SEO priser: Din guide til priser på søgemaskineoptimering

billede med teksten "Hvad koster SEO: Sådan navigerer du mellem SEO priser"

Hvad koster SEO i 2023?

Et spørgsmål, vi ofte møder fra potentielle kunder, er: “Hvad koster SEO?”. Vores svar er, at prisen for effektiv SEO starter fra 6.500+ kr. pr. måned, og timeprisen varierer mellem 450 og 1.350 kr., afhængigt af konsulentens erfaringsniveau.

Du skal se dette som en rettesnor, da prisen på SEO rådgivning og -optimering vil afhænge af flere faktorer, såsom din branche, dit website, omfanget af det arbejde der skal laves, samt dine målsætninger m.m.

Formålet med denne artikel er at klæde dig bedst muligt på, til at kunne navigere mellem de forskellige prismodeller, der findes i markedet. Du får desuden konkrete råd til valg af bureau og prismodel, samt nogle konkrete råd til at sikre, at ønsket om billig SEO ikke ender med at blive en dyr affære.

Vores SEO konsulent priser:

Hos Refyne fastsætter vi timepriser for vores SEO konsulenter baseret på deres erfaring inden for branchen. Vi har fire forskellige kategorier af konsulenter, og hver kategori har en bestemt gennemsnitlig erfaring samt en tilsvarende timepris.

illustration af Refynes priser på SEO optimering

  • SEO Senior Konsulent: 1.350 kr. pr. time (Gennemsnitlig erfaring: 7,8 år)
  • SEO Konsulent: 1.050 kr. pr. time (Gennemsnitlig erfaring: 3,8 år)
  • SEO Analyst: 800 kr. pr. time (Gennemsnitlig erfaring: 2,8 år)
  • SEO Associate: 450 kr. pr. time (Gennemsnitlig erfaring: 2,0 år)

Ved at differentiere timepriserne baseret på erfaring kan vi hos Refyne tilbyde dig som kunde en passende konsulent, der matcher dit budget og kompleksitetsbehov. Samtidig mener vi, at det er mere fair at være 100% transparente om, hvem der udfører arbejdet, så du som kunde har fuld klarhed omkring den ekspertise, som du betaler for.

 

Hvad koster en SEO aftale hos Refyne?

Vores SEO aftaler varierer fra 6.500 til over 70.000 kr. pr. måned med en gennemsnitlig timepris på 1.050 kr. ekskl. moms.

For aftaler under 10.000 kr. pr. måned fungerer vi primært som rådgivere for kunden.

I større aftaler på over 70.000 kr. står Refyne for hovedparten af udførelsen af kundens SEO arbejdet.

 

Hvordan er priserne på SEO i Danmark?

Prisen for SEO kan variere meget, afhængigt af en række faktorer. Blandt disse faktorer finder vi virksomhedens størrelse, konkurrence, mål og omfang af SEO arbejdet. Når du leder efter priser vil du støde på forskellige former for afregningsmodeller, og dertil forskellige priser afhængigt af afregningsmodellen. Nedenfor finder du nogle generelle prisniveauer, men vær opmærksom på, at disse tal kan variere meget og er erfaringsbaseret:

 

  • Freelance SEO konsulenter: Typisk kan en freelance SEO konsulent koste mellem 400 og 1000 kr. per time, afhængigt af deres erfaring og ekspertise.
  • Retainer hos bureauer: Priserne for SEO retainere (Abonnementer) kan variere meget, men generelt ligger de mellem 5.000 og 50.000 kr. per måned for små og mellemstore virksomheder. For større virksomheder kan priserne gå op til 100.000 kr. eller mere per måned.
  • SEO pakker: Nogle SEO leverandører tilbyder fast pris SEO pakker, der kan koste mellem 3.000 og 20.000 kr. per måned, afhængigt af omfanget af arbejdet og de inkluderede tjenester.
  • Fast pris SEO projekter / kampagner: I nogle tilfælde kan SEO arbejde faktureres som en fast pris for et specifikt projekt. Priserne for dette kan variere meget, afhængigt af projektets størrelse og kompleksitet.

