Mød vores SEO-konsulenter
Hos Refyne møder du Danmarks mest kompetente SEO-konsulenter og eksperter. Vores engagerede team, lokaliseret i både Aarhus og København, sikrer nærhed til kunder i hele Danmark. Vi adskiller os fra mange bureauer ved ikke at have et hovedkontor og et satellitkontor med kun sælgere.
I stedet er du garanteret dygtige, fagligt skarpe SEO-eksperter med mange års erfaring både i København og Aarhus. Mød vores konsulenter fra henholdsvis det københavnske og aarhusianske kontor nedenfor.
SEO-konsulenter i København & Aarhus
Nedenfor ser du Refynes SEO-konsulenter, som er fordelt på vores 2 kontorer i henholdsvis Aarhus og København.
Skal vi tage en snak? Få hjælp til at skabe branche førende resultater på SEO med hjælpe fra vores SEO-konsulenter.
Valget af den rette konsulent indenfor søgemaskineoptimering (SEO), kan være altafgørende for din virksomheds online succes. Hvordan finder og udvælger du den rette SEO-konsulent i et marked, hvor alle i princippet kan kalde sig en SEO-ekspert?
I denne guide hjælper vi dig med at forstå vigtigheden af en SEO-konsulent, hvordan du kan evaluere forskellige konsulenter, og hvad du skal være opmærksom på, før du indgår en endelig aftale med en – uanset om du leder efter en i København, Aarhus eller Trekantsområdet.
Få hjælp af en af vores dygtige SEO-eksperter
Hvad er en SEO-konsulent?
En SEO-konsulent hjælper virksomheder med at forbedre deres websites placeringer i søgeresultater. Det overordnede mål for en SEO-konsulent er at gøre det nemmere for potentielle kunder at finde frem til dit website, og derved forøge dit salg af services eller produkter.
Ordet SEO står for Search Engine Optimization, og betyder oversat til dansk; søgemaskineoptimering.
Forbedring af SEO er vigtigt for de fleste virksomheder, da det gør det muligt at:
- Generere flere leads
- Forøge salget på en hjemmeside
- Drive organisk trafik til sit website
- Være tilstede når folk er i markedet og søger efter dit produkt
- Skabe awareness om en virksomhed ved at være tilstede i søgeresultatet
Cases: Hvilke SEO-resultater kan du forvente?
Effekten af dine SEO-resultater afhænger i stor grad af kvaliteten af den konsulent, du vælger at samarbejde med. Nedenfor finder du et lille udsnit succesfulde resultater, som vi har opnået i tæt samarbejde med vores kunder.
Hvad laver en SEO-konsulent?
En SEO-konsulents arbejdsopgaver afhænger i høj grad af, hvilken virksomhed konsulenten arbejder for. For nogle SEO-konsulenter består jobbet i at lave specifikke opgaver, mens det for andre primært består i at skabe en SEO-strategi og rådgive virksomheden.
Blandt de mere gængse opgaver, som en SEO-konsulent laver finder vi:
- Lave søgeordsanalyse
- Lave en SEO-strategi
- Fikse SEO tekniske problemer
- Optimering af eksisterende indhold
- Tekstproduktion af nyt indhold til websitet
- Forbedring af website navigation og struktur
- Sikre optimal ekstern og intern linkbuilding
- Lave konkurrentanalyse på vigtigste søgeord
- Arbejde med f.eks. udviklerteams eller content teams
- Analyse og præsentation af resultater for SEO indsatsen.
5 tegn på at du har brug for en SEO-konsulent
At ansætte en SEO-konsulent kan være en af de vigtigste beslutninger for din virksomhed. Men en SEO-konsulent er ikke nødvendigvis det rette valg for alle virksomheder.
Hvis du kan nikke genkendende til flere af nedenstående udsagn, bør du overveje, om det ikke er på tide at finde en SEO-konsulent:
1. Du har klare mål for din forretning
Når du har det fulde overblik over, hvor virksomheden står lige nu, og hvor du gerne vil tage den hen, så gør du det lettere at outsource din opgaver. Dermed kan du finde en SEO-konsulent, som kan give dig et realistisk bud og hjælpe dig med at opfylde dine mål.
2. Du vil gerne skalere din virksomhed
Hvis du ønsker at tage din virksomhed til det næste niveau, og du ved, at der er potentiale i at hente mere trafik til sitet via søgemaskinerne, kan en SEO-konsulent være et godt valg. Konsulenten vil kunne rådgive dig om, hvilke tiltag din virksomhed bør fokusere på for at forbedre din synlighed på søgemaskinerne og dermed få mere trafik og flere leads.
