Den digitale forbruger er tilstede på adskillige platforme og bliver eksponeret for tusindevis af annoncer, hver eneste dag. Det gør det dyrt at købe trafik og nye kunder til din forretning.
Når du har formået at skabe opmærksomhed omkring dit brand og din forretning – og dermed også trafik til dit website, er det afgørende for din succes, at du har en optimal strategi for din retargeting annoncering på Facebook og Instagram (Meta).
Hvad er Facebook Retargeting?
Retargeting er en af de mest effektive måder til at fastholde dine besøgende i dit marketing flow. Konkret betyder retargeting, at du eksponerer besøgende på din hjemmeside for annoncer, efter at de har forladt dit website. Hvis du har en Facebook Pixel installeret på din hjemmeside, og hvis brugeren tillader sporing af cookies, kan du efterfølgende eksponere brugeren for dine annoncer i op til 180 dage på Metas platforme, herunder Facebook, Instagram og Messenger.
Langt de fleste virksomheder kører retargeting eller bør køre retargeting. I modsætning til at skabe brandkendskab i en bred målgruppe, har vi retargeting, som både er billigere og giver resultater indenfor en kort tidshorisont.
Type af annoncering | Re-targeting (Har interageret-målgruppe) | Targeting (Har ikke interageret-målgruppe) |
ROAS i annonceplatformen | Højere | Lavere |
Effekt her og nu | Høj | Lav |
Opbygning af interesse | Lav | Høj |
Branding effekt | Lav | Høj |
På de digitale annonceringsplatforme betales der typisk en pris pr. CPM – altså, pris pr. 1000 visninger. Din CPM vil på Meta (Facebook & Instagram) ofte være omkring 20-100 kr.
Hvis dit website får 10.000 besøgende om måneden, koster det dermed mellem 200 og 1.000 kr., for at gen-eksponere brugerne for et udvalg budskab, udvalgte produkter, m.v.
Det er effektfuldt.
Har du ikke indsamlet en e-mail på alle dine besøgende (hvilket du realistisk set kun gør på en brøkdel af dine besøgende), har du ellers ingen muligheder for geneksponere dem, efter de forlader dit website – medmindre du bruger retargeting.
Fordi du har har mulighed for at vise annoncer til brugerne med det samme, efter de har forladt dit website, er der typisk en meget høj ROAS (annonceafkast) på retargeting annoncer.
Hvad er forskellen på Facebook retargeting og remarketing?
Som udgangspunkt er retargeting og remarketing det samme – en påvirkning af allerede interesserede brugere, som enten har interageret med dit website, dine digitale profiler, e-mail lister, eller lignende.
Facebook (Meta) kalder det for retargeting, mens Google kalder det for remarketing. Remarketing er dermed ofte det ord der bruges, når det handler om annoncering gennem Googles annonceplatform, Google Ads. Remarketing kan bruges i forbindelse med Paid Search, Display Annoncering og Googles dedikerede kampagner til app-annoncering.
Hvordan virker retargeting på facebook?
Når en bruger har besøgt dit website, kan du efterfølgende eksponere brugeren for et eller flere budskaber.
Når en bruger accepterer cookies på et website, kan annonceplatforme, hvis sporing er opsat, bruge disse cookies til at identificere brugeren på tværs af websites – så når brugeren efterfølgende går til Facebook, kan Facebook identificere brugeren og eksponere brugeren for relevante annoncer – f.eks. for det website, brugeren netop har besøgt.
Fordele ved facebook retargeting
I marketingbranchen er der ingen, der er uenige: Retargeting giver i langt de fleste tilfælde mening.
Fordele ved Facebook Retargeting:
- Relevans.
Du kan eksponere besøgende af dit website direkte efter de har forladt det – hvilket gør at du har mulighed for at kommunikere indhold, som er relevant ift. brugerens interesse og engagement. Eksempel: Har brugeren besøgt Kategori X, kan du eksponere brugeren for Kategori X-relaterede produkter efterfølgende. - Højt annonceafkast på dit mediespend.
