Søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er et af de første skridt, du tager, når du kaster dig ud i SEO-indsatsen. En god søgeordsanalyse er en vigtig disciplin inden for SEO. Det er dog vigtigt at huske på, at analysen kun danner udgangspunktet og sætter rammerne. Du kommer ingen vegne, hvis du ikke får aktiveret din søgeordanalyse i form af content, interne links og god, struktureret teknisk SEO.

Når du søger på nettet med en forespørgsel, forsøger Google og andre søgemaskinerne at returnere det bedst mulige svar. Det betyder også, at du giver dig selv en fordel ved at undersøge og researche søgeord, så du fokuserer på de rigtige søgeord og søgetermer, inden du kaster dig ud i at producere en masse indhold. Lige præcis her kommer søgeordsanalysen ind i billedet.

I dette indlæg kommer vi til at besvare følgende:

  • Hvad er en søgeordsanalyse?
  • Hvorfor er søgeordsanalysen vigtig?
  • Hvordan laver man en søgeordsanalyse? Step-by-step
  • Hvilke værktøjer kan man bruge til søgeordsanalysen?
  • Hvad koster en søgeordsanalyse?
 

Hvad er en søgeordsanalyse? 

En søgeordsanalyse er en essentiel del af enhver SEO-strategi. Ved at udføre en grundig søgeordsanalyse kan du identificere de mest relevante og søgte søgeord indenfor din branche og målrette din optimering efter dem. På denne måde kan du øge dine chancer for at rangere højt på søgemaskiner og tiltrække mere organisk trafik til din hjemmeside.

En søgeordsanalyse er et stykke analyse-arbejde, der forsøger at afdække søgeefterspørgslerne, der er relevante for din hjemmeside. Hvis der sættes lidt flere ord på selve søgeordsanalysen, så forsøger SEO-specialister at finde frem til søgeord, brugeren anvender, når de søger efter information, produkter eller tjenester, der er relateret til en branche eller virksomhed. Formålet med en søgeordsanalyse er at identificere de mest relevante og eftertragtede søgeord og målrette optimere indholdet efter disse.

 

Hvorfor er søgeordsanalysen vigtig?

Hvis du ikke foretager analysen og vælger de rigtige søgeord, inden du skriver indhold, risikerer du ikke blive fundet af dem, der reelt søger efter dit produkt eller din service. Hvis du derimod finder de rigtige søgeord og optimerer din hjemmeside og indhold til disse, vil det øge chancen for at rangere højt i søgeresultaterne, og du vil blive fundet af de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.

En god søgeordsanalyse hjælper dig også med at forstå dine kunder og deres søgemønstre bedre. Det kan give dig indblik i, hvad dine kunder leder efter, hvilke spørgsmål de har, og hvad deres bekymringer er. Disse oplysninger kan du bruge til at tilpasse din strategi og dit indhold for at imødekomme dine kunders behov og ønsker bedre.

Kort sagt, så er en grundig søgeordsanalyse kan hjælpe dig med at øge din synlighed og tiltrække de rigtige besøgende til din hjemmeside. Det er en vigtig del af enhver SEO-strategi, og det kan være med til at skabe succes for din virksomhed på lang sigt.

Afhængigt af hvem der foretager søgeordsanalyse vil den indeholde en eller flere af disse følgende – og potentielt meget andet: 

  1. En liste med søgeord 
  2. Søgevolumen, der er udtryk for, hvor mange søgninger der foretages i gennemsnit
  3. Sværhedsgrad eller keyword difficulty, som udtrykker konkurrence i søgeresultaterne
  4. Søgeintention eller gruppering
  5. Sæsonudsving
  6. Klikpriser på Google Ads

Det kan være meget forskelligt, hvad en søgeordsanalyse rent faktisk indeholder. Det er helt naturligt, da der også er store forskelle på SEO-strategier og marketing setups. Det er vigtigt at sige, at det er svært at slå to streger under og sige: dette er den perfekte søgeordsanalyse. I langt de fleste tilfælde vil du kunne koble endnu mere data på og understøtte dine beslutninger endnu bedre. 

 

Hvordan laver man en søgeordsanalyse? Step-by-step guide

Der findes i teorien ingen forkerte fremgangsmåder, men der findes processer og metoder til at angribe søgeordsanalysen på en struktureret måde, der i sidste ende vil gøre dig mere effektiv. Det er vigtigt i denne sammenhæng, at en søgeordsanalyse i praksis aldrig er komplet. Der opstår nye søgninger på Google og andre søgemaskiner, der aldrig har været søgt før. Jeg giver dig et tip til at opsamle disse længere nede.