3. Du skal have nyt website
Når du skal have et nyt website, kan det være en fornuftig idé at få SEO hjælp udefra. En større revidering af dit website kan potentielt betyde, at din trafik fra SEO står til et større fald, hvis du ikke har tænkt SEO ind i ligningen. En dygtig og erfaren SEO-konsulent kan hjælpe med at lægge en god og gennemarbejdet plan for at fastholde dine placeringerne og sikre, at du kommer godt om på den anden side.
4. Du forstår, at SEO tager tid
Før du ansætter en SEO-ekspert, er det vigtigt at du forstår, at SEO tager tid før det virker. Det kan ofte være decideret hæmmende for resultaterne, hvis man ikke får gjort sit forarbejde ordentlig. Det kan lede til, at man fokuserer på små ændringer, som ikke har en stor impact, og dermed giver investeringen ikke mening. Du bør forvente, at det som minimum vil tage mellem 3-6 måneder, før du ser større resultater fra din SEO-indsats. Ønsker du resultater lige nu og her bør du kigge mod Google Ads eller Facebook Annoncering.
5. Du ønsker en sund fordeling i dit marketingmix
Hvis du kigger på dit website Google Analytics, Matomo Analytics eller tilsvarende analytics software og ser, at 80% af alt din trafik kommer fra betalte kanaler, kan det være en god idé, at overveje et forøget fokus på SEO. Virksomheder, som har en stor afhængig af betalte kanaler, er ekstra sårbare i krisetider, hvor der skal spares på marketingsbudgetterne. Her kan SEO være en redningskrans, da trafikken er gratis.
Freelance SEO-Konsulent eller SEO-bureau?
At vælge mellem en freelance SEO-konsulent og et SEO bureau kan være komplekst og afhænger af din virksomheds specifikke behov. Selvom det kan være svært at vælge findes der nogle åbenlyse forskelle, som du kan se i nedenstående tabel. Brug denne til at overveje dine muligheder, og vælg derefter den type SEO-konsulent, som passer bedst til dine behov.
Parameter | Freelance SEO-Konsulent | SEO-Bureau |
Pris | Oftest lavere | Oftest højere |
Personlig service | Typisk højere | Typisk mere standardiseret |
Bredde af kompetencer | Kan være begrænset | Typisk bredere |
Erfaringsgrundlag | Kan være begrænset | Højere |
Tilgængelige ressourcer | Kan være begrænset | Typisk flere |
Både freelance SEO-konsulenter og bureauer kan levere effektive resultater. Derfor er dit primære fokus at finde den konsulent, du mener kan give mest værdi for dig. Så hvordan udvælger du den bedste SEO-konsulent? Netop det berører vi i det følgende afsnit.
7 konkrete tips: Sådan vælger du den bedste SEO-konsulent
Uanset om du søger en freelancer, en ny ansat eller en SEO-konsulent hos et bureau, er fællesnævneren, at du bør evaluere den person, som kommer til at arbejde med dit SEO, før du køber arbejde fra dem. Nedenfor får du 7 punkter, som du kan bruge til at evaluere en SEO ekspert:
1. Tjek referencer: Kundereferencer bør være det første punkt, du spørger ind til. Enhver SEO-konsulent bør have en liste over referencer til rådighed. Andre problemer bør give anledning til tvivl om en SEO eksperts validitet. Her bør du både spørge ind til eksisterende kunder samt kunder, konsulenten ikke længere arbejder sammen med.
2. Erfaring & cases: En dygtig SEO-konsulent bør sagtens kunne fremvise konkrete resultater, som personen har leveret. Sørg for at tjekke det efter. Hvis personen ikke er villig til dette, uanset årsagen, bør du vælge en anden.
3. Hvordan arbejder de med linkbuilding: Hvis din kommende SEO-konsulent har tænkt sig at lade linkbuilding være en del af jeres samarbejde, bør du være kritisk over for købte links. At købe links er imod Googles retningslinjer og kan i værste fald betyde, at man får en “straf” og mister trafik.
4. Hvordan laver de rapportering: Du bør spørge din potentielle SEO-konsulent, hvordan de har tænkt sig at rapportere deres resultater. Her bør det være en advarselslampe, hvis de har tænkt sig at rapportere på enkelte søgetermer i stedet for forøgelser i trafik og konverteringer.
5. Få et oplæg før du vælger: For at kunne forstå dit eget potentiale og deres tilgang til SEO, kan det være en god idé at bede dem om at lave et oplæg om, hvordan de har tænkt sig at forbedre dine placeringer.
