Hvad koster SEO i 2024?
Et spørgsmål, vi ofte møder fra potentielle kunder, er: “Hvad koster SEO?”. Vores svar er, at prisen for effektiv SEO starter fra 6.500+ kr. pr. måned, og timeprisen varierer mellem 450 og 1.350 kr., afhængig af konsulentens erfaringsniveau.
Du skal se dette som en rettesnor, da prisen på SEO-optimering og -rådgivning vil afhænge af flere faktorer, såsom din branche, dit website, omfanget af det arbejde der skal laves, samt dine målsætninger m.m.
Formålet med denne artikel er at klæde dig bedst muligt på til at kunne navigere mellem de forskellige prismodeller, der findes i markedet. Du får desuden konkrete råd til valg af bureau og prismodel – det kan nemlig være dyrt at købe billigt.
Vores SEO konsulentpriser:
Hos Refyne fastsætter vi timepriser for vores SEO konsulenter baseret på deres erfaring inden for branchen. Vi har fire forskellige kategorier af konsulenter, og hver kategori har en gennemsnitserfaring og en tilsvarende timepris.
- SEO Senior Konsulent: 1.350 kr. pr. time (Gennemsnitlig erfaring: 7,8 år)
- SEO Konsulent: 1.050 kr. pr. time (Gennemsnitlig erfaring: 3,8 år)
- SEO Analyst: 850 kr. pr. time (Gennemsnitlig erfaring: 2,8 år)
- SEO Associate: 450 kr. pr. time (Gennemsnitlig erfaring: 2,0 år)
Ved at differentiere timepriserne baseret på erfaring kan vi hos Refyne tilbyde dig som kunde en passende konsulent, der matcher dit budget og kompleksitetsbehov. Samtidig mener vi, at det er mere fair at være 100% transparente om, hvem der udfører arbejdet, så du som kunde har fuld klarhed omkring den ekspertise, som du betaler for.
Hvad koster en SEO aftale hos Refyne?
Vores SEO aftaler varierer fra 6.500 til over 70.000 kr. pr. måned med en gennemsnitlig timepris på 1.050 kr. ekskl. moms.
For aftaler under 10.000 kr. pr. måned fungerer vi primært som rådgivere for kunden.
I større aftaler på over 70.000 kr. står Refyne for hovedparten af udførelsen af kundens SEO-arbejde.
Hvordan er priserne på SEO i Danmark?
Prisen for SEO kan variere meget afhængig af en række faktorer. Blandt disse faktorer finder vi virksomhedens størrelse, konkurrence, mål og omfang af SEO-arbejdet. Når du leder efter priser, vil du møde forskellige afregningsmodeller og dertil forskellige priser afhængigt af afregningsmodellen. Nedenfor finder du nogle generelle prisniveauer, men vær opmærksom på, at disse tal kan variere meget og er erfaringsbaseret:
- Freelance SEO konsulenter: Typisk kan en freelance SEO-konsulent koste mellem 400 og 1000 kr. per time afhængig af konsulents erfaringsniveau og ekspertise.
- Bureau med fast retainer: Priserne for SEO-retainere (Abonnementer) kan variere meget, men generelt ligger de mellem 5.000 og 50.000 kr. om måneden for små og mellemstore virksomheder. For større virksomheder kan priserne være op mod 100.000 kr. eller højere.
- SEO pakker: Nogle SEO-leverandører tilbyder fast pris SEO-pakker, der kan koste mellem 3.000 og 20.000 kr. per måned afhængig af omfanget af arbejdet og de inkluderede tjenester.
- Fast pris SEO projekter / kampagner: I nogle tilfælde kan SEO-arbejde faktureres som en fast pris for et specifikt projekt. Priserne for dette kan variere meget, afhængigt af projektets størrelse og kompleksitet.
Undersøgelse: Hvordan prissættes SEO i resten af verden (350+ besvarelser)
Ahrefs er en af de få kilder, som har undersøgt, hvordan bureauer og konsulenter prissætter deres services og ydelser. Resultaterne tager udgangspunkt i flere lande, så det er ikke 100% overførbart til en dansk kontekst, men alligevel er tallene de tætteste, vi kommer på noget, som ikke blot er erfaringsbaseret.