 

Step #1: Brainstorm

Når du starter ud med søgeordsanalysen, er det ofte en god idé at starte med en brainstorm for at få sat rammerne. Definér vertikalerne eller forretningsområder og find 5 interessante underemner til hver af dine vertikaler. Når du har rammerne for din søgeordsanalyse, er det lettere at ‘undgå’ keywords, der ikke hører hjemme i din søgeordsanalyse. Et udgangspunkt for Refyne kunne se cirka sådan ud:

 

Step #2: Find de gode søgeord og tilhørende data

Efter din brainstorm ville næste skridt i processen i mange tilfælde være at gå ind i dit favorit SEO-værktøj til søgeordsanalyse. I guiden her har jeg valgt at bruge ahrefs, hvor du vælger “Keyword Explorer” oppe i menuen. Inde i ahrefs har du mulighed for at undersøge mange keywords ad gangen, men en god start er altid at starte med ‘overliggeren’, emnet eller selve navnet på dit forretningsområde. Her starter vi med ‘seo’

Det ovenstående keyword, ‘seo’, kaldes et short tail keyword. Short tail keywords er søgeord med højst to ord. Disse søgeord karakteriseres ved at være brede, generiske og ekstremt populære. Short tail keywords har ofte en høj søgevolumen og dermed også høj konkurrence.

Når du undersøger dit ønskede søgeord, vil du blive bragt videre til næste stadie, hvor du får indblik i en masse forskellig data omkring søgeordet.

Du bliver præsenteret for søgevolumen, keyword difficulty, idéer til relaterede søgeord, long-tail søgeord og relaterede emner, som du kan se på screenshotet herunder. Blot ved hjælp af dette trin har du allerede rigtig, rigtig mange keywords, der potentielt kunne være interessante. Som du ser under “Keyword Ideas” er der over 8.000(!!) keywords. Det er mange – formentligt også lidt for mange. Hvis du vælger at eksportere alle disse keywords, står du foran et større filtreringsarbejde. Dette trin gentages for hele din brainstorm – og du vil formentlige få gengangere, men disse kan du let fjerne, når du behandler dataen i Excel efterfølgende.

Herefter går vi videre ind i ‘Site Explorer’ oppe i menuen. I eksemplet her tager vi udgangspunkt i os selv hos Refyne. Når du klikker på “Keywords”, bliver du præsenteret for samtlige keywords, som ahrefs har fundet i Google-søgninger, der relaterer sig til domænet refyne.dk. På nuværende tidspunkt kan vi se, at der er 453 keywords relateret ifølge Ahrefs.

Denne liste med søgeord kan du igen eksportere, for der kan findes mange spændende keywords, du ikke nødvendigvis har fundet ved hjælp af “Keyword Explorer”-funktionen. Som et ekstra lille fif vil vi gentage processen i “Site Explorer” for de tre vigtigste konkurrenter. På denne måde får vi hurtigt og effektivt afsløret dine contentgaps, hvis de har indhold, som du endnu ikke har dækket på dit website.

 

Step #3: Long-tail keywords er en guldminen indenfor søgeord

Når du er godt i gang med at foretage din søgeordsanalyse, er søgevolumen en naturligvis en vigtig parameter, da den er et udtryk for, hvor mange søgninger der foretages på det givne søgeord på månedlig basis. I 99.9% af tilfældene er søgeord med høj volume også mere konkurrenceprægede, da helt automatisk vil være flere om buddet på disse søgeord. Betyder det så, at søgeord med lav volume er ligegyldige? NEJ. Nærmest tværtimod. Vi ved, at long-tail søgeord med få søgninger har lavere konkurrence, hvilket gør det lettere at ranke. Derudover ser vi også oftest, at disse søgeord konverterer bedre, da folk er længere i beslutningsprocessen med long-tail søgeord.

Men vi ved også gennem erfaring, at long-tail søgeord kan være svære at finde i tools som SemRush og Ahrefs. Heldigvis kan vi sagtens finde andre løsninger. Et godt sted at starte kan eksempelvis være AnswerThePublic, hvor du kan lave et par gratis udtræk om dagen. Dette tool hjælper dig med at generere en masse forskellige spørgsmål og vinkler på dit emne, som du måske ikke selv var kommet i tanke om.

