Sådan bliver du SEO-specialist hos Refyne

Hvad er en SEO-specialist?

 

En SEO-specialist er en person, der er specialiseret inden for søgemaskineoptimering (SEO) og arbejder med at forbedre en hjemmesides synlighed og placering på søgemaskiner som Google. Målet er at tiltrække flere besøgende og potentielle kunder til virksomhedens hjemmeside ved at øge dens organiske (ikke-betalte) søgemaskineresultater.

SEO-specialister analyserer, planlægger og implementerer forskellige strategier og teknikker for at optimere hjemmesider, herunder søgeordsanalyse, on-page optimering, linkbuilding og teknisk SEO.

Eksempel: Job som SEO Specialist hos Refyne

OBS: Ovenstående er et tidligere eksempel på en jobbeskrivelse for en SEO-specialist:

Se aktuelle jobopslag

Vi søger en Senior SEO Specialist, som tænker kommercielt og kan drive vores kunders ambitiøse agendaer sammen med et dedikeret team. Vi håber, du har lyst til at bidrage til vores faglige og sociale kultur og hjælpe os med at skubbe branchen i den rigtige retning.

Som Senior SEO Specialist træder du direkte ind på ét af vores to øverste løntrin, afhængig af din erfaring. Desuden skelner vi mellem de medarbejderfordele, som vi mener bør være til stede på alle arbejdspladser – og dem, som vi også har:

  • Din løn vil være mellem 33.000 – 52.000 kr. om måneden, afhængig af din erfaring
  • Pensionsordning gennem Grandhood med 5% arbejdsgiverbetalt pension
  • Kvartalsbonusmodel – skulle du mod forventning have arbejdet mere end dine nominaltimer, udbetales disse som bonus
  • Årsbonusmodel – andel i årligt overskud, når du har været ansat i 18+ måneder.

Alt det, der skal være der:

  • Opkvalificering og betalt adgang til kurser, efteruddannelse m.m.
  • 5 ugers ferie + 5 feriefridage
  • Ny mobiltelefon & computer – er du til PC eller Mac?
  • Betalt internet til dit hjem
  • Betalt mobilabonnement
  • Betalt fitnessabonnement
  • Fantastisk frokostordning
  • Sociale arrangementer – jævnligt
  • Sundhedsikring
  • Firmakort med midler til kundepleje, transport, mad på farten m.m.
  • En fleksibel arbejdsplads, som omfavner remote-work

Derfor bør du i virkeligheden overveje Refyne:

I virkeligheden bør du overveje et job hos Refyne, hvis du gerne vil have en hverdag med høj faglighed, højt til loftet og højt humør. I Refyne indretter vi vores arbejde og hverdag noget anderledes, end hvad du måske er vant til fra branchen:

  • Du ved bedst. Du er den bedste til at konsultere dine kunder og ved, hvad og hvor meget der skal til for at lykkes. Derfor tænker vi ikke i pakkeløsninger og faste retainers – vores kunder betaler for, hvad de får.
  • Du bliver en del af et decideret senior team (50% af vores ansatte har mere end 6 års erfaring indenfor deres speciale)
  • Du er lead på færre kunder (i gennemsnit er man lead på 2,2 kunder som seniorkonsulent)
  • Du har berøring med 2-7 kunder (i gennemsnit har vi berøring med 5,2 kunder pr. medarbejder måned)
  • Du får erfaring med at drive større setups (vores gennemsnitlige kundestørrelse er 53,8 timer pr. md)
  • Du har vores tillid – vi stoler på, at du er den bedste til selv at tage stilling til hvor og hvornår, du arbejder, til hvordan, du forvalter pengene på dit firmakort
  • Du bliver en del af en stabil og tryg arbejdsplads, hvor vi passer på hinanden
  • Dine kollegaer er dine tætteste sparringspartnere, og du bruger deres input og værdsætter deres mening
  • Du kan rådgive uafhængigt og bliver ikke presset ud i en situation, hvor du skal sælge noget, du ikke tror på
  • Du får maksimalt tildelt 90 kundetimer.

Vi gør det ikke for at være anderledes, men fordi vi tror på at ovenstående tiltag skaber de bedste rammer for at lykkes – fagligt, som hold og som mennesker. Hver dag.