 

Undersøgelse: Hvad prissættes SEO i resten af verden (350+ besvarelser)

Ahrefs er en af de få kilder, som har undersøgt, hvordan bureauer og konsulenter prissætter deres services og ydelser. Resultaterne tager udgangspunkt i flere lande, så det er ikke 100% overførbart til en dansk kontekst, men alligevel er tallene de tætteste, vi kommer på noget, som ikke blot er erfaringsbaseret.

Kigger vi på tallene fra deres undersøgelse, viser den blandt andet priser på SEO:

  • SEO konsulenter: Ca. 1.200 kr. pr. time
  • SEO bureauer: Ca. 700 kr. pr. time
  • SEO freelancers: Ca. 500 kr. pr. time

Sammenligner vi disse SEO priser med danske priser, stemmer tallene nogenlunde overens. Tallet for SEO bureauer er dog til den lave side af prisskalaen.

 

Hvad skal du være opmærksom på før du køber SEO?

En god tommelfingerregel er, at hvis du bliver tilbudt en pris på søgemaskineoptimering på under 3.000 kr om måneden, ja så bør du løbe skrigende bort. De bureauer eller konsulenter, som tilbyder SEO i de beløbsstørrelser, lever af at lave automatiserede rapporter, som intet rykker ved dine placeringer på dine forretningskritiske søgeord. I bedste fald ender du med at opnå synlighed på søgeord, som ingen søger på, eller som ikke driver nogle konverteringer til din virksomhed.

Hvis du har i sinde at bruge under 3.000 kr. på SEO om måneden, er det en klar anbefaling, at du i stedet:

  • Puljer dit budget sammen til at lave et større projekt hos et seriøst bureau / konsulent.
  • Bruger pengene på betalte kanaler såsom: Google Ads eller Paid Social (Facebook, Instagram etc.)

Udover ovenstående kan det være nyttigt, at du forstår, hvordan prisen på SEO afregnes på tværs af forskellige bureauer og freelancers. Det får du en gennemgang af i følgende afsnit.

 

Hvor stort skal dit SEO budget være?

For at finde ud af, hvor meget du kan forvente at skulle afsætte til dit SEO budget bør du tage afsæt i de websites, der pt. ligger i toppen på søgeord, du ønsker at få trafik fra. Når du studerer disse, bør du kigge nærmere på kvaliteten og mængden af deres indhold, og efterfølgende kigge på, hvor mange eksterne links de har til deres website.

Sammenligner du dette med dit eget website, vil du få en nogenlunde idé om, hvor meget indhold, der skal produceres, samt hvor mange eksterne links du bør gå efter at få. Det kan give dig en god idé om, hvor stort dit budget bør være, hvis din SEO strategi ellers er at blive markedsleder inden for din kategori. 

Estimeringsøvelsen kan meget groft sættes op på følgende måde via Ahrefs:

Sammenligning af antal unikke eksterne domæner

hvor mange links skal du bruge

(Blå) Markedsleder: 910 unikke eksterne links

(Orange) Dit website: 601 unikke eksterne links

Forskel i antal links: 309 unikke eksterne links


Sammenligning af antal organiske sider

hvor mange seo tekster skal du bruge

(Blå) Markedsleder:: 810 landingsider

(Orange) Dit website: 337 landingsider

Forskel i antal sider: 473 landingsider

 

Med udgangspunkt i ovenstående skal vi altså have produceret 473 tekster til seo, og skabt 309 unikke eksterne links for at vinde over den eksisterende markedsleder.

 

Prisen på tekster til SEO

Når du skal lede efter priser på tekster, vil du unægteligt støde på ordet “SEO tekster”. Du bør som udgangspunkt undgå de bureauer, som slår sig op på at skrive billige seo tekster, som kan fås helt ned til 900 kr ex. Moms for en 600-ords artikel. Mit råd vil være, at du istedet kigger efter bureauer, som skriver kvalitetstekster, som dine brugere ønsker at læse og som i sidste ende leder til trafik.