Når jeg skriver “seo” som emne på AnswerThePublic, får jeg følgende output:

Dette er en god tilføjelse til din søgeordsanalyse. Når vi er i gang med long-tail keywords, må du ALDRIG glemme Google Search Console. Dette er guldminen over dem alle, når det kommer til data indenfor SEO. Der findes mange – som i rigtigt mange muligheder, når det kommer til at identificere keywords i GSC. Her kan du i din filtreringsmuligheder vælge et regexfilter og eksempelvis skrive: (hvad|hvornår|hvor|hvem|hvorfor|hvordan|hvilken), der laver et udtræk på alle de keywords, der indeholder hv-spørgsmålene – og som er blevet eksponeret i de organiske søgninger.

Du kan også prøve at skrive: (\w+\s){3,} – på denne måde kan du lave et udtræk på alle søgeord, der indeholder 3 eller flere ord. Igen meget effektivt til at finde long-tail keywords.

 

Step #4: Søgeintention og clustering

I teorien er vi allerede et sted i analysen nu, hvor man godt kan tillade sig at kalde vores output for en søgeordsanalyse. Men lad os lige gøre det hele lidt lækrere.

Når du laver din søgeordsanalyse er det naturligvis essentielt vigtigt at forstå, hvad brugerne søger efter, når de indtaster et bestemt søgeord eller en sætning. Er de på udkig efter specifikke produkter eller tjenester, eller er de på udkig efter generel information? Ved at analysere brugerintentioner kan du målrette din optimering efter de mest relevante søgeord og opfylde brugernes behov og ønsker bedst muligt. 

Der findes flere forskellige opfattelser af, hvad søgeintention indebærer. Den mest klassiske inddeler søgeintention i fire forskellige:

Informational: betyder at brugeren søger efter oplysninger, svar og viden om et specifikt emne. Disse søgeintentioner kan begynde med: “Hvad er..”, “Hvordan gør jeg..”

Commercial: Søgeintentioner som disse betyder at brugeren er i købsfasen og overvejer at købe et produkt eller tjeneste. Disse søgninger indeholder ofte ord som: “bedste..”, “sammenlign..” eller “anmeldelser..”.

Transactional: Her er forespørgslerne mere målrettet og indikerer at brugeren er klar til at foretage en handling. Disse forespørgsler har ofte “køb..”, “download..” i søgningen.

Navigational: Brugeren søger en bestemt hjemmeside eller på anden form en bestemt destination. Det vil sige at brugeren allerede kender det ønskede mål med søgningen.

En anden måde at anskue søgeintention er clustering. Ved hjælp af tools er det muligt at danne et overblik over, hvilke søgninger der producerer de samme søgeresultater. Eksempelvis producerer søgeord som “søgeordsanalyse” og “hvordan laver man en søgeordsanalyse” næsten to fuldstændige identiske søgeresultater på Google.

 

Step #5: Sæsonudsving – Seasonality

Du har sikkert hørt sætningen “SEO tager tid”, hvilket også kan være rigtigt. Men der er ingen tvivl om, at SEO er en tidskrævende disciplin, når det kommer til selve eksekveringen og produktion af indhold. Derfor er sæsonudsving og seasonality en værdifuld information, du kan inkludere i din søgeordsanalyse. Som eksempel kan du jo prøve at forestille dig, hvor mange der søger efter julepynt i juni-juli versus november-december. Det gør dig i stand til at planlægge contentindsatsen, så du altid er på forkant og et skridt foran.

Sæsonudsving er dog en af de punkter, der kræver en vis ekspertise for at få til at give mening. De simple løsninger vil være anvendelse af Google Keyword Planner eller Google Trends. Erfaringen viser dog, at disse sjældent er særligt præcise. Hvis du gerne vil gerne det et skud, kan du eksempelvis se, at søgeodet “julepynt” har et helt konkret udsving på Google Trends:

Men søgeordet “SEO” er lidt mudret og ikke særlig sæsonbetonet:

 

Step #6: Klikpriser på Google Ads

Arbejder du sideløbende med annoncering på Google Ads? Så kan der være meget guld at hente. Rent strategisk kan du aktivere din søgeordsanalyse på helt nye måder, når du anvender Google Ads-data såsom klikpriser, konverteringer og lignende til at berige din søgeordsanalyse.

Når du har din analyse, kan du trække klikpriserne ud af ‘Keyword Planner’ i Google Ads (her kan du også fangene søgevolumen på tværs af månederne til sæsonudsvingene).

På denne måde bliver det muligt at producere indhold og forsøge at ranke organisk på de rigtige dyre søgetermer i Google Ads. Det kan også være, at man går efter at skabe et indholdsunivers omkring de søgninger, der rent faktisk bringer konverteringer. Mulighederne er uden tvivl mange – og her vil det oftest kun være fantasien, der sætter grænser for potentialet.