En dag som Senior SEO Specialist hos Refyne:

  • Du arbejder tæt sammen med en håndfuld ambitiøse kunder, som du får indgående forretningskendskab til. Du bruger din viden og erfaring til at udforme årlige SEO-strategier designet til at løse de udfordringer, de står overfor.
  • Du fungerer som den primære kontakt for dine kunder, som du gerne vil bygge en stærk relation og stor tillid til, fordi du tror på at dette er grobund for stærke og langvarige partnerskaber.
  • Du vil i samarbejde med kollegaer og kunder udforme og implementere SEO tiltag og indholdsstrategier, der understøtter kundens mål og indfrier deres ambitioner.
  • Du sætter en ære i at gøre SEO-data og resultater fra fx Google Search Console og Google Analytics forståelige overfor dine kunder og har modet til at dele alle dine successer såvel som udfordringer med disse.
  • Du ved at dine kollegaers arbejde har indflydelse på dit og bidrager aktivt med nye ideer og inputs til, hvordan vi sammen laver den bedste SEO strategi, der tilgodeser synergierne mellem kanalerne og understøtter vores kundes forretning bedst.
  • Du er altid på udkig efter bedre måder at drive og udvikle dit speciale, arbejdsgang og forretningsområde på, som du gerne byder ind med overfor kollegaer og partnere.

Dine erfaringer som SEO specialist:

  • Du er ambitiøs og har en brændende passion om at være blandt de bedste indenfor dit felt
  • Du har minimum 4 års fuldtidserfaring med SEO
  • Du har kendskab til gængse SEO-værktøjer som f.eks. SEMrush, Ahrefs, Moz, Screaming Frog, Google Search Console m.fl.
  • Du har indgående kendskab til Excel, Google Sheets m.v.
  • Du besidder en naturlig analytisk tilgang til løsning af opgaver
  • Du ønsker at være en del af et bureau, som arbejder proaktivt for at gøre en forskel for ansatte og kunder.

Hvem er Refyne?

Refyne tæller 25+ dygtige specialister fordelt på vores to kontorer i Aarhus og København. Vores kunder tæller 3 Mobil, Zizzi, jem&fix, OK a.m.b.a, SOFACOMPANY, HIFI Klubben og Sinful.

Refyne så dagens lys i november 2020, da nogle af branchens mest garvede seniorfolk samledes om at redefinere måden, hvorpå man driver succesfulde partnerskaber.

Måden var at skabe de bedste vilkår for høj faglighed, personlig udvikling og tryghed for vores ansatte, samt en fuldstændig transparent og ærlig tilgang overfor vores kunder, som vi mener skaber de bedste og langvarige relationer.


Hvordan er lønnen for SEO-specialister i Danmark?

Lønnen for en person med jobtitlen SEO-specialist varierer meget . Ifølge Jobindexs beregner var der i 2023 42 personer, som havde titlen ”SEO Specialist” eller ”SEO konsulent”. Den gennemsnitlige månedlige bruttoløn for disse to roller var 36.315 kr. (inkl. pension). Dertil skal du naturligvis også tage højde for eventuelle overheadomkostninger såsom IT, feriegodtgørelse og frokostordninger.

Husk, at lønnen kan variere, og at disse tal er vejledende. Mange virksomheder tilbyder også bonusser og incitamenter baseret på præstationer, hvilket kan øge den samlede indtjening for en SEO Specialist.


Hvad tjener en SEO-specialist hos Refyne?

Hos Refyne får en fuldtidsansat ”SEO-specialist” (internt kaldet ”SEO-konsulent”) en løn mellem 42.000 og 46.200 kr. (inkl. pension).

Sammenlignet med gennemsnitslønnen for ”SEO-konsulent” og ”SEO-specialist” ifølge Jobindex-data, ligger lønnen hos Refyne henholdsvis 15,65% (42.000 kr.) eller 27,22% (46.200 kr.) højere end gennemsnittet.

billede af lønberegning for SEO-specialister

Beregn din egen løn som SEO-specialist her


Hvilken type SEO-specialist vil du være?

Selvom de fleste formentlig tænker, at en SEO-specialist i sig selv er meget specialiseret, så vil de fleste SEO-specialister ofte specialiserer sig dybere. Der findes nemlig forskellige veje at gå, når du ønsker at blive en SEO- specialist.

Overordnet set kan man opdele SEO-specialister i tre kategorier: Content specialister, Link Building specialister og tekniske SEO-specialister. Nedenfor gennemgår vi forskellen:

  • En content specialist arbejder primært med at skabe kvalitetsindhold, der er optimeret til både brugere og søgemaskiner. Dette inkluderer at skrive engagerende og informativt indhold samt at udføre søgeordsanalyser for at forbedre synlighed og ranking.
  • En Link Building Specialist fokuserer på at skaffe værdifulde og relevante indgående links til en hjemmeside. Dette gøres gennem forskellige metoder såsom at udgive gæsteindlæg og arbejde med digital PR med det formål at skaffe links.
  • En Teknisk SEO-specialist arbejder med at optimere en hjemmesides tekniske aspekter. Teknisk SEO kan blandt andet omfatte websitets hastighed, struktur, og mobilvenlighed. 