Fordi du ikke skal ud at ramme hundredetusinder af unikke brugere, men kun dem der har besøgt dit website, er det ofte billigt at køre retargeting. På Facebook afregnes der på CPM niveau – pr. 1.000 visninger. - Effektfuldt.
På grund af aktualiteten, som du kan skabe, kombineret med den skræddersyede kommunikation, er Re-targeting yderst effektfuldt.
Hvordan opsættes retargeting?
For at opsætte dine retargeting annoncer, kræver det et teknisk fundament.
Det er en nødvendighed, at du har en pixel opsat, for at kunne indsamle cookies og efterfølgende ramme brugeren på platformen.
Hvis du ikke allerede har din pixel opsat, kan du gøre dit direkte fra din Business Manager (Virksomhedsinstillinger).
- Gå til Virksomhedsindstillinger / Business Settings
- Vælg Datakilder (Data Sources)
- Vælg Pixels
- Tryk på Tilføj Pixel
- Giv din Pixel et navn og tryk derefter på Opret
- Herefter vælger du “Opsæt din Pixel nu”
Herefter har du mulighed for at bruge en Partner Integration (f.eks. Ved brug af Shopfiy) eller ved at vælge “Indsæt koden manuelt på dit website”. De fleste vægler den manuelle løsning.
Koden skal placeres nederst i din websitekodes “Head” tag. Kopier din Meta Pixel Code, indsæt den det rette sted på dit website – og tryk Fortsæt.
Voila! Nu har du opsat din Facebook Pixel.
På en Facebook Pixel kan du opsætte diverse events, som f.eks. Sporing af Køb, Tilføjelser til Indkøbskurv, ViewContent, Påbegyndt betaling, m.v Hvis du ikke har en webshop, kan du også tilføje Custom Events, som f.eks., når der trykkes på en specifik knap, en bestemt URL besøges, eller lignende. Det er næsten kun fantasien, som sætter grænser her.
Når du har opsat din pixel kan du under din “Målgruppeadministrator” – Audience Manageren, oprette målgrupper, f.eks. Baseret på hvilke URL’s de har besøgt. Du kan f.eks. Vælge at lave en målgruppe med “All website visitors”, indenfor de sidste 30 dage, som du kan bruge som din standardmålgruppe.
NOTE: Cookies har i de seneste år været debatteret meget og med god grund. Der er efterhånden flere og flere, som vælger ikke at acceptere cookies på websites. Og når det sker, kan du ikke retargeting dem med Cookies. Herudover udløber cookies hurtigt – specielt på iOS devices, hvor du allerede efter en dag vil opleve, ikke at kunne ramme folk igen.
Et alternativ til cookiebasseret retargeting, er at opsætte serverside tracking.
Serverside tracking giver dig mulighed for at spore brugere, baseret på andet end cookies. Vi har en hel artikel, som beskriver serverside tracking, som du kan gå i dybden med.
Facebook retargeting: 8 punkter du skal være opmærksom på:
1. Test hvad dit Campaign Objective skal være
Når du kører en retargeting kampagne på Facebook, er dit formål ofte at skabe salg eller trafik til dit website. Derfor vil det naturlige være, at du vælger et af dem som objective – altså, det der er formålet med kampagnen. Dét, som du vil optimere imod.
Trafik: Optimering mod trafik har de fordele, at du vil opleve en billig pris pr. klik. Fordelene ved det, er, at du får den maksimale trafik volumen ud af dit annoncebudget. En af ulemperne kan være, at fordi du kun optimerer mod, at folk i din målgruppe skal klikke på din annonce. Derfor er kvaliteten af trafikken heller ikke særlig høj.
Conversions: Optimering mod konverteringer har de fordele, at du vil opleve at kvaliteten af din trafik er højere, end hvis der optimeres mod trafik. Omvendt, vil du formentligt få færre kliks ind til dit website. Når du optimerer mod konverteringer – f.eks. Køb eller AddToCart, vil algoritmen gå efter at få interaktioner på din annonce, fra de personer, som er mest tilbøjelige til at foretage konverteringshandlingen.
