Det sociale medie TikTok har efterhånden etableret sig som et af de allerstørste sociale medier i verden. Med en platform baseret på underholdning og en skarp algoritme formår TikTok at fastholde brugere over hele verden – i en sådan grad, at TikTok er det sociale medie, som brugerne bruger længst tid på i deres hverdag.
Hvor det tidligere primært var de helt unge brugere, der brugte TikTok, er målgruppen i dag markant bredere. Det er stadig de unge, der fylder mest på platformen, men også brugere i alderen 30-50 år er begyndt at benytte platformen.
Annoncering kan på TikTok være ganske profitabelt, fordi du har mulighed for at benytte de samme annonceringsværktøjer som f.eks. på Facebook. Derudover har du på TikTok mulighed for at lade dit kommercielle indhold smelte sammen i højere grad med det organiske indhold, hvilket kan skabe gode resultater.
Hvordan adskiller TikTok sig fra andre sociale medier?
TikTok er platformen, hvor du virkelig kan opbygge dit brand i den yngre del af befolkningen. Alt indhold konsumeres af brugerne – både betalt og organisk. Kombineret med et højt gennemsnitligt tidsforbrug på platformen giver det en unik mulighed for at opbygge relationer til din målgruppe og positionere dit brand.
Native annonceformater, som føles som organisk indhold for brugerne. Når du annoncerer på TikTok kan du benytte dig af følgende annonceformater:
In-Feed ads
Denne annoncetype vises som en del af brugernes “For You”-feed og fungerer som organisk indhold. De er ideelle til at skabe engagement, drive trafik og opnå konverteringer, da brugerne kan like, kommentere og dele dem.
Top-View ads
Top-View ads er den første, brugerne ser, når de åbner TikTok. Perfekt til maksimal synlighed og brand awareness, da den sikrer en dominerende placering med høj rækkevidde.
Branded Effects ads
Skaber interaktive AR-effekter, filtre og stickers, som brugerne kan anvende i deres egne videoer. Dette øger bruger engagementet og gør brandet en del af den kreative TikTok-kultur.
Brand Takeover ads
En full-screen annonce, der vises, så snart brugeren åbner TikTok. Den er velegnet til at skabe stor opmærksomhed på kort tid og drive trafik til en landingsside eller hashtag-kampagne.
Branded Hashtag Challenge ads
Denne annonceform opfordrer brugerne til at deltage i en udfordring relateret til dit brand ved at skabe deres egne videoer. Fantastisk til at øge brugerengagement, brandloyalitet og viral spredning.
Hvis du formår at tilpasse dig til platformen – på platformens præmisser, kan du skabe høj performance. Hvis I allerede er tilstede på andre platforme, ser vi ofte TikTok som et stærkt alternativ og add-on.
Kommunikationen skal tilpasses platformen.
Fordi TikTok er et medie baseret på video, sætter det højere krav til dit kreative univers og din kreative produktion. Du vil ikke opleve store resultater, hvis du kopierer dit indhold 1 til 1 fra f.eks. Meta eller andre sociale medier.
TikTok er et anderledes socialt medie, og derfor kræver det også, at du tilpasser din kommunikation. Indhold produceret i høj kvalitet og i et professionelt look vil ofte ikke virke godt på TikTok. Her kan UGC (user-generated content) og håndholdt videoindhold med mennesker virkelig rykke noget, fordi det “blender ind” i platformen og derfor føles mere naturligt end en poleret og professionel reklame.
Begge dele kan fungere: så vi anbefaler altid at teste forskellige koncepter.
Hvordan kommer jeg i gang med annoncering på TikTok?
Som på andre sociale medier kræver det det basale:
- En Business Manager, hvor du samler din virksomheds aktiver på platformen.
- Opsætning af annoncekonto.
- Opsætning af tracking, herunder Pixel, datasæt, konverteringshændelser m.v.
- Eventuel opsætning af feeds & produktkatalog.
På TikTok behøver du ikke en organisk TikTok-side. Du kan dermed godt opbygge en kommerciel tilstedeværelse uden at have en organisk tilstedeværelse.
Vi anbefaler begge dele. Men hvis du ikke har en organisk tilstedeværelse i dag, bør det ikke afholde dig fra at skabe en kommerciel betalt tilstedeværelse.
Skal vi hjælpe dig med din TikTok-tilstedeværelse?
Vil du have succes på TikTok? Vi hjælper med strategi, annoncering og optimering, så du får mest muligt ud af platformen og rammer den unge målgruppe.
Ofte stillede spørgsmål om TikTok annoncering
TikTok er en social medieplatform til korte, underholdende videoer – og en effektiv annonceringskanal, hvor virksomheder kan nå unge målgrupper med kreativt og engagerende indhold.
Som med andre sociale medier afhænger det af dine forventninger. Vores erfaring er, at du kan skabe performance – ROAS – i et lige så højt niveau som på andre sociale medier (som f.eks. Facebook / Instagram). Derfor kommer det an på, hvor meget omsætning du ønsker at skabe via platformen.
Det korte svar: ja!
Hvis du har personer i din målgruppe, som er under 50 år, er det muligt at ramme dem via TikTok. Og også i en ret stor skala, da TikTok er et af de sociale medier, med den allerhøjeste tid pr. bruger pr. dag.
Nej, det behøver I ikke.
Vi anbefaler altid, at I har en organisk tilstedeværelse på TikTok, hvis I har mulighed for at skabe indhold af høj kvalitet. Hvis I ikke har ressourcerne til at opretholde et højt organisk niveau på TikTok, skal I overveje, om I skal gå i gang med det.
Det er muligt at køre betalte annoncer via TikTok, som leder direkte videre til jeres hjemmeside. Derfor er det heller ikke nødvendigt med en organisk tilstedeværelse på platformen.