vi dig i hånden fra start til slut i opsætningen og sikrer, at du har det bedst mulige fundament for din tekniske løsning – og at du selv ejer den.

Vi kan enten guide dig i processen eller være behjælpelig med opsætningen fra A-Z – vi tilpasser os efter dit behov.

Ofte stillede spørgsmål om Server-side tracking

Det afhænger af kommunikationsgangene med DNS-ansvarlig og betalingsprofiler. Hvis alt går vel, kan man typisk udkomme med en indledende opsætning af en server-side løsning indenfor samme uge.

Server-side tracking afhænger ikke af dit CMS. Dog anbefaler vi som regel, at du har adgang til din DNS-konfiguration, da vi anbefaler, at du installerer din server-side installation med en DNS-konfiguration på f.eks. Proxy.refyne.dk.

Som udgangspunkt alle, som investerer i digital markedsføring. Nogle CMS løsninger har en server-integration til de fleste gængse marketingkanaler (f.eks. Shopify), som vil fungere fint til en start. Det er vores anbefaling, at du på sigt flytter din sporing over i en Google Tag Manager eller anden Tag Manager løsning, da de indbyggede løsninger typisk er med lav til ingen kontrol over datastrømmen.

På lige vilkår med andre CMS systemer. Dog bør du overveje, om tiden er den rigtige, da du kommer rigtig langt med de indbyggede integrationer i Shopify. Men hvis du gerne vil opnå de sidste 10-15% effektivitet i din markedsføringsinvestering, bør du overveje en Server-side løsning via f.eks. Google Tag Manager.

Nogle DNS-løsninger er begyndt at tilbyde en direkte integration via DNS til diverse marketing-systemer (bl.a. Google Analytics 4). Selvom tanken ved, at man fjerner client-side ledet helt og går hele vejen med server-side er god, så er det ikke vores anbefaling, som løsningen fungerer i dag, da det primært tolkes som et bi-produkt og tilbyder nærmest ingen fleksibilitet.

Server-side monitoring er overvågning af serverens ydeevne og stabilitet. Det sporer nøgleparametre som responstid, CPU-forbrug, hukommelse og fejl for at sikre optimal drift og hurtigt identificere problemer. Det bruges til at forbedre stabiliteten og brugeroplevelsen på websites og applikationer.

Ja, server-side tracking kan være GDPR-kompatibelt, hvis det implementeres korrekt. Fordi data behandles på serveren, giver det bedre kontrol og sikkerhed, hvilket kan hjælpe med at overholde GDPR-krav. Det er dog stadig nødvendigt at sikre lovligt grundlag for databehandling, indhente gyldigt samtykke og minimere dataindsamlingen i overensstemmelse med reglerne.

Server-side rendering (SSR) er en metode, hvor websider genereres på serveren og leveres som færdig HTML til browseren. Dette gør det lettere for søgemaskiner at indeksere indhold og forbedrer SEO, især for sider med dynamisk indhold. Det kan også reducere load-tider, hvilket forbedrer brugeroplevelsen.

Har du brug for rådgivning og server-side rendering og SEO. Så klik på linket og læs mere om hvordan vi kan hjælpe. 

Del dette indlæg
Relaterede indlæg

Meta annoncering

Hvad kan Meta annoncering? Annoncering på Meta dækker både platformene Facebook og Instagram. Annoncering

Pinterest annoncering

Hvad kan Pinterest annoncering?  ​Annoncering på Pinterest er et effektivt værktøj for virksomheder, der

Google AI Overviews

Hvad er AI Overviews – og hvordan fungerer de? AI Overviews er Googles næste
Previous
Next