Kigger vi på tallene fra deres undersøgelse, viser den blandt andet priser på SEO:
- SEO konsulenter: Ca. 1.200 kr. pr. time
- SEO bureauer: Ca. 700 kr. pr. time
- SEO freelancers: Ca. 500 kr. pr. time
Sammenligner vi disse SEO priser med danske priser, stemmer tallene nogenlunde overens. Tallet for SEO bureauer er dog til den lave side af prisskalaen.
Hvad skal du være opmærksom på, før du køber SEO? Hvornår er SEO for billigt?
En rettesnor er nyttig i langt de fleste sammenhænge. Det er den også her. En god tommelfingerregel er, at hvis du bliver fremlagt en SEO-løsning på under 3.000 kroner månedligt, bør du løbe skrigende bort. Bureauer eller konsulenter, som tilbyder SEO i de prisniveauer, leverer for det meste kun automatiserede rapporter, som intet rykker ved dine placeringer på dine forretningskritiske søgeord. I bedste fald ender du med at opnå synlighed på søgeord, som ingen søger på, eller som ikke driver nogle konverteringer til din virksomhed.
Hvis du har i sinde at bruge under 3.000 kr. på SEO om måneden, er det en klar anbefaling, at du i stedet:
- Puljer dit budget sammen til at lave et større projekt hos et seriøst bureau / konsulent.
- Bruger pengene på betalte kanaler såsom: Google Ads eller Paid Social (Facebook, Instagram etc.)
Udover ovenstående kan det være nyttigt, at du forstår, hvordan prisen på SEO afregnes på tværs af forskellige bureauer og freelancers. Det får du en gennemgang af i følgende afsnit.
Hvor stort skal dit SEO budget være?
For at finde ud af hvor meget du kan forvente at skulle afsætte til dit SEO-budget, bør du tage afsæt i de websites, der pt. rangerer øverst på de søgeord, du ønsker at få trafik fra. Når du studerer disse, bør du kigge nærmere på kvaliteten og mængden af deres indhold og efterfølgende kigge på, hvor mange eksterne links de har til deres website.
Sammenligner du dette med dit eget website, vil du få en nogenlunde idé om, hvor meget indhold, der skal produceres, samt hvor mange eksterne links, du bør gå efter at få. Det kan give dig en god idé om, hvor stort dit budget bør være, hvis din SEO strategi ellers er at blive markedsleder inden for din kategori.
Estimeringsøvelsen kan meget groft sættes op på følgende måde via Ahrefs:
Sammenligning af antal unikke eksterne domæner
(Blå) Markedsleder: 910 unikke eksterne links
(Orange) Dit website: 601 unikke eksterne links
Forskel i antal links: 309 unikke eksterne links
Sammenligning af antal organiske sider
(Blå) Markedsleder:: 810 landingsider
(Orange) Dit website: 337 landingsider
Forskel i antal sider: 473 landingsider
Med udgangspunkt i ovenstående skal vi altså have produceret 473 tekster til seo, og skabt 309 unikke eksterne links for at vinde over den eksisterende markedsleder.
Prisen på tekster til SEO
Når du skal lede efter priser på tekster, vil du unægteligt støde på ordet “SEO tekster”. Du bør som udgangspunkt undgå de bureauer, som slår sig op på at skrive billige SEO-tekster, som kan fås helt ned til 900 kr ex. Moms for en 600-ords artikel. Rådet vil derfor være, at du derimod kigger efter bureauer, som formulerer kvalitetstekster, som dine brugere ønsker at læse, og som i sidste ende leder til kvalificeret trafik.
Her vil seriøse bureauer ofte tilbyde tekster på timeafregning til cirka. 750 – 1.500 kr eller til cirka 3.000 kr. pr. tekst.
Prisen på link building
Prisen på link building ved køb af links ligger oftest mellem 700 og 8.000 pr. link, men afhænger af afsenderens autoritet. Før du går ud og køber en masse links, bør du dog vide, at det går imod Google’s retningslinjer at købe links. Vi kan derfor ikke anbefale og stå inde for, at du køber links.
Brug i stedet dit bureau til at skabe naturlig omtale i form af digital PR. Du kan potentielt ende med, at købet af links bliver en dyr affære, hvis Google identificerer, at du har købt links. Ofte ser vi, at 9 ud af 10 købte links giver lille eller ingen værdi. Det er, med andre ord, spild af penge og budget, som du i stedet kan investere i SEO-aktiviteter, som gavner langt mere.