6. Undgå lange bindinger: Du bør under ingen omstændigheder acceptere mere end en 3 måneders bindingsperiode på SEO. Lange bindingsperioder fungerer ofte som røde flag, der blot indikerer, at virksomheden ikke formår at opretholde kundetilfredshed på en naturlig måde.
7. Pas på med SEO garanti: Ingen kan garantere dig topplaceringer på Google. Den eneste, der kan give dig en garanti for bedre placeringer, er Google, og de kan desværre ikke påvirkes så let. Så hvis du hører nogen love dig guld og grønne skove, bør du kigge efter en anden SEO-konsulent.
Hvorfor er en SEO-konsulent fra Refyne måske det bedste valg?
Som et af Danmarks bedste SEO bureauer har vi hos Refyne en fremragende track record med at levere stærk organisk vækst i trafik og konverteringer for både nationale og internationale brands. Her 4 gode grunde til, hvorfor du bør overveje Refyne som dine SEO eksperter.
01. 95% af vores kunder bliver hos os
Vi ønsker ikke at være det SEO bureau, som konstant er ude og jagte nye kunder. Istedet vil vi fortsat være det bureau, som lever af vores gode omdømme og de resultater, vi skaber. Vi er stolte af at kunne sige, at mere end 95% af vores kunder vælger at blive ved os på lang sigt. Det gør de, fordi vi leverer kontinuerlige og målbare resultater, som mærkes på bundlinjen – hver måned.
02. Vi kalder ikke junior konsulenter for senior konsulenter
Når du vælger Refyne som dit SEO bureau, køber du i virkeligheden sikkerhed. Den sikkerhed får du ved, at personer som er ansat med titlen ”SEO-Konsulent” hos Refyne i gennemsnit har 4,32 års fuldstidserfaring med at arbejde med SEO i enten bureau eller hos en annoncør.
Når vi tager erfaring så seriøst, som vi gør, så handler det ikke om, at man ikke kan skabe resultater, før man har flere års erfaring med SEO.
Erfaringen er i stedet vigtig, fordi det giver dig sikkerhed for, at SEO-konsulenter har set de situationer, som opstår i både gode og dårlige tider et utal af gange, og derfor også ved, hvordan man håndterer situationer uden at gå i panik eller ty til hurtige lappe løsninger.
03. Alt er transparent hos os
At hyre en SEO-konsulent eller et bureau til at hjælpe er en tillidssag. Vores erfaringer viser, at de bedste SEO resultater skabes, når der er gensidig tillid mellem os og dig som kunde. For at gøre vores andel i at tilvejebringe tillid i relationen arbejder vi med fuld transparens i vores arbejde. Det gør vi, fordi det er markant nemmere at skabe tillid på kort sigt, hvis vi ikke har noget at skjule i relationen.
Derfor vil du, som har arbejdet med andre bureauer eller SEO-konsulenter, opleve en markant højere gennemsigtighed og overensstemmelse mellem, hvad der leveres, og hvad der betales for.
Læs vores kerneprincip: Tillid gennem transparens
04. Du betaler kun fuld pris, når du er tilfreds
Når du modtager en faktura fra Refyne bliver du bedt om at evaluerer, hvad du synes om samarbejdet. Din svarafgivelse har indflydelse på, hvor stor fakturaen bliver. Det betyder helt konkret, at vi tør have noget på spil i samarbejdet. På trods af at vi gentager denne øvelse hver gang vi sender en faktura (Hvor din tilbagemeldning som kunde har indflydelse på fakturaen), ja så ligger vores kundetilfredshed konsekvent over 4,5 / 5,0 på trods af, at de kunne få rabat på deres regning.
Se vores åbne kundetilfredshed
05. Awards eller ej?
Som bureau fokuserer vi mere på vores kunders bundlinje, fremfor at vinde priser til awardshows. Det samme gør sig også gældende i vores arbejde med SEO. Vores tidligere erfaringer viser, at cases, der vinder priser til de store awardshows, i højere grad fortæller, at man dygtig til at skrive cases, snarere end at lave prisvindende performance marketing.
Derfor har vi fra start satses på, at vi ikke kun skal være et bureau, der kan lave flotte award indstillinger, medmindre det virkelig er ekstraordinært. Vi skal i stedet være det bureau, som er bedst til at skabe forretningsresultater, og som har styr på penalhuset i dagligdagen.