 

Step #7: Brug din support- eller salgsafdeling

Hvorfor ikke få inspiration fra den virkelige verden? Hvis du har en support- eller salgsafdeling, vil dine kolleger støde på mange spørgsmål, bekymringer, ris, ros, etc.. Dette kan være brugbart for dig, når du laver din søgeordsanalyse. Det er vigtigt at huske på, at vi producerer content og indhold for brugerens skyld – ikke for Googles skyld. Derfor skal du henvende dig direkte til kunderne. Hør derfor, hvilke udfordringer supporten bliver spurgt om, hvilke bekymringer sælger møder undervejs. Det er en manuel og lidt tung proces, men den giver dig uden tvivl også en bedre forståelse af dine brugere.

Der kan tilføjes mange flere trin til søgeordsanalyse – men vi holder os til disse i første omgang.

 

Værktøjer til søgeordsanalyse

Der er mange SEO værktøjer til rådighed, når det kommer til søgeordsanalyse. Derfor kan være svært at vælge det rigtige, for de bidrager med forskellige ting. Til gengæld findes der nogle værktøjer – både gratis og betalt – der er bredt anvendt, som gennemgås her og vi starter med vores favorit værktøj.:

 

Ahrefs:

Ahrefs er SEO-afdelingens favorit værktøj, og der er en helt særlig grund til det. Ahrefs er nemlig et rigtig godt værktøj til både at finde relevante søgeord til din søgeordsanalyse og vurdere dine konkurrenters søgeord og positioner til en dybdegående konkurrentanalyse. Det er kendt for sin store database af søgeord og backlink-analyse.

Når du har indtastet dine ønskede søgeord i Keyword Explorer i Ahrefs, kan du se, hvordan dine ønskede søgeord klarer sig indenfor forskellige kategorier som:

Keyword Difficulty: Kan give dig et estimat for, hvor svært/nemt det er at ranke i top 10 på søgeordet. Skalaen går fra 0-100, og det er vigtigt at understrege, at det er et skøn og bør derfor tages med et gran salt.

Volume: Søgevolumen er udtryk for, hvor mange månedlige søgninger der er på dit søgeord. Søgevolumen er udregnet som et gennemsnit over de seneste 12 måneder.

Clicks: Er et estimeret tal for, hvor mange månedlige totale antal klik på søgningen.

Global Volume: Hvis det er relevant for dig, kan du også se det globale antal månedlige søgninger.

Derudover kan du bruge Ahrefs til at finde dine konkurrenter ud fra din egen URL ved at trykke på Organic Competitors i venstre side.

Her vises dine SEO-konkurrenter. Der er en sammenligning mellem dig og dine konkurrenter – hvilke søgeord har dine konkurrenter, og hvordan rangerer de i forhold til dig? Det er muligt at se, hvor mange og hvilke søgeord dine konkurrenter har, samt hvilke søgeord I har til fælles. 

Et lille tip – her kan du downloade dine konkurrenters søgeord og lægge dem sammen med dine egne, hvilket giver dig en fyldestgørende søgeordsanalyse.

Er der overhovedet noget negativt at sige om Ahrefs? Ja, det er der. På trods af at Ahrefs bliver betragtet som det ultimative SEO-værktøj på grund af dens omfattende datalag og brugervenlighed, er det desværre bundet bag en betalingsmur og er ikke tilgængeligt gratis.

 

Google Keyword Planner:

Dette er en gratis søgeordsanalyse værktøj, som er tilgængelig for alle, der har en Google Ads-konto. Det giver dig en oversigt over søgevolumen, konkurrence og foreslåede bud på relevante søgeord. Det er også en god måde at finde søgeord relateret til dit hovedsøgeord.

 

SEMrush:

Dette er et betalt værktøj til søgeordsanalyse og konkurrenceanalyse, men det tilbyder også en gratis version med begrænsede funktioner. Det giver dig en detaljeret oversigt over søgevolumen, konkurrence og foreslåede søgeord, og det kan også analysere dine konkurrenters søgeord og rangering.

 

Ubersuggest:

Dette er en gratis søgeordsanalyse værktøj. Det giver dig en oversigt over søgevolumen, konkurrence og foreslåede søgeord, og det kan også analysere dine konkurrenters søgeord og indhold.

 

Keyword Tool:

Dette er en gratis søgeordsanalyse værktøj, som giver dig en liste over foreslåede søgeord relateret til dit hovedsøgeord. Det viser også søgevolumen, konkurrence og foreslåede bud på relevante søgeord.