Vælger du alligevel at tage chancen og købe dig til links, kan du forvente, at dette vil koste dig cirka 1.500 i gennemsnit for et link i middelmådig kvalitet.
Total budget til SEO:
- Pris for tekster til SEO: 3.000 kr x 473 sider = 1.419.000 kr.
- Pris for linkbuilding: 1.500 kr x 309 eksterne links = 463.500 kr.
- SEO Budget Benchmark: 1.882.500 kr.
Det er de færreste virksomheder, som har muligheden for at afsætte 1.882.500 kr. Til et enkelt SEO projekt. Du kan derfor vælge at splitte udfordringen ud på 5 år, hvortil budgettet dermed bliver til 31.375 kr. Pr. måned.
For at være 100% tydelig, så er ovenstående blot en grov forsimpling af, hvordan du udregner prisen på SEO.
Beregningen kan give dig en idé om hvor stort et arbejde, der skal lægges i SEO, og kan derfor bruges til at styre forventninger eller sammenligne tilbud på SEO.
Nu hvor du har en idé om det samlede budget og den tidshorisont, der kræves for at realisere dine SEO-drømme, er det tid til at finde den prismodel, der passer bedst til dine behov.
Hvilken afregningsmodel skal du vælge?
Når du begynder at gå på udkig efter hjælp til SEO, vil du støde på forskellige former for prismodeller. Følgende prismodeller er ikke en udtømmende liste, men burde være dækkende for 95% af de modeller, du vil blive præsenteret for, når du indleder jagten i markedet.
01. Fast pris SEO pakker
Hvis det er første gang, du undersøger potentielle SEO bureauer og konsulenter, vil du utvivlsomt støde på begrebet “SEO pakker”. Denne prismodel ligner SEO retainer modellen (altså, en månedlig fastprisaftale på SEO), da den også afregnes månedligt. SEO pakker ligger typisk i den lavere ende af skalaen sammenlignet med andre prismodeller, og med god grund. Ideen bag SEO pakker er nemlig at lave en foruddefineret og generisk plan for, hvordan man kan optimere din tilstedeværelse på søgemaskinerne. Det betyder, at din virksomhed skal tilpasse sig arbejdet i SEO pakken og ikke omvendt.
Typisk pris for SEO pakker: 3.000 – 20.000 kr. pr. md.
Tip til SEO pakker: Pas på med billige SEO pakker. Selvom prisen på SEO pakkerne kan være tillokkende, indeholder det produkt, du køber, ofte en meget generisk sammensætning af forskellige services og automatiserede rapporter, som skaber begrænset værdi for din virksomhed. Man kan også sige det således: Du får, hvad du betaler for.
02. SEO retainer
Den mest udbredte prismodel er SEO-retaineren. En retainer er en prismodel, hvor du betaler en fast pris månedligt til din freelancer, SEO konsulent eller bureau. Grundtanken bag retainer-modellen er den samme, som bag et abonnement. Du betaler løbende for, at en SEO konsulent udfører arbejde på dit website i håbet om, at dette leder til positive resultater over tid.
Ofte er SEO-retaineren, i modsætning til SEO pakkerne, ikke ligeså gennemskuelige ift., hvad du i virkeligheden får ud af arbejdet medmindre, at din samarbejdspartner har 100% transparens i deres timeregnskab, og det er tilgængeligt for dig som kunde. Din virksomhed får med SEO -retaineren en afmålt arbejdsmængde for at imødekomme dit behov, modsat SEO pakken.
Typisk pris for SEO retainer: 5.000 – 100.000+ kr. pr. md
Tip til SEO retainer: En retainer-model kan ofte give mening i forhold til performance marketing-discipliner såsom SEO. Dette skyldes primært, at SEO kræver et kvalificeret stykke arbejde kontinuerligt. Det kan derfor være fordelagtigt at aftale et bestemt antal timer til arbejdet med SEO hver måned. Sørg dog for at have gennemsigtighed i samarbejdet på følgende 3 områder: 1. Hvor mange timer, der leveres, 2. Hvem, der leverer timerne, 3. Om du betaler for eventuelle yderligere gebyrer.