Når vi virkelige laver noget ekstraordinært, så har vi også indstillet dette arbejde og på trods af, at vi kun har eksisteret i lidt over 2 år, ja så er det allerede blevet til Guld i kategorien “Best Use Of Data in SEO” med vores case på Zizzi ved awardshowet “Global Search Awards”, som er den største scene indenfor vores branche.
Se case: Zizzi x Refyne (Winner: Global Search Awards 2022)
Læs også: Refyne får 27 finale pladser ved Global Search Awards 2023
Hvilke SEO-konsulentydelser tilbyder vi hos Refyne?
Hos Refyne tilbyder vi kun de konsulentydelser, der skaber langvarige resultater for vores kunder. Et udsnit af vores SEO-konsulentydelser er:
- SEO-strategi: Seriøs SEO strategi, som er realistisk og leverer kontinuerlige resultater.
- SEO-rådgivning: Skræddersyet rådgivning, der tager udgangspunkt i din forretning.
- Contentstrategi: Indholdsstrategier, der leverer SEO trafik og skaber konverteringer.
- SEO-workshops: Workshops med fokus på insourcing af SEO i jeres virksomhed.
- Website auditering: Professionelle SEO-audits med forretningskritiske indsigter.
- Link building & Digital PR: White hat link building igennem intern link building og Digital PR.
Hvad koster en SEO-konsulent?
Nedenfor ser du vores priser samt de fordele, du får som kunde hos Refyne
- Du har ingen binding
- Du betaler kun for tiden, vi bruger
- Du får en timepris, som afspejler konsulentens erfaring
- Du får fuld indsigt i hvem, hvad og hvordan tiden bruges
- Du får afslag i regningen, hvis du ikke er fuldt ud tilfreds
Prisen for en SEO-konsulent fra Refyne afregnes på timebasis ud fra følgende rater:
Konsulent type | Timepris | Antal års erfaring |
Senior SEO konsulent | 1.350 kr. | 7,8 år |
SEO konsulent | 1.050 kr. | 3,8 år |
SEO analyst | 850 kr. | 2,3 år |
SEO associate | 450 kr. | 2,0 år |
Ovenstående tal med erfaring er på tværs af Refyne’s fagdiscipliner og dækker derfor ikke kun over SEO-konsulenter.
Opdateret sidst: 17/01/2024
Hvilke kunder hjælper vi med SEO?
Hos Refyne hjælper vi et hav af forskellige kunder med at optimere deres organiske tilstedeværelse.
Nedenstående er et udpluk af de kunder, som vores konsulenter løbende hjælper med at forbedre deres placeringer, trafik og konverteringer fra SEO:
- OK A.M.B.A (SEO i Danmark)
- 3.dk (SEO i Danmark)
- Zizzi (International Ecommerce SEO)
- Cryos International Sperm & Egg Bank (International SEO)
Spørgsmål og svar
Vi har svaret på de typiske spørgsmål vi bliver stillet.
Lønnen for en SEO-konsulent varierer afhængigt af flere faktorer, herunder erfaring, geografisk placering, uddannelsesbaggrund og virksomhedens størrelse. Hos Refyne tjener en SEO-konsulent mellem 33.000 – 58.000 kr. pr. måned afhængig af konsulentens erfaringsniveau.
SEO kan betale sig, hvis det udføres korrekt og målrettet, selvom det kræver tid og ressourcer. I mange tilfælde vil en investering i SEO give et solidt afkast og tjene sig selv hjem mange gange. Det er dog vigtigt at foretage et grundigt forarbejde inden du vælger en SEO-konsulent. Titlen som SEO ekspert er nemlig ikke beskyttet, og derfor kan kvaliteten af arbejdet samt erfaringsniveauet variere betydeligt fra konsulent til konsulent.
Begreberne “SEO-konsulent” og “SEO specialist” bruges nogle gange ombytteligt, men de refererer ofte til 2 forskellige ting indenfor søgemaskineoptimering: SEO-konsulent: En ekstern rådgiver, der tilbyder SEO-ekspertise og råd til virksomheder og enkeltpersoner. SEO specialist: En intern medarbejder, der fokuserer på at optimere virksomhedens websted i søgemaskinerne som en del af marketingteamet. Læs mere om jobbet som SEO-specialist.
Prisen for SEO-rådgivning hos Refyne varierer afhængigt af en række faktorer, såsom konsulentens erfaring og projektets omfang. Priserne går fra 6.500 kr. for kunder, som kun har behov for SE- rådgivning op til 70.000 kr. pr. måned for større virksomheder, hvor Refyne står for hele arbejdet med optimeringen