AnswerThePublic

AnswerThePublic er et stærkt værktøj til at identificere long-tail søgeord omkring et givent emne. Du vælger selv søgeordet, og herfra vil den producere en masse søgeord, du potentielt kan bruge i søgeordsanalysen

 

Google Search Console

Når det kommer til data indenfor SEO, så er Google Search Console guldminen, hvor du kan grave alt guldet frem. Dette er uden sammenligning den bedste kilde til data på din hjemmeside. Selvom sampling og anonymisering af dataen kan være en udfordring, så vil du i mange tilfælde kunne identificere søgeord, som tredjepartsværktøjer som Ahrefs og SEMrush ikke kan give dig. Derfor må du ALDRIG glemme Google Search Console, når du laver søgeordsanalysen.

 

Googles søgeresultater

 
Søgeresultaterne gemmer også på nogle gode indsigter, du kan bruge, når det kommer til søgeordsanalysen.
 
  • Foreslåede søgninger (Suggestions):
    Du kender 100% sikkert ‘foreslåede søgninger’. Når du går i gang med at skrive i søgefeltet, vil der automatisk komme en række forslag på søgninger, som er varianter af den søgning, du er i gang med at foretage dig. Disse vil i mange tilfælde være bruge.

 

  • Folk spørger også om (People also ask):
    Når man foretager en søgning på Google, vil du ofte i midten af siden se en boks med en række spørgsmål, der relaterer sig til din søgning. Brug disse i produktionen af indholdet og bring dig selv et skridt.

 

  • Relaterede søgninger (Related Searches):
    I bunden af søgeresultatet vil du se ‘Relaterede søgninger’. Det fungerer lidt på samme måde som ‘Foreslåede søgninger’. Disse vil også omhandle det emne, branche, information eller produkt, du er i gang med at undersøge.
 

Disse værktøjer kan hjælpe dig med at udføre en grundig søgeordsanalyse og finde de bedste søgeord til din hjemmeside og dit indhold. Det er vigtigt at bemærke, at disse værktøjer kan give forskellige resultater, så det er en god idé at bruge flere værktøjer og sammenligne resultaterne for at få det mest præcise billede af søgeordslandskabet.

 

Hvad koster en søgeordsanalyse?

Prisen for en søgeordsanalyse kan variere. Den er som oftest afhængigt af flere faktorer. Det kan være omfanget af analysen, kompleksiteten din branche eller hvor mange vertikaler, din forretninger dækker. Prisen på en søgeordsanalyse vil også variere mellem SEO-bureauer og SEO-konsulenter.

Det er vigtigt at bemærke, at en søgeordsanalyse normalt er en del af en større SEO eller en mere holistisk marketing strategi. Prisen for en søgeordsanalyse kan derfor også være inkluderet som en del af en samlet pakkepris for hele SEO-strategien. I mange tilfælde vil det give mening at snakke om, hvad SEO koster som en helhed hos de enkelte bureauer.

Overvejer du om SEO er det rigtige for jer?

I teorien kan du sagtens kaste dig ud i at lave din egen søgeordsanalyse. Ved at anvende gratis søgeordsanalyse værktøjer kan du komme et godt stykke af vejen. Til gengæld skal du forvente, at resultatet ikke vil være 100% på niveau med, hvis du anvender eksempelvis et SEO-bureau til at udføre din keyword research.

Denne metrik er i virkeligheden et kunstigt tal, der forsøger at udtrykke, hvor svært er det at komme til tops i søgninger på Google. Værdien forsøger at sammenholde, hvor stærke og hvor meget autoritet domænerne i top 10 har. Denne autoritet udregnes ud fra din backlinkprofil. Disse tal kan også trækkes ud fra Ahrefs og SEMrush

Er det brugbart? Tja, måske for nogle. Det er langt den mest afgørende information at have med i sin keyword research

Intern linkbuilding er et stærkt værktøj til at understøtte sin søgeordsanalyse. Det er i søgeordsanalysen, hvor du udvælger dine kritiske keywords – og der kan interne links blive en vigtig faktor ift. at understøtte med de rigtige ankertekster. Eksempelvis er en ankertekst, der lyder således: “Læs mere her”. Du vil gerne give søgemaskinen mere at arbejde med. Det kan enten være en relevant sætning eller et relevant keyword. Som eksempel vil ‘esg‘ være en god ankertekst.

Del dette indlæg
Relaterede indlæg

SEO rådgivning

SEO rådgivning kan være nøglen til at forbedre din virksomheds synlighed online, men det

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er et af de første skridt, du tager, når du kaster dig ud
Previous
Next