Her vil seriøse bureauer ofte tilbyde tekster på timeafregning til cirka. 750 – 1.500 kr eller til cirka 3.000 kr. pr. tekst. 

 

Prisen på link building

Prisen på link building ved køb af links ligger oftest mellem 700 og 8.000 pr. link men afhænger af afsenderens autoritet. Før du går ud og køber en masse links, bør du dog vide, at det går imod Google’s retningslinjer at købe links. Lad være med at købe links. Brug i stedet dit bureau til at skabe naturlig omtale i form af digital PR. Du kan potentielt ende med, at købet af links bliver en dyr affære, hvis Google identificerer, at du har købt links. Ofte ser vi, at 9 ud af 10 købte links giver lille eller ingen værdi. Det er med andre ord spild af penge.

Ender du på trods af dette alligevel med at tage chancen og købe links, kan du forvente, at dette vil koste dig cirka. 1.500 i gennemsnit for links af middel kvalitet.

Total budget til SEO:

  • Pris for tekster til SEO: 3.000 kr x 473 sider = 1.419.000 kr.
  • Pris for linkbuilding: 1.500 kr x 309 eksterne links = 463.500 kr.
  • SEO Budget Benchmark: 1.882.500 kr.

Det er de færreste virksomheder, som har muligheden for at afsætte 1.882.500 kr. Til et enkelt SEO projekt. Du kan derfor vælge at splitte udfordringen ud på 5 år, hvortil budgettet dermed bliver til 31.375 kr. Pr. måned. 

For at være 100% tydelig, så er ovenstående blot en grov forsimpling af, hvordan du udregner prisen på SEO.

Beregningen kan give dig en idé om, hvor stort et arbejde der skal lægges i SEO, og kan derfor bruges til at styre forventninger eller sammenligne tilbud på SEO.

Nu hvor du har en idé om det samlede budget og den tidshorisont, der kræves for at realiserer dine SEO drømme, er det tid til at finde den prismodel, der passer bedst til dine behov.

 

Hvilken afregningsmodel skal du vælge?

Når du begynder at gå på udkig efter hjælp til SEO, vil du støde på forskellige former for prismodeller. Følgende prismodeller er ikke en udtømmende liste, men burde være dækkende for 95% af de modeller, du vil blive præsenteret for, når du leder efter hjælp til SEO i Danmark.

 

01. Fast pris SEO pakker

Hvis det er første gang, du undersøger potentielle SEO bureauer og konsulenter, vil du utvivlsomt støde på begrebet “SEO pakker”. Denne prismodel ligner SEO retainer modellen (altså, en månedlig fastprisaftale på SEO), da den også afregnes månedligt. SEO pakker ligger typisk i den lavere ende af skalaen sammenlignet med andre prismodeller, og med god grund. Ideen bag SEO pakker er nemlig at lave en foruddefineret og generisk plan for, hvordan man kan optimere din tilstedeværelse på søgemaskinerne. Det betyder, at din virksomhed skal tilpasse sig arbejdet i SEO pakken og ikke omvendt.

Typisk pris for SEO pakker: 3.000 – 20.000 kr. pr. md.

Tip til SEO pakker: Pas på med billige SEO pakker. Selvom prisen på SEO pakkerne kan være tillokkende, indeholder det produkt du køber ofte en meget generisk sammensætning af forskellige services og automatiserede rapporter, som skaber begrænset værdi for din virksomhed.

 

02. SEO retainer

Den mest udbredte prismodel er SEO retaineren. En retainer er en prismodel, hvor du betaler en fast pris månedligt til din freelancer, SEO konsulent eller bureau. Grundtanken bag retainer-modellen er den samme som bag et abonnement. Du betaler løbende for, at en SEO konsulent udfører arbejde på dit website i håbet om, at dette leder til positive resultater over tid.

Ofte er SEO retaineren, i modsætning til SEO pakkerne, ikke ligeså gennemskuelige ift., hvad du i virkeligheden får ud af det, medmindre at din samarbejdspartner har 100% transparens i deres timeregnskab, og det er tilgængeligt for dig som kunde. Din virksomhed får med SEO  retaineren en afmålt arbejdsmængde for at imødekomme dit behov, modsat SEO pakken.

