Linkbuilding: Sådan vælger du den rigtige strategi

Linkbuilding: Alt du bør vide - 2023 - refyne

Hvad er linkbuilding? 

Linkbuilding er en strategi inden for SEO, der har til formål at få eksterne links, så kaldte backlinks, til at pege mod en bestemt hjemmeside. Links fungerer som en slags stemmer eller anbefalinger fra andre hjemmesider. De er derfor en vigtig faktor, når det handler om at rangere i søgeresultaterne på eksempelvis Google. 

Hvad er backlinks?

Backlinks, også kendt som indgående links eller inbound links, er links, der peger fra andre hjemmesider til en anden. Når en anden hjemmeside linker til f.eks din hjemmeside, opfatter søgemaskiner som Google dette som et tegn på, at dit indhold er værdifuldt og troværdigt.

Hvordan påvirker backlinks din placering på Google?

Når det kommer til at rangere på Google, handler det ikke kun om antallet af links, men også om kvaliteten af dem. Google vurderer kvaliteten af backlinks ved at evaluere forskellige faktorer. En vigtig faktor er autoriteten af de websteder, der linker til dig. Hvis et anerkendt og autoritativt websted linker til din hjemmeside, vil det have større vægt end et mindre kendt eller mindre troværdigt websted. 

Relevans er en anden afgørende faktor. Hvis et websted indenfor samme branche eller niche linker til dig, vil det blive betragtet som mere relevant og værdifuldt i forhold til søgemaskinens forståelse af din hjemmeside eller indhold.

Derudover er det også vigtigt at den ankertekst som bruges, når der linkes, fra én side til en anden er passende. 

Hvis du ønsker at styrke SEO på webshops, hvor du f.eks har en kategori med røde sko, kan en god ankertekst fra den henvisende side f.eks være “røde sko” eller “smarte røde sko”. Ved at bruge en af disse ankertekster hjælper man søgemaskinerne med at forstå, at den specifikke kategori, der linkes til er relateret til røde sko og ikke blå eller grønne sko.

 

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den synlige og klikbare tekst, der bruges til at linke fra ét websted eller en webside til en anden.

Ankerteksten er vigtig for SEO samt brugervenligheden. Ankerteksten hjælper med at fortælle søgemaskinerne, hvad den side, der linkes til, handler om. For brugervenlighed gør en informativ og relevant ankertekst det lettere for brugere at forstå, hvor linket fører dem hen.

Det er vigtigt at vælge en ankertekst, der er beskrivende og relateret til det indhold, der findes på den side, der linkes til. Undgå generiske termer som “klik her” eller “læs mere”, da de ikke giver nogen information om destinationen. Det er en god idé at basere ankerteksterne på din søgeordsanalyse.

 

Hvilke typer links findes der?

Ekstern linkbuilding

Ekstern linkbuilding er en strategi, som i sin enkelthed går ud på at opnå at andre hjemmesider linker til din hjemmeside. 

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding er en SEO strategi, hvor der linkes fra én side til en anden, internt på en hjemmeside. 

Hvis du vil vide mere om intern linkbuilding, så du finder den ultimative guide til intern linkbuilding ved at klikke på linket.

 

DoFollow 

Et DoFollow-link er et hyperlink, der tillader søgemaskiner at følge og indeksere den linkede hjemmeside. Når et websted linker til et andet websted med et DoFollow-link, sender det en meddelelse til søgemaskinerne om at “følge” dette link og overføre linkværdi og autoritet til den linkede hjemmeside.

DoFollow-links har betydning for SEO, fordi de kan bidrage til at øge det linkede websteds synlighed og placering i søgemaskineresultaterne. Når søgemaskiner, som Google analyserer og rangerer websteder, vurderer de blandt andet antallet og kvaliteten af de indgående DoFollow-links. Jo flere relevante og autoritative DoFollow-links et websted har, jo større sandsynlighed er der for at opnå en højere placering i søgeresultaterne.

 

NoFollow

Et NoFollow-link er et hyperlink, der har en attribut i koden, der fortæller søgemaskinerne om ikke at følge linket eller overføre linkværdi til det linkede websted. Dette betyder, at når søgemaskiner støder på et NoFollow-link, så følger de stadig linket, men tildeler det ikke nogen SEO-mæssig værdi.