Det er vigtigt at vælge den rette SEO-specialisering, der passer bedst til dine færdigheder og interesser, da det vil øge dine chancer for succes i branchen.


3 Gode grunde til at blive SEO-specialist:

Der findes mange gode grunde til at overveje en karriere som SEO-specialist. Feltet er fortsat i vækst, og selvom at digital markedsføring fortsat er i vækst, har SEO livsnødvendigt for mange virksomheder. Hvis du stadig ikke er overbevist, får du her et par grunde til, at du måske overvejer at blive en SEO-specialist:


1. Du lærer at forstå målgrupper i dybden

Som SEO-specialist er det afgørende, at du er i stand til at skrive indhold, der appellerer til målgruppen og rammer intentionen med brugernes søgning. For eksempel, hvis du er landet her ved at søge på “SEO-specialist”, vil en dygtig specialist forstå, at årsagen til, at dette blogindlæg klarer sig godt, skyldes, at de fleste, der søger på “SEO-specialist”, leder efter information om jobbet frem for generisk information om SEO.  Derfor indeholder dette indlæg blandt andet en introduktion til jobbet efterfulgt af en jobbeskrivelse.


2. Du lærer at tilpasse dig ændringer

Hvis du er typen, der hele tiden søger ny viden og har stor interesse for alt digitalt, ville en karriere inden for SEO være et godt match for dig. En ekspert inden for SEO ved, at det er vigtigt konstant at studere ændringer i Googles algoritme og tilpasse sig for at øge trafikken fra søgemaskiner og forblive effektiv som SEO-ekspert. En SEO-specialist skal hele tiden være på dupperne, da man aldrig ved, hvilke ændringer der kan være lige rundt om hjørnet. Hvis det lyder spændende for dig, vil et job inden for SEO være et godt valg.


3. Du kan overføre din viden til andre jobs

Når du har opnået et sæt af SEO færdigheder og har mestret forskellige SEO værktøjer, vil du blive en attraktiv kandidat til mange andre job i forskellige brancher og virksomheder. Efter et par år som SEO-specialist vil du bemærke, at jobbeskrivelser fra andre relaterede job minder meget om de opgaver, du har måttet mestre som SEO-specialist. Som erfaren specialist vil du uden tvivl blive dygtig inden for felter såsom kommunikation, indholdsforvaltning, digital markedsføring og opnå en betydeligt bedre teknisk forståelse.

 

FAQ om SEO-Specialister

En SEO-specialist og en SEO konsulent har ofte overlappende roller og ansvarsområder, men der er visse forskelle mellem de to. F.eks. Vil en konsulent ofte være en ekstern rådgiver, som arbejder hos et SEO bureau, hvorimod en SEO-specialist ofte dækker over en intern SEO-rolle hos en given virksomhed.

Det kræver ikke nødvendigvis en formel uddannelse at blive en SEO-specialist, men det kan for nogle være en fordel, hvis du har en uddannelse indenfor enten kommunikation og marketing eller indenfor programmering.

Ordentlighed er én af de bærende søjler hos Refyne. Ordentlighed er for os b.la. at skabe og tilbyde de absolut bedste rammer og vilkår at arbejde under. Vi tror nemlig på, at de bedste rammer kultiverer de bedste ydelser og resultater for vores kunder. Vi har en klar ambition om at være de dygtigste, og det bliver vi kun ved at fastholde og tiltrække de dygtigste profiler til holdet. Og kvalitet, ja det koster, som bekendt.

 I langt de fleste tilfælde er det en god idé at benytte en SEO-specialist til at opnå mere kvalificeret trafik til din hjemmeside. SEO er en langstrakt, kontinuerlig indsats, og derfor giver det mening at bruge en SEO-specialist. Ofte vil det være den bedste løsning at hyre en ekstern specialist fra et bureau til at optimere dit website fremfor at ansætte en SEO-specialist i virksomheden. En specialist fra et bureau har oftest stor erfaring med mange forskellige brancher og har altid fingeren på pulsen indenfor, hvad der rører sig.

Del dette indlæg
Relaterede indlæg

SEO rådgivning

SEO rådgivning kan være nøglen til at forbedre din virksomheds synlighed online, men det

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er et af de første skridt, du tager, når du kaster dig ud
Previous
Next