Typisk pris for SEO retainer: 5.000 – 100.000+ kr. pr. md

Tip til SEO retainer: En SEO retainer kan ofte give mening i forhold til performance marketing-discipliner såsom SEO. Dette skyldes primært, at SEO kræver kontinuerligt arbejde over en længere periode. Det kan derfor være fordelagtigt at aftale et bestemt antal timer til arbejdet med SEO hver måned. Sørg dog for at have gennemsigtighed i samarbejdet på følgende 3 områder: 1. Hvor mange timer der leveres, 2. Hvem der leverer timerne, 3. Om du betaler for eventuelle yderligere gebyrer.

 

03. SEO projekter

En mindre udbredt prismodel til SEO er projektbaseret afregning. Den model er nok den, som vi oftest kender fra klasissk B2B, hvor man aftaler en pris på SEO for et projekt, som strækker sig over et aftalt antal måneder.

Modellen kan være relevant at benytte, hvis man har afsat et fast budget til sin SEO indsats, og kan være særlig relevant, hvis man f.eks. lige har gennemgået et redesign eller migrering af sit website, som har resulteret i en massiv nedgang i SEO trafik. Her vil det typisk ikke være besværligt at få en fast pris på en diagnose og handlingsplan for at få rettet op på tabet i trafik.

Typisk pris SEO projektafregning 5.000 – 200.000+ kr.

Tip til SEO projekter: I et tidsafgrænset SEO projekt vil du opleve, at et bureau eller freelancer arbejder ekstra hårdt for din virksomhed. Årsagen til, at dette er en god prismodel, er at bureauet eller freelanceren holdes til ilden og motiveres til at levere resultater, da de håber på at kunne forlænge aftalen efter projektets afslutning. Det er en rigtig god idé at definere klare forventninger og krav inden samarbejdet begynder, så du ikke ender med et SEO projekt, der ikke leverer de ønskede resultater.

 

04. Pris baseret på tilfredshed

Pris afregning baseret på tilfredshed er en model, vi i Refyne har valgt at introducere til mixet af afregningsmodeller. Denne model minder lidt om det, vi kender fra prismodellen “SEO retainer”, hvor man har et fast månedligt budget. Her bestemmes den endelige pris på SEO ud fra, hvor tilfreds du er. Rent lavpraktisk fungerer det ved, at hver gang du modtager en faktura fra Refyne, så bliver du bedt om at vurdere det, der er leveret baseret på 3 parametre:

  • Reaktionsevne (1-5)
  • Værdi for pengene (1-5)
  • Partnerskab (1-5)

Din samlede vurdering giver i sidste ende en score, som har indflydelse på det beløb, du som kunde vil betale i sidste ende. Vi er indtil videre det eneste bureau i Danmark, der praktiserer denne model, fordi vi grundlæggende tror på, at vi som bureau også bør have hånden på kogepladen i samarbejdet.

Illustration der viser hvordan vi afregner den endelig pris på SEO hos Refyne

Læs mere om Refynes afregningsform

Når en måned er afsluttet, samler vi efterfølgende alle de vurderinger, vi har fået fra vores kunder, så nye potentielle kunder kan få et ordentlig indblik i, hvordan vores kunder har vurderet vores samarbejde.

Se vores kundetilfredshed

Pris for SEO hos Refyne: 6.500 – 70.000+ kr. md.

 

Tips: Sådan undgår du at betale for meget for dårlig SEO

Som du måske allerede har fået indtrykket af, så kan SEO hurtigt blive en dyr erfære. Nedenfor får du vores konkrete råd, som du bør være opmærksom på, inden du laver en aftale med et SEO bureau eller -konsulent.

