I dette blogindlæg får du en grundlæggende introduktion til server-side-tracking. Jeg kommer nærmere ind på, hvordan du opsætter server-side-tracking på dit website, og jeg kommer blandt andet også ind på fordelene, ulemperne, samt hvad det vil koste dig at komme igang med server-side-tracking.
Hvad er server-side tracking?
Server-side tracking er en teknologi, som du kobler på din eksisterende tracking-løsning i f.eks. Google Tag Manager for at kunne imødekomme nogle af de tekniske begrænsninger, som sker client-side på dine kunders computer.
Ved at integrere Server-side i din Martech stack, åbnes der nye muligheder for diverse API-opkoblinger og databerigelse ind i din marketing-aktivering, så du opnår mere og bedre data som grundlag for blandt andet din betalte annoncering.
Hvorfor snakker alle om server-side-tracking?
Tracking er i forandring. Specielt indenfor de sidste tre år. Tracking er endt mellem et samsurium af juridiske begrænsninger indenfor privatlivet samt tech-giganters kamp mod hinanden for at vinde marketing-share. Server-side-tracking er en af de muligheder som kan stille din tracking-løsning bedre overfor de teknologiske forandringer i landskabet, og dermed give de nogle fordele over dine konkurrenter.
Hvad er forskellen på server-side og client-side tracking?
Client-side er den traditionelle tracking, som du kender i dag. Det kan være dit Google Ads remarketing tag, din Facebook pixel eller sågar en basis installation af Google Analytics 4. Det er denne teknologi, som Marketing har benyttet sig af altid og vil fortsætte med i en rum tid endnu.
Server-side kobler en server-løsning på din eksisterende tracking-opsætning, hvor du kan supplere din sporing ind i marketing- og analysesystemer med yderligere information. Det kan f.eks. Være, at du skal sende data til Facebook Conversion API, hvor du har brug for at hæve din Event Match Quality Score. Dette gøres typisk ved, at du hasher kundedata inden, at de sendes ind i platformen. En Server-side installation vil kunne håndtere dette for dig.
Så en Server-side løsning er i sin enkelhed en separat server-installation, som kører særskilt fra kundens computer og er knap så afhængige af, hvad der sker lokalt hos kunden.
Sådan opsættes server-side tracking via Google Tag Manager
Du kan opsætte Server-side tracking på flere måder.
Det mest gængse herhjemme er en Server-side container via Google Tag Manager.
Dette gør du på følgende måde:
- Gå ind i din Konto i Google Tag Manager under Admin.
- Tryk på “plus” ikonet i toppen til højre under din Container.
- Skriv et navn til din Server-side container og vælg “Server”.
Herefter vil du få en pop-up, hvor du får muligheden for at Google automatisk klargører din server for dig, eller en manuel installation. Vi vil altid anbefale, at du foretager en manuel installation i din foretrukne Cloud løsning (AWS eller Google Cloud), da en automatisk installation vil resultere i en server-konfiguration i USA og ikke EU (og foruden være for dyr i daglig drift kontra en manuel installation).
Herefter skal du konfigurere en virtuel server, hvor du vil hoste din Server-side motor og koble op med den container konfiguration, som Google udsteder.
Vi kommer ikke til at dække selve server-opsætningen i sømmene i denne artikel, men hvis du har brug for hjælp til opsætning af din server-side installation – så er du velkommen til at kontakte os her.
Fordele ved server-side tracking i markedsføring
Server-side løsninger kan virke komplekse og dyre, men de kan faktisk opnås relativ smertefrit – og uden store omkostninger, hverken i kroner eller tid. Vi har set, at investeringen typisk tjenes hjem indenfor et par måneder med et ret gængs mediespend. Server-side kan ydermere give blandt andet Google, Tiktok og Facebook algoritmerne mere præcis og rigere data, som gør det muligt at målrette dine annoncerne langt skarpere og opnå bedre resultater.
1. Server-side tracking kan forbedre din datakvalitet med 20-50%
Server-side tracking giver dig mulighed for, at have mere kontrol med den informationsstrøm, som du føder ind i algoritmerne. Du har mulighed for at supplere og modificere datastrømmen i langt højere grad, end du har ved traditionel client-side tracking.
For at komme med nogle eksempler på, hvordan du kan gøre dette, kommer her nogle aktuelle eksempler på, hvordan server-side kan bidrage til at øge dit afkast på din digitale markedsføring.
2. Mere / bedre data til Facebook
Facebook Conversion API / Facebook Server-side gør det muligt for dig som annoncør at sende data direkte til Facebooks server. Måden hvorpå, at Facebook kan attribuere flere konverteringer til dine betalte kampagne er bl.a., at en Server-side løsning typisk kan omgå diverse Ad Blockers.
Yderligere har du mulighed for at integrere hashede kundeoplysninger i datastrømmen. Dette medfører, at Facebook i højere grad kan attribuere det enkelte køb ned på annoncevisningen og er dermed knap så afhængige af, at der er en Facebook cookie i live som ved traditionel Client-side tracking.
Typisk benytter man sig af både client-side og Server-side samtidig. Ved at koble et “Event ID” på, som vist på illustrationen ovenfor, så kan Facebook deduplikere, hvis de allerede har modtaget konverteringen. Men de supplerer den eksisterende konvertering med ekstra information. Det gør det muligt at bl.a. sende hashet kundedata via Conversion API (server) og alm. browser data via Client-side.
