Webanalyse: Mål effektiviteten af din digitale markedsføring

Hvad er webanalyse?

Webanalyse handler om at analysere og fortolke data om, hvordan brugere interagerer med din hjemmeside. Dette inkluderer information som antal brugere, antal sidevisninger, bounce rate, konverteringer osv. Gennem webanalyse kan du få værdifulde indsigter i din hjemmesides performance og brugeradfærd, hvilket giver dig indblik i, hvordan du kan foretage optimeringer på din hjemmeside og herunder øge dit afkast på andre digitale investeringer. 

 

Hvorfor skal du overveje webanalyse?

Der er en naturlig begrænsning i at investere i webanalyse – og det er trafik.

Vi bliver nødt til at have et validt datagrundlag, når vi begynder at forholde os objektivt til brugernes anvendelse af vores platform. Dermed menes der, at 100 månedlige besøg ofte ikke er nok til at endegyldigt konkludere, om en given adfærd, side el.lign. Bør optimeres.

Vi kan føre nogle brede penselstrøg, men det bliver ofte svært at konkludere endegyldigt.

Derfor skal du overveje webanalyse, hvis du har relativt besøgende til din forretning. Det kan f.eks. Være 5.000 månedlige besøg for en B2B forretning eller 10.000 for en B2C. Det afhænger af den enkelte forretning, hvad du sælger og til hvilke kunder.

Ved at analysere data indsamlet på din hjemmeside kan du identificere styrker og svagheder ved din hjemmeside, samt identificere muligheder for at forbedre brugeroplevelsen og øge konverteringerne. Dette gør sig gældende uanset hvilken type virksomhed, du driver. Webanalyse kan derfor bidrage med indblik i, hvordan din hjemmeside, som et af de sidste led i brugernes rejse, enten er med at få dem til at konvertere dem til kunder eller forlade hjemmesiden.

 

Hvilke webanalyser bør virksomheder foretage, og hvorfor er de vigtige?

 

Der er flere centrale analyser, som de fleste virksomheder bør prioritere på grund af deres betydning for forståelsen af hjemmesiden og brugeradfærden. 

 

Trafikanalyse

En analyse af, hvor dine besøgende kommer fra, om det er direkte trafik, organisk søgning, referrals eller betalt annoncering. Det giver dig en samlet indsigt i, hvilke kanaler der er mest effektive til at tiltrække besøgende til din hjemmeside, og hvor du skal fokusere dine markedsførings ressourcer, men også hvor du skal lede din trafik hen for at opnå de bedste resultater.

 

Analyse af sidevisninger

En undersøgelse af, hvilke sider på din hjemmeside der får mest trafik, hvor længe brugerne bliver på hver side, samt hvor brugerne vælger at  forlade din hjemmeside. Dette hjælper med at identificere populære eller  upopulære emner og områder af din hjemmeside, der måske kræver forbedringer for at øge engagementet.

 

Konverteringsanalyse

En analyse af, hvordan besøgende interagerer med din hjemmeside med henblik på at udføre en ønsket handling, f.eks. køb, tilmelding eller kontakt. Dette hjælper med at identificere barrierer for konverteringer og muligheder for at optimere konverteringsprocessen. (evt. Et lille lækkert link til siden med Konverteringsoptimering)

 

Analyse af bounce-rate:

Bounce-rate repræsenterer hvor god din første interaktion (altså den første side, som dine kunder besøger) er til at lede brugerne videre til næste side. Tallet er repræsentativt for det første touch-point i deres aktive besøgsrejse på din hjemmeside, og hvor god denne landingsside er til at besvare kundens hensigt.

En høj bounce rate kan indikere problemer med brugeroplevelsen eller indholdets relevans. Derfor kan en høj bounce rate være en indikation på at side bør optimeres, hvor en lav bouncerate kan være en indikation på indhold som brugerne finder relevant.