 

  • Løb langt væk fra bindingsperioder: Du skal aldrig acceptere mere end 3 måneders bindingsperiode på SEO. Lange bindingsperioder er ofte et advarselstegn, som blot viser, at de ikke evner at holde kunderne tilfredse på naturlig vis.
  • SEO med garanti – en garanteret fiasko: Ingen kan give dig en pris på SEO, som med garanti giver bedre placeringer. Den eneste, der kan garantere dig bedre placeringer, er Google, og de er desværre ikke til at påvirke. Løb derfor skrigende bort, hvis du hører nogen garantere dig noget.
  • Erkend at erfaring koster penge: Du vil som udgangspunkt opdage, at med ligesom alt andet så koster de dygtigste konsulenter mere end billige bureauer og freelancers. I stedet for at vælge dit bureau baseret på prisen, så vælg det bureau eller konsulent, som du oprigtigt tror, kan løfte din forretning mest.
  • Vælg selv din SEO konsulent: Intet bureau er bedre end den SEO konsulent, som du får til at lave dit arbejde. Derfor bør du sikre dig fuld transparens i samarbejdet, så du undgår, at den charmerende og dygtige SEO konsulent udskiftes med en hær af praktikanter til timepris 1.000.
  • Undgå bureauer med mange sælgere: Der er ikke noget galt i have sælgere ansat, men oftest har de bedste SEO bureauer ingen sælgere ansat, men lever i stedet af deres gode omdømme.

 

Afrunding: Husk at SEO er en langsigtet investering

Afslutningsvis er det vigtigt at forstå, at SEO er en langsigtet investering og ikke en hurtig løsning. Resultaterne fra arbejdet med SEO kan ofte tage flere måneder om at tage form, og det kræver en vedvarende og dedikeret indsats. At investere i SEO betyder at investere i din virksomheds fremtidige online synlighed, og selvom det kan tage tid at se de fulde resultater, kan de største gevinster typisk ses på lang sigt.

Hvis du tager din SEO indsats seriøst, kan det føre til, at det bliver den mest effektive kanal i dit marketingmix, med den højeste ROI (Return of Investment) sammenlignet med andre markedskanaler.

Når det så er sagt, er konkurrencen inden for SEO benhård og konstant voksende. Med et stigende antal virksomheder, der kæmper om de eftertragtede topplaceringer i søgeresultaterne, er det vigtigere end nogensinde at finde den rigtige partner, der kan hjælpe din virksomhed med at skille sig ud og opnå succes på lang sigt

billede af trafik fra kontinuerligt seo arbejde

Få et tilbud på SEO af Refyne

Hos Refyne har vi 100% transparens overfor vores kunder, hvilket konrekt betyder at du får:

  • 100% gennemsigtighed i hvem der laver arbejdet
  • Differentieret timepris på erfaringsniveau
  • Pris på SEO baseret på din tilfredshed
  • Danmarks højeste kundetilfredshed
  • Ingen bindingsperiode

Få et tilbud på SEO her

 

FAQ om SEO priser

Spørgsmål: Hvad er den typiske pris på SEO?

Svar: Priserne på SEO kan variere meget afhængigt af en række faktorer, herunder omfanget af projektet, konkurrencen indenfor din brancen, arbejdstimer, erfaring og ekspertise hos dit bureau. Priserne kan variere fra et par tusinde kroner til flere hundrede tusinde kroner. Hos Refyne ligger dette mellem 6.500 – 70.000+ kr. pr. md.

Spørgsmål: Hvor lang tid tager det at se resultater af SEO?

Svar: Du vil typisk se de første resultater af din SEO indsats indenfor 1-3 måneder. Hastigheden og størrelsen på dine resultaterne afhænger af dit udgangspunkt, konkurrencen i din branche, samt dit budget som er afsat til optimering.

Spørgsmål: Hvorfor kan priserne på SEO variere så meget?

Svar: Priserne på SEO kan variere, fordi hvert projekt er unikt og kræver en individuel tilgang. Derudover afhænger priserne også af faktorer såsom dit udgangspunkt, konkurrencen i din brancen, samt hvilket erfaringsniveau dit bureau / SEO konsulent har.

 

Bliv klogere på Refynes SEO priser

Følg, skriv eller ring til Jens og få en ærlig snak om jeres tilstedeværelse på SEO.