Det kræver data at give algoritmen de rette forudsætninger for at finde de rigtige mennesker. Hvis du optimerer mod konverteringer, skal du også sørge for at vælge et konverteringspunkt, som har nok volumen. Hvis du eksempelvis kun skaber 10 køb om ugen (eller leads, addtocarts, etc.) fra din retargeting annonce, så vil den formentligt stå fast i “Læringsfasen” og dermed ikke komme ud at flyve ordentligt.
Det kan derfor være en god ide at teste konverteringsmål, som du får mange af – og så, på sigt, efterhånden som du får skaleret din volumen, vælge konverteringsmål, som er længere ned i tragten / brugerrejsen.
2. Udnyt mulighederne med funnels
Hvis du har en købsrejse, som er lang, er det en god ide at segmentere dine retargeting målgrupper. I stedet for at alle skal have de samme annoncer løbende, har du mulighed for at sætte en automatisk struktur op.
En velkendt taktik, kunne være at f.eks:
- Opbyg en målgruppe med personer, der besøgte dit website indenfor 1-3 dage.
- Opbyg en målgruppe med personer, der besøgte dit website indenfor 4-7 dage.
- Opbyg en målgruppe med personer, der besøgte dit website indenfor +7 dage.
På den måde kan du lave et annoncesæt (ad set) til hver målgruppe og dermed vise forskelligt kommunikation, baseret på hvornår de sidst var inde på din hjemmeside.
Hvis de lige har været på din hjemmeside, kan det være det er relevant, at vise fordele ved at bestille nu.
Omvendt, er det 14 dage siden du har været inde på hjemmesiden, kan det være det er bedre for dig, at inspirere i stedet.
3. Brug kundelister til Retargeting – ikke kun Pixel data
Udover cookies og serverside tracking, som kilde til dine re-targeting målgrupper, kan du også gøre brug af kundeliste.
Eller med andre ord:
E-mails.
Hvis du har indsamlet e-mails over kunder eller generelt har et CRM system, hvor du har accept til at bruge e-mails til markedsføring, kan kundeliste også bruges til dit retargeting flow.
Kundelister kan uploades manuelt til business manageren, under “Målgrupper”. Hvis du har et CRM/Automation platform, som f.eks. Klaviyo, Mailchimp, el. Lignende, kan du sætte en automatisk integration op, som synkroniserer og holder dine e-mail liser opdaterede i Meta.
Hvis du vil gå hele vejen i dit arbejde med maillister, kan du undersøge muligheden for en CDP, som kan bruges til aktivering af din 1st party data – på platforme som f.eks Meta.
4. Udnyt mulighederne for at geneksponere din engagerede følgere
Det behøver ikke kun at være interaktioner med dit website, som du baserer din retargeting indsats på. Du kan også opbygge målgrupper på brugere, som for nyligt har interageret med dine Facebook og Instagram sider. Det kan f.eks. være brugere, som følger siden, eller som for nyligt har interageret med organiske opslag.
Det er en ofte overset mulighed, fordi målgruppen formentligt ikke er særlig stor – men den er værd at tage med. Enten som et isoleret spor i din indsats, eller som en del af det eksisternde spor, som du kører.
5. CDP: Et uforløst potentiale til geneksponering af loyale kunder
Hvis du ejer eller arbejder for en virksomhed, som har en del data og omsætning, kan en CDP muligvis give mening. En CDP er ofte oplagt for webshops, som har mange transaktioner og eksisterende kunder. En CDP, eller “Customer Data Platform” er et værktøj du kan bruge, som giver dig mulighed for at skræddersy automatiserede målgrupper.
Det giver dig mulighed for at lave et setup, hvor du kan kommunikere specifikt til personer, som f.eks. opfylder følgende krav:
- Har en livstidsværdi på over 4.000 kr., har gennemført 5 transaktioner og har købt indenfor 2 uger.
- Har købt frekvens gennem f.eks. 2 år, men som ikke har placeret en ordre indenfor de sidste 3 måneder.