Ovenstående analyser er vigtige led for at forstå din hjemmesides effektivitet og brugernes adfærd, hvilket giver dig mulighed for at træffe informerede beslutninger om optimering og forbedringer som bør foretages på hjemmesiden.

Typisk foretages de ovennævnte forslag i én stor analyse, som bør udføres 2 gange årligt, så det bidrager til et holistisk perspektiv, hvor det er muligt at foretage nogle justeringer med henblik på at se udfaldet til næste analyse.

 

Lad os hjælpe dig 

Er du interesseret i nogle dybdegående analyser af din hjemmesides data, eller har du spørgsmål til andre analyse muligheder, så må du endelig række ud til vores Tracking & Analytics team.

Ofte stillede spørgsmål om Webanalyse

Noget af det vigtigste i webanalyse er at tegne tendenser i din forretning. Derfor er et historisk datagrundlag, som kan repræsentere en tendens i din forretning ofte en nødvendighed. Dette kan være grundet sæson, at hvis du sælger badetøj, så vil det helt naturligt fremstå bedre i dit datasæt om sommeren kontra vinteren.

Derfor vil det oftest være en Year over Year-sammenligning, altså en sammenligning med samme periode sidste år, som der foretages for at isolere øvrige effekter på dit datasæt.

Når dette er gjort, så afhænger det af, hvad du gerne vil undersøge. Når du starter med webanalyse, er det en god beslutning altid at starte med et “HV”-spørgsmål;

  • Hvordan udvikler min trafik sig for Paid Search?
  • Hvordan interagerer kunderne med mit blogunivers?
  • Hvornår på dagen køber de i min forretning?

Ofte vil disse spørgsmål lede til de metrikker, som du herefter udvælger til at understøtte din indledende undersøgelse i dit datasæt.

Webanalyse har til formål at levere en unbiased analyse af din nuværende forretning, og hvordan kunderne interagerer med din hjemmeside. Ofte kan man tro, at en side fungerer enormt godt og besvarer kundens formål – men i nogle tilfælde vil data fortælle, at man måske skal optimere enkelte elementer på sin hjemmeside. Det kan f.eks. Være en analyse af, hvordan din søgemaskine anvendes i kunderejsen, og hvilke søgetermer der har optimeringspotentiale. Det kan både være ifm. Indkøb af nye varer i din forretning, eller et evt. Redirect til et andet relevant produkt for at besvare efterspørgslen hos kunden.

Webanalyse kan være relevant for alle typer af forretninger. Om det er B2B eller B2C er i princippet underordnet, så længe din hjemmeside har et formål. 

Det primære krav til at investere i webanalyse er en naturlig barriere i, at du skal have en vis datamængde til analysen samt at grundlaget skal være validt. Hvad der menes med dette er, at hvis web-trackingen ikke fungerer optimalt, kan vi i værste tilfælde træffe beslutninger på baggrund af et forkert grundlag. Derfor er det enormt vigtigt, at vi kan stole på denne data inden, at vi begynder at foretage en større analyse af interaktionerne med din forretning

Flere typer af analyser kan ofte give nogle øjenåbnere til, hvordan du kan optimere dit digitale afkast. 

Et par eksempler på sådanne analyser kunne være:

  • Korrelationsanalyse (når kunden køber dette, køber de også dette med denne profit-grad el.lign.)
  • Kanal attribuering (hvordan spiller dine kanaler sammen i den samlede brugerrejse?)
  • Landing-page optimering (Hvilke landingssider performer bedst til at drive salg i din forretning?)

Ofte vil nogle indledende neddykninger i dine datasæt kunne afklare, hvilken analyse har det største potentiale i din forretning. Det kan også opstå på baggrund af manglende viden internt ift. Kundesegmenter el.lign.

Del dette indlæg
Relaterede indlæg

Pinterest annoncering

Hvad kan Pinterest annoncering?  ​Annoncering på Pinterest er et effektivt værktøj for virksomheder, der

Google AI Overviews

Hvad er AI Overviews – og hvordan fungerer de? AI Overviews er Googles næste
Previous
Next