03. SEO projekter
En mindre udbredt prismodel til SEO er projektbaseret afregning. Den model er nok den, som vi oftest kender fra klasissk B2B, hvor man aftaler en pris på SEO for et projekt, som strækker sig over et aftalt antal måneder.
Modellen kan være relevant at benytte, hvis man har afsat et fast budget til sin SEO indsats, og kan være særlig relevant, hvis man f.eks. lige har gennemgået et redesign eller migrering af sit website, som har resulteret i en massiv nedgang i SEO trafik. Her vil det typisk være forholdsvis ligetil at få en fast pris på en diagnose og tilhørende handlingsplan, som har til formål at genvinde og rette op på det, som gik tabt.
Typisk pris SEO projektafregning 5.000 – 200.000+ kr.
Tip til SEO projekter: I et tidsafgrænset SEO projekt vil du opleve, at et bureau eller freelancer arbejder ekstra hårdt for din virksomhed. Årsagen til, at dette er en god prismodel, er at bureauet eller freelanceren holdes til ilden og motiveres til at levere resultater, da de håber på at kunne forlænge aftalen efter projektets afslutning. Det er en rigtig god idé at definere klare forventninger og krav inden samarbejdet begynder, så du ikke ender med et SEO projekt, der ikke leverer de ønskede resultater.
04. Pris baseret på tilfredshed
Prisafregning baseret på tilfredshed er en model, vi i Refyne har valgt at introducere til mixet af afregningsmodeller. Denne model minder lidt om det, vi kender fra prismodellen “SEO retainer”, hvor man har et fast månedligt budget. Her bestemmes den endelige pris på SEO ud fra, hvor tilfreds du er. Rent lavpraktisk fungerer det ved, at hver gang du modtager en faktura fra Refyne, så bliver du bedt om at vurdere det, der er leveret baseret på 3 parametre:
- Reaktionsevne (1-5)
- Værdi for pengene (1-5)
- Partnerskab (1-5)
Din samlede vurdering giver i sidste ende en score, som har indflydelse på det beløb, du som kunde vil betale i sidste ende. Vi er indtil videre det eneste bureau i Danmark, der praktiserer denne model. Det er vi fordi, at vi grundlæggende tror på, at vi som bureau også bør have hånden på kogepladen i samarbejderne med vores kunder.
Læs mere om Refynes afregningsform
Når en måned er afsluttet, samler vi efterfølgende alle de vurderinger, vi har fået fra vores kunder, så nye potentielle kunder kan få et ordentlig indblik i, hvordan vores kunder har vurderet vores samarbejde.
Pris for SEO hos Refyne: 6.500 – 70.000+ kr. md.
Tips: Sådan undgår du at betale for meget for dårlig SEO
Som du måske allerede har fået indtrykket af, så kan SEO hurtigt blive en dyr affære. Nedenfor får du vores konkrete råd, som du bør være opmærksom på, inden du laver en aftale med et SEO bureau eller -konsulent.
- Hold dig fra bindingsperioder: Du skal aldrig acceptere mere end 3 måneders bindingsperiode på SEO – eller andre discipliner for den sags skyld. Lange bindingsperioder er ofte et advarselstegn, som blot viser, at de ikke evner at holde kunderne tilfredse på naturlig vis gennem et godt produkt, men derimod binder dem kontraktuelt.
- SEO med garanti – en garanteret fiasko: Ingen kan give dig en pris på SEO, som med garanti giver bedre placeringer. De eneste, der kan garantere dig bedre placeringer, er Google – og de er ikke sådan lige at påvirke. Løb derfor skrigende bort, hvis du hører nogen garantere dig noget.
- Erkend, at erfaring koster penge: På præcis lige fod med øvrige ting her i tilværelsen, koster dygtige og gode SEO-folk lidt mere end billige bureauer og freelancers. Det er dyrt at købe billigt, så i stedet for at lade prisen være styrende for dit valg, bør du vælge det bureau eller konsulent, som du oprigtigt tror på, og som du er overbevist om kan løfte din forretning.