I stedet for at pulje alle dine kunder sammen, har du altså mulighed for at opsætte regler – og på den måde, skræddersy din kommunikation, til den aktuelle ‘situation’ som brugeren befinder sig i, netop nu.
6. Attribuering af salg og omsætning til Facebook retargeting
Din retargeting kampagne vil formentligt have en noget højere ROAS eller lavere CPA, end de resternede kampagner på din annoncekonto – f.eks. de kampagner, som går ud til en bredere målgruppe.
Grunden til det skyldes at personer i din retargeting målgruppe allerede kender din virksomhed og fornyligt har interageret med f.eks. Din hjemmeside. Derfor er det en meget varm målgruppe, modsat hvis du målretter med f.eks. Look-a-likes eller interesser, vil du ofte henvende dig til en kold målgruppe.
Retargeting har ofte til formål at “lukke salget”, hvor de brede (kolde) målgrupper, ofte har til formål at skabe interesse og overvejelse.
Derfor kan du heller ikke sammenligne din ROAS på dine retargeting kampagner, med andre kampagnetyper. Fordi det er to vidt forskellige aktiviteter.
7. Ad Sequency kan fastholde relevans
En typisk fejl som begåes, er at køre de samme 1-2-3 annoncer i rotation i en retargeting kampagne.
Et hurtigt hack’ er at benytte ad sequency. Altså sørge for, at brugeren ikke får den samme annonce hele tiden, men at der sker en automatisk rotation af dine annoncer, som gør at brugerne vil blive eksponeret for forskelligt indhold – frem for det samme indhold 5 gange.
Det giver både højere klikrate (CTR), og i sidste ende en højere ROAS og lavere CPA.
8. Ad Rotation i dine retargeting kampagner, gør at du kan fastholde en høj CTR
I forlængelse af Ad Sequency, kan du også overveje Ad Rotation. Ad Rotation er en feature du kan bruge, hvis du gerne vil rotere indholdet i dine kampagner, baseret på f.eks. Frekvens, tidsinterval eller performance (hvis CTR begynder at falde, vil den prioritere de andre annoncer i en periode).
Det giver bedre performance.
På de setups vi har testet ad rotation, ser vi i 8/10 tilfælde forbedret performance.
Ad Rotation kan opsættes gennem tredjepartsværktøjer, såsom f.eks. Smartly.
9. Optimer mod reach – det kan være din mulighed for at sænke din CPA med 32%
En konkret case som vi har lavet:
Vi testede 5 forksellige kunder på samme tid, hvor vi først optimerede mod Konverteringer og Trafik og senere udelukkende mod Reach (Visninger i målgruppen).
Hvad vi opdagede, var at vi formåede at sænke CPA med i gennemsnit 32%.
Vores tese er at vi ikke altid behøver at optimere mod trafik eller konverteringer i en så varm målgruppe, som retargeting er. Her kan vi ramme alle i målgruppen markant billigfere ved at gøre brug af Reach som Objective. Reach sikrer nemlig en markant lavere CPM, fordi kampagnen kun sørger for at vise dine annoncer til så mange personer som muligt (i din retargeting målgruppe).
Og fordi at målgruppen er så relevant og aktuel som den er, så skabte vi alligevel trafik og konverteringer – men til en noget lavere pris, fordi der blev optimeret mod Reach.
Skal vi hjælpe med din retargeting strategi?
Jeg håber du har fået en fornemmelse af, hvor stærkt retargeting kan være. Jeg håber også du har fået en fornemmelse af, at der er mange muligheder.
Du kan opnå glimrende resultater ved at køre en simpel retargeting kampagne, men der findes også et ekstra lag af muligheder, som kan være med til at forbedre setuppet yderligere, såsom f.eks. Serverside tracking, CDP, brugerflows, test af objectives, m.v.
Hos Refyne har vi mange års erfaring med annoncering på sociale medier, herunder Facebook og Instagram. Kontakt os, hvis du ønsker en uforpligtende snak om mulighederne for din retargeting strategi.