Vi ser typisk en stigning på mellem 20-50% i rapporterede konverteringer i din annoncekonto ved, at du tilfører hashede kundeoplysninger på din datastrøm mod Facebook.
3. Mere / bedre data til Google ads
Ligesom Facebook har Server-side Google Tag Manager også en indbygget integration til Google Ads. Ligeledes har du også hér mulighed for at integrere kundeoplysninger i din sporing, som Google kan matche op med kundernes google profil. Dette kaldes Enhanced Conversion.
Vha. Server-Side og Enhanced Conversion kan du forvente en stigning i attribuerede konverteringer til dine kampagner på mellem 5-20%.
4. Mere data tjenes hjem på sigt
Som ovenstående indikerer, kan du vha. Mere data til dine algoritmer relativt hurtigt tjene en Server-side løsning hjem ved at effektivisere din datastrøm og medieaktivering. Gennem effektivisering vil dine algoritmer få bedre arbejdsvilkår og deraf løfte din indtjening og afkast per mediekrone brugt.
Men hvordan spiller en Server-side og hashing af kundedata sammen med det juridiske aspekt og privatlivets udvikling?
5. Server-side tracking og GDPR
Noget af det sværeste ved tracking i dag er at forstå, hvornår man skelner i mellem det juridiske element og det tracking- samt tekniske landskab i browser-opdateringer, som hindrer tekniske sporinger. Dette landskab forandrer sig løbende, og det vil det fortsætte med.
Dog har en Server-side tracking løsning som udgangspunkt ikke en direkte kobling til GDPR. Server-side tracking opbevarer ikke informationer, men den processerer, supplerer og videreformidler derimod en eksisterende datastrøm videre til ønskede slutdestinationer.
Derfor er det op til dig, hvilken information du ønsker at sende ind i din server side tracking-installation og videre til din slut destination.
Ulemper ved server-side tracking
Som udgangspunkt er der ikke en ulempe ved Server-side tracking. Der er heller ikke en gylden minimums spend på din digitale markedsføring, før vi vil vurdere, at du bør investere i en server-side tracking installation.
Hvis vi skal nævne en udfordring ved Server-side tracking, så vil det være, at det er det nye produkt i markedet, som er utrolig intransparent i, hvad det egentlig koster at få opsat – men også hvor lang tid det tager.
Hvad koster server-side tracking?
Server-side har forskellige løsninger. Nogle integrerer direkte via Stape.io (hvor de står for server-hosting), andre konfigurerer deres egen motor i en selvvalgt Cloud løsning, så du selv ejer din løsning.
Afhængig af valget af løsningen, kan du udkomme med en fuld integreret server-side løsning til alle dine betalte kanaler for mellem 15.000 – 30.000kr med forbehold for antal markeder og forretningens kompleksitet.
Hvis du ønsker at hoste din egen server, vil du typisk for en SMV virksomhed have en månedlig udgift på serveromkostninger på ca. 300kr.
Få hjælp til opsætning af Refyne
Hos Refyne anbefaler vi altid, at vores kunder selv ejer deres løsning. Derfor anvender vi ikke tredjepartsværktøjer til opsætning af server-side tracking. I stedet tager vi dig i hånden fra start til slut i opsætningen og sikrer, at du har det bedst mulige fundament for din tekniske løsning – og at du selv ejer den.
Vi kan enten guide dig i processen eller være behjælpelig med opsætningen fra A-Z – vi tilpasser os efter dit behov.
Server-side tracking FAQ
Spørgsmål: Hvor lang tid tager det implementerer server-side tracking?
Svar: Det afhænger af kommunikationsgangene med DNS-ansvarlig og betalingsprofiler. Hvis alt går vel, kan man typisk udkomme med en indledende opsætning af en server-side løsning indenfor samme uge.
Spørgsmål: Hvilke platforme kan server-side tracking opsættes til?
Svar: Server-side tracking afhænger ikke af dit CMS. Dog anbefaler vi som regel, at du har adgang til din DNS-konfiguration, da vi anbefaler, at du installerer din server-side installation med en DNS-konfiguration på f.eks. Proxy.refyne.dk.
Spørgsmål: Hvem bør investere i server-side tracking?
Svar: Som udgangspunkt alle, som investerer i digital markedsføring. Nogle CMS løsninger har en server-integration til de fleste gængse marketingkanaler (f.eks. Shopify), som vil fungere fint til en start. Det er vores anbefaling, at du på sigt flytter din sporing over i en Google Tag Manager eller anden Tag Manager løsning, da de indbyggede løsninger typisk er med lav til ingen kontrol over datastrømmen.
Spørgsmål: Hvordan virker server-side tracking med shopify?
Svar: På lige vilkår med andre CMS systemer. Dog bør du overveje, om tiden er den rigtige, da du kommer rigtig langt med de indbyggede integrationer i Shopify. Men hvis du gerne vil opnå de sidste 10-15% effektivitet i din markedsføringsinvestering, bør du overveje en Server-side løsning via f.eks. Google Tag Manager.
Spørgsmål: Bør jeg køre server-side tracking via min DNS?
Svar: Nogle DNS-løsninger er begyndt at tilbyde en direkte integration via DNS til diverse marketing-systemer (bl.a. Google Analytics 4). Selvom tanken ved, at man fjerner client-side ledet helt og går hele vejen med server-side er god, så er det ikke vores anbefaling, som løsningen fungerer i dag, da det primært tolkes som et bi-produkt og tilbyder nærmest ingen fleksibilitet.