- Vælg selv din SEO konsulent: Du kan og bør stille krav til dit bureau. Det bør du især gøre i forhold til den eller det hold af konsulenter, som skal eksekvere arbejdet i hverdagen og dermed stå for fremdriften og udviklingen af din forretning. I det lys kan det være enormt nyttigt at få anført i kontrakten, at den eller SEO-konsulenter, som du har udvalgt, og som står for eksekveringen, ikke kan udskiftes uden aftale. Mange virksomheder har brændt fingrene på at samarbejdet med et bureau, da bureauet efter en rum tid har udskiftet de gode og effektive konsulenter med en række praktikanter, som – af gode grunde – ikke kan løfte opgaver af samme kompleksitet. Og det værste? Prisen er typisk den samme. Det er uigennemsigtigt og urimeligt.
- Undgå bureauer med mange sælgere: Der er ikke noget galt i have sælgere ansat, men oftest har de bedste SEO bureauer ingen sælgere ansat, men lever i stedet af deres gode omdømme og lader deres gode produkt sælge sig selv.
Afrunding: Husk at SEO er en langsigtet investering
Afslutningsvis er det vigtigt at forstå, at SEO er en langsigtet investering og på ingen måde et quick fix. ikke en. Resultaterne fra arbejdet med SEO kan ofte tage flere måneder om at tage form, og det kræver en vedvarende og dedikeret indsats. At investere i SEO betyder at investere i din virksomheds fremtidige online synlighed. Selvom det kan tage tid at se resultaterne, kan de største gevinster typisk ses på lang sigt.
Hvis du tager din SEO-indsats seriøst, kan det føre til, at det bliver den mest effektive kanal i dit marketingmix, med den højeste ROI (Return of Investment) sammenlignet med andre markedskanaler. Når du arbejder seriøst, dedikeret og målrettet med SEO, vedligeholder og udvikler du samtidig dit website samt det indhold, der lever på dit site.
Når det så er sagt, er konkurrencen inden for SEO benhård og konstant voksende. Med et stigende antal virksomheder, der kæmper om de eftertragtede topplaceringer i søgeresultaterne, er det vigtigere end nogensinde at finde den rigtige partner, der kan hjælpe din virksomhed med at skille sig ud og opnå succes på lang sigt
Få et tilbud på SEO af Refyne
Hos Refyne har vi 100% transparens overfor vores kunder hvilket konkret betyder, at du får:
- 100% gennemsigtighed i hvem der eksekverer arbejdet
- Differentieret timepris på erfaringsniveau
- Pris på SEO baseret på din tilfredshed
- Danmarks højeste kundetilfredshed
- Ingen bindingsperiode
FAQ om SEO priser
Spørgsmål: Hvad er den typiske pris på SEO?
Svar: Priserne på SEO kan variere meget afhængigt af en række faktorer, herunder omfanget af projektet, konkurrencen indenfor din brancen, arbejdstimer, erfaring og ekspertise hos dit bureau. Priserne kan variere fra et par tusinde kroner til flere hundrede tusinde kroner. Hos Refyne ligger dette mellem 6.500 – 70.000+ kr. pr. md.
Spørgsmål: Hvor lang tid tager det at se resultater af SEO?
Svar: Du vil typisk se de første resultater af din SEO indsats indenfor 1-3 måneder. Hastigheden og størrelsen på dine resultaterne afhænger af dit udgangspunkt, konkurrencen i din branche, samt dit budget som er afsat til optimering.
Spørgsmål: Hvorfor kan priserne på SEO variere så meget?
Svar: Priserne på SEO kan variere, fordi at hvert projekt er unikt og kræver en individuel tilgang. Derudover afhænger priserne også af faktorer såsom dit udgangspunkt, konkurrencen i din brancen, samt hvilket erfaringsniveau dit bureau / SEO konsulent har.
Spørgsmål: Giver det altid mening at investere i SEO?
Svar: Nej. Hvis du overvejer at hyre et bureau eller en freelancer, giver det sjældent mening at investere i SEO, hvis du ikke minimum investerer 3.000 kr. pr. måned. Årsagen hertil er, at SEO ofte kræver mere arbejde end medier såsom Google Ads og Facebook-annoncering. Hvis du planlægger at investere under 3.000 kr. pr. måned på SEO, vil vi anbefale, at du i stedet bruger disse penge på betalte kanaler. Er du nysgerrig på, hvad betalte kanaler koster, kan du læse vores blogindlæg: “Google Ads priser.”