 

Hvorfor findes NoFollow så?

NoFollow-links blev indført af Google i 2005 som en reaktion på problemet med spam og manipulering af søgeresultaterne. Der er flere grunde til, at NoFollow-links blev implementeret:

Bekæmpelse af spam: NoFollow-links hjælper med at reducere spam og uautoriseret linkbuilding. Ved at tilføje NoFollow-attributten til eksterne links kan webstedejere undgå at sende linkværdi og autoritet til potentielt spam-websteder eller lavkvalitets indholdssider.

Anvendelse af brugergenereret indhold: Mange websteder tillader brugere at bidrage med indhold, f.eks. i kommentarsektioner eller brugeroprettede profiler, hvor et link til din hjemmeside i et Facebook-kommentarfelt reelt ville give linkværdi fra Facebooks domæne til dit, hvis du linkede det.

For at forhindre, at links som disse påvirker hvorvidt en hjemmeside rangere, anvendes NoFollow-attributten ofte på sådanne brugergenererede links.

Betalte links: Når et websted indeholder betalte links eller sponsoreret indhold, kræver Googles retningslinjer, at disse links markeres med NoFollow-attributten. Dette skal sikrer, at betalte links ikke manipulerer søgeresultaterne og underminerer kvaliteten af ​​de organiske resultater.

Styring af linkstruktur: NoFollow-links giver webstedejere og udgivere mulighed for at styre linkstruktur og guide søgemaskinerne til at fokusere på vigtige sider og undgå at indeksere mindre relevante eller administrative sider.

Samlet set blev NoFollow-links implementeret for at skabe en mere pålidelig og troværdig internetoplevelse, så det kun er “kvalitetslinks” som har en reel indflydelse på søgeresultatet. 

 

Hvad er et kvalitetslink? 

Et kvalitetslink er et link, der kommer fra en kilde med en vis autoritet og troværdighed og er relevant for den destination som linket peger på. Linket skal være en del af en naturlig linkprofil som er opnået gennem legitime og etiske metoder. 

 

Hvad betyder rel=ugc og rel=sponsored?

Siden NoFollow blev indført i 2005 er der sidenhen kommet  to andre attributter som har relevans når vi snakker linkbuilding. 

  • Rel=”ugc” er en attribut, der bruges i HTML-koden for at angive, at et link er genereret af brugergenereret indhold (User-Generated Content). Det vil sige, at denne kan bruges i kommentarfelter og forums. 
  • Rel=”sponsored” hvis et link er attribueret med “sponsored” betyder det, at linket er betalt. Hvilket skal give søgemaskinerne en klar indikation om, at linket er kommercielt motiveret.

 

Linkbuilding strategier: Hvilke findes der?

 

Testimonials

Testimonials i forhold til linkbuilding er udtalelser eller anbefalinger fra kunder eller brugere af virksomhedens produkter eller tjenester. Disse testimonials kan bruges som en strategi inden for linkbuilding for at opnå kvalitetslinks.

Når virksomheder eller hjemmesider anmoder om testimonials, beder de deres kunder om at skrive om deres oplevelser med deres produkter eller tjenester. Disse testimonials kan derefter blive offentliggjort på virksomhedens hjemmeside eller andre relevante websteder.

Tillader Google dette?

Ja, hvis der ikke er tale om direkte linkbytte, så er et link til en samarbejdspartner eller en virksomhed et naturligt link. 

 

Advertorials

En advertorial er en form for betalt indhold, der er designet til at ligne redaktionelt indhold. I forhold til linkbuilding er advertorials en metode, hvor virksomheder betaler for at få deres indhold inkluderet i redaktionelle publikationer med det formål at få kvalitetslinks. Advertorials kan omfatte artikler, blogindlæg, gæsteindlæg eller pressemeddelelser, der promoverer virksomhedens produkter eller tjenester.

Tillader Google dette?

