Canonical tag

Et canonical tag er en HTML-elementattribut, der bruges til at angive den “canonical”, altså det vi vil kalde for den foretrukne version af en webadresse (URL), når der er flere versioner af samme indhold tilgængelig på forskellige URL’er. Det er især nyttigt for søgemaskiner til at forstå, hvilken version af en side de skal indeksere og vise i søgeresultaterne. Dette er typisk en opgave for din SEO-konsulent

Når du har identiske eller meget sammenligneligt indhold på flere sider, kan det føre til “duplicate content”. Søgemaskiner kan have svært ved at afgøre, hvilken side de skal prioritere og vise i søgeresultaterne. Dette kan potentielt føre til lavere placeringer i søgeresultaterne og dermed skade din synlighed i søgeresultaterne. Ikke fordi Google ‘straffer’ dit website, men fordi du skaber en kamp om placeringerne på dit eget website. Du kæmper altså med dig selv. Dette er især et klassisk problem på webshop SEO problem.

For at løse dette problem kan du bruge et canonical tag til at fortælle søgemaskinerne hvilken af de duplikerede sider, der er den primære og foretrukne version. Således ved søgemaskinerne, hvilken side de skal indeksere og prioritere i søgeresultaterne.

Det grundlæggende format for et canonical tag i HTML ser således ud:

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com/din-foretrukne-side”>

Her erstatter du `https://www.example.com/din-foretrukne-side` med URL’en til den side, du ønsker at være den kanoniske version.

Det er vigtigt at bemærke, at canonical tagget bør bruges med omtanke og kun, når det er nødvendigt, f.eks. i tilfælde af ægte duplikeret indhold. Hvis du har forskelligt indhold på forskellige URL’er, bør du ikke bruge canonical tagget, da det kan forhindre dine unikke sider i at blive indekseret korrekt. Canonical tags er en vigtig disciplin teknisk SEO