Nej. Disse links skal efter Google retningslinjer have rel=”nofollow” eller  rel=”sponsored” og kan derfor ikke bruges som en linkbuilding strategi. Dette bliver dog ignoreret af mange medier og bruges altså reelt som en linkbuilding strategi.  

 

Broken linkbuilding

Broken linkbuilding er en strategi inden for SEO, der sigter mod at opdage og udnytte døde links på andre hjemmesider for at skabe backlinks til ens egen hjemmeside.

Essensen af broken linkbuilding er at identificere hjemmesider, der har ødelagte links, dvs. links, der fører til sider, der ikke længere eksisterer eller er blevet flyttet til en anden URL. Når du finder sådanne ødelagte links, kan du kontakte ejeren af hjemmesiden og informere dem om problemet og tilbyde en erstatning i form af et link til en relevant side på din egen hjemmeside.

Tillader Google dette?

Der er ingen specifikke for dette. Så hvis du laver indhold som kan være værdiskabende for modtageren, så bør der ikke være noget galt i at bruge denne strategi. 

 

PR Linkbuilding

Denne strategi omhandler at opnå medieomtale og dermed skabe værdifulde links fra diverse medier. 

For at kunne lykkes med sådan en strategi, kræver det, at du har en god historie at fortælle, for gøre dig interessant for medierne. Derudover er det en fordel enten at have en eller opbygge en stærk relation til journalisterne. 

Tillader Google dette?

Ja, hvis der ikke er tale om linkbytte og at dit indhold bliver omtalt eller gengivet på baggrund af en redaktionel beslutning. 

 

Thought Leader content 

Thought leader-indhold er en type indhold, der er designet til at etablere en person eller virksomhed som en autoritet inden for et specifikt område. Det er indhold, der er informativt, dybdegående og giver værdifulde indsigter og perspektiver til læserne.

Fra et SEO-mæssigt perspektiv, så er strategien at skabe indhold som andre vil referere til når de taler om et specifikt emne. Du skal altså skabe indhold som er markedsleder på et område. 

For at lykkes med dit Thought leader-indhold bør du overveje følgende parametre. 

Ekspertise og originalitet: Thought leader-indhold bør demonstrere dybdegående viden og originalitet inden for et specifikt emne. Det bør være baseret på autentisk ekspertise og give unikke perspektiver eller indsigter, der adskiller sig fra almindeligt indhold.

Omfattende indhold: Thought leader-indhold er typisk mere omfattende og dybdegående end almindeligt indhold. Det kan omfatte forskning, case-studier, interviews eller analyser, der giver værdifuld information til læserne.

Deling og engagement: Thought leader-indhold er ofte designet til at blive delt og skabe engagement. Det kan opfordre læserne til at dele indholdet på  de sociale medier eller bidrage med deres egne tanker og kommentarer. Dette kan hjælpe med at øge synligheden og rækkevidden af indholdet.

Denne strategi kan skabe en lind strøm af naturlige links til dit domæne – men det er også en strategi som er tidskrævende.

Tillader Google dette?

Ja. Google ønsker at vise sine brugere så relevant indhold som muligt.

 

Betalt linkbuilding

Én af de mest udbredte strategier inden for linkbuilding er den, hvor du betaler en leverandør for at de linker fra deres domæne(er) til dit. 

Tillader Google dette?

Nej, alle links der er købt skal have attributen rel=”sponsored” eller rel=”nofollow” hvilket ikke gør linket brugbart til at skabe SEO-værdi for det website det peger på. 

Men da dette er en af de mest udbredte linkbuilding-metoder, så er det noget som ignoreres fra leverandøren.  

 

Hvad koster linkbuilding?

Prisen på linkbuilding kan variere fra 0 kr til mange tusinde kr alt efter hvilken linkbuilding-strategi du vælger at benytte.

Skal man købe links og er det lovligt?

Nej, det er nødvendigvis ulovligt at købe links i sig selv, men det er i direkte strid med Googles retningslinjer. Så i princippet vil køb af links være spild af penge, hvis man holder sig til Googles retningslinjer. Men der er ingen tvivl om, at betalte links alligevel har en effekt på SEO. Men hvor meget og hvor længe – det er du